tag:blogger.com,1999:blog-8597241.post1227475228479937375..comments2023-10-05T15:56:35.933+02:00Comments on Robsten blog: Är de redo att älska varandra?Robstenhttp://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comBlogger52125tag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-87898227206864864102010-07-25T19:37:55.285+02:002010-07-25T19:37:55.285+02:00Tack för svar itsweden. Jag misstänker, att "...Tack för svar itsweden. Jag misstänker, att "alla människors lika värde" inte har något filosofiskt innehåll, om man helt avlägsnar Gud ur ekvationen.<br /><br />Man kan nog anse sig instämma med Gud (i uppfattningen att alla människor är lika mycket värda) - även om man saknar Guds kapacitet att värdera alla lika. Men - om man inte har Gud som referens, vad har man då för perspektiv? <br /><br />Har du någon känsla för, när frasen ("alla människors lika värde") dök upp s.a.s. som paroll i den svenska debatten?Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-49907964393824217162010-07-25T19:21:18.771+02:002010-07-25T19:21:18.771+02:00Anders, enligt kristendomen är vi alla lika värda ...Anders, enligt kristendomen är vi alla lika värda i Guds ögon men det är bara han som kan se oss på det sättet. Människan anses inte ha samma kapacitet som Gud så enligt kristendomen så saknar vi människor förmågan att värdera alla lika. Om du däremot är djävulsdyrkare så anser du dig ha samma eller bättre egenskaper än Gud och då är uttrycket "alla lika värda" helt ok.itswedenhttps://www.blogger.com/profile/17208179479787591426noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-61401860762198049032010-07-25T18:06:46.614+02:002010-07-25T18:06:46.614+02:00Robsten, det verkar vara något skumt med "all...Robsten, det verkar vara något skumt med "alla människors lika värde". Alla individer föds uppenbarligen inte med samma samhällsekonomiska värde (t.ex. personer med IQ=50 samt andra medfödda handikapp). Vad avses egentligen med <i>universellt</i> värde (det kan ju inte omfatta samhällsekonomiskt värde)? <br /><br />Universellt för vem eller från vilket perspektiv?<br /><br />Wikipedia skriver: "Man kan särskilja åtminstone två sinsemellan väsensskilda principer vad gäller människors lika värde:<br />Enligt den kristna principen är vi alla lika inför Gud, egentligen Guds dom. Enligt den humanistiska principen är vi lika inför varandra."<br /><br />Curiouser and curiouser..<br /><br />Den luftiga (diffusa) deklarationen "alla människors lika värde" tas som intäkt för, att alla människor BÖR ha samma samhällsekonomiska utfall eftersom de har samma "universella värde" (vad det nu är).<br /><br />När man googlar på begreppet, så förekommer det ofta s.a.s. utvidgat till "alla människors lika värde och rättigheter". Med rättigheter avses rätten till ett jämlikt socioekonomiskt utfall (oberoende av egen prestation) <b>--></b> alla människor har rätt att bosatta sig i Sverige på svenska skattebetalares bekostnad... <br /><br />De e' nåt' skumt med "alla människors lika värde"...Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-9864200724010311252010-07-25T15:53:34.377+02:002010-07-25T15:53:34.377+02:00Ja, alla föds med samma universella värde. Värdet ...Ja, alla föds med samma universella värde. Värdet är därför kanske snarare <i>en potential</i> än en viss person? <br /><br />Men.. man får problem även med det synsättet. Föds verkligen någon med IQ=50 med samma "universella värde"? Samma "universella värde" för vem? Inte för andra skattebetalare... <br /><br />PS Jag är negativ till att "tvinga på andra folk vår kultur" - men i praktiken så ser problemet inte ut riktigt så. Som regel finns det ju ett segment av befolkningen (i ett något land) som vill ha hjälp med att störta en diktator och/eller införa diverse förändringar i landet typ kvinnors rättigheter m.m. Andra länder bör imo avstå från att involvera sig i sådana projekt.Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-14031497699042230292010-07-25T15:03:48.074+02:002010-07-25T15:03:48.074+02:00"Alla människor är lika mycket värda" sk..."Alla människor är lika mycket värda" skall förstås som att alla föds med samma universella värde. Eller inte ens det, utan att alla människor ur olika folk (svarta, gula, bruna, röda) föds med samma människovärde. Jag kan faktiskt ställa upp på den principen. Jag tycker inte att ett barn som föds i Danderyd är mer värt än ett indianbarn som föds i ett reservat i USA. <br /><br />Detta skall naturligtvis inte ses som att man gillar alla människor lika mycket eller att alla människor som växer upp och kanske blir barnamördare är lika mycket värda som en laglydig medborgare som jobbar och sliter hela livet. Det blir en nästan barnslig infantilisering av hela begreppet. <br /><br />Att därifrån dra slutsatsen att alla från jordens alla hörn har rätt att bo i just vårt land är så infantilt så det knappt är någon ide att diskutera saken. <br /><br />Jag arbetar med människor av annan ras eller hudfärg. Jag tycker inte de är mindre värda för deras ursprung. Om de sedan beter sig som idioter så anser jag självklart att de är idioter. Sedan så kan det också vara så att de inte ens skulle fått uppehållstillstånd om jag ficj bestämma immigrationspolitiken, men det är en annan sak, en annan roll, skall inte tagas personligt.<br /><br />Jo man kan visst säga att ett visst beteende är barbariskt, påpeka det o.s.v. Men rent politiskt gäller det du själv sade.<br /><br />"Det finns vidare inget sätt att värdera grader av civilisation - "ännu humanare och [mer] civiliserad kultur" - som alla kan vara överens om, så frågeställningen uppstår aldrig"<br /><br />Samt<br /><br />"En kultur är aldrig frikopplad från ett lands historia och kan därför inte transplanteras - med mindre än att man byter ut befolkningen. "<br /><br />Vi kan alltså inte tvinga på andra folk vår kultur (men fortfarande påpeka barbari självklart) om vi inte själv vill bli påtvingade någon sådan utifrån.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-48841317841674068092010-07-25T14:18:04.579+02:002010-07-25T14:18:04.579+02:00Robsten, jag "graderar" inte - jag drar ...Robsten, jag "graderar" inte - jag drar enbart en rågång mellan helt oacceptabla, barbariska (och/eller starkt hälsovådliga) beteenden/handlingar/företeelser kontra resten. Jag "graderar" alltså inte resten.<br /><br />Men kulturer med kannibalism eller andra konstigheter är knappast "lika mycket värda" (i någon rimlig betydelse av begreppet). Och är verkligen alla människor "självklart lika mycket värda"?<br /><br />Är isf Moder Theresa och Pol Pot/Stalin/Hitler osv verkligen lika mycket värda? <br /><br />Det verkar finnas en utbredd och inlärd rädsla för, att om man fördömer det uppenbart oacceptabla så glider man motståndslöst mot ett fördömande av allt och alla. Vi-kan-inte-lägga-om-vår-invandringspolitik-för-det-leder-automatiskt-till-koncentrationsläger säger ff.a. politiskt korrekta kvinnor med något fanatiskt/hysteriskt i blicken. Har du mött dem? <br /><br />PS Jag förespråkar inte alls att SD skall utmana floskeln alla-människors-lika-värde - men det är en floskel. Ingen (med fler än två hjärnceller) torde anse att Moder Theresa och Pol Pot/Stalin/Hitler osv verkligen är lika mycket värda. "Vilken som helst, en sosse ställer väl upp på just detta. Varenda skolbarn reagerar ju spontant mot" att jämställa Moder Theresa med Pol Pot/Stalin/Hitler osv som "lika mycket värda".Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-77378312905961551622010-07-25T13:12:45.681+02:002010-07-25T13:12:45.681+02:00Vänta nu..jag sade väl inte att "allt är lika...Vänta nu..jag sade väl inte att "allt är lika mycket värt" så där i största allmänhet, som att stening skulle vara lika mycket värt som skolgång. Jag menade självklart olika kulturer. Och sade ju själv alldeles nyss.<br /><br />"Det finns vidare inget sätt att värdera grader av civilisation - "ännu humanare och [mer] civiliserad kultur" - som alla kan vara överens om, så frågeställningen uppstår aldrig. "<br /><br />Det tycker jag var ett bra påstående.<br /><br />Börjar vi gradera olika kulturer, så blir steget kort till att värdera olika folkgrupper. Jag tycker SD:s princip var utmärkt. Alla människor är självklart lika mycket värda, vilket inte innebär att alla har rätt att bo här. Det är bara att översätta till kulturer.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-65954152840350319092010-07-25T12:53:47.516+02:002010-07-25T12:53:47.516+02:00"Resonemanget börjar spåra ur lite här med de...<i>"Resonemanget börjar spåra ur lite här med detta senaste exemplet. ... exponering av asbest [är] inte på något sätt kulturellt/religiöst betingat."</i><br /><br />Ett annat fundament (för dig) verkar vara (om jag fattat dig rätt), att den överordnade, primära indelningen av beteenden/handlingar är å ena sida kulturellt/religiöst betingade företeelser (som man inte bör ha några synpunkter på) resp. å andra sidan icke-kulturellt/religiöst betingade företeelser som man får tycka till om inkl. fördöma.<br /><br />Så ser inte min överordnade,primära indelning av beteenden/handlingar ut. Jag drar den överordnade, primära rågången mellan helt oacceptabla, barbariska (och/eller starkt hälsovådliga) beteenden/handlingar/företeelser kontra resten. Därför ogillar jag starkt det bisarra påståendet, att allt är "lika mycket värt" om det kan påstås ha en kulturell eller religiös koppling.<br /><br />Med den utgångspunkten hamnar jag ingalunda i några diskussioner betr. att det skulle vara eftersträvansvärt eller försvarligt att importera andra kulturer och påpracka svenska folket detta utan deras informerade och expicita samtycke. Fortfarande förbryllad...Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-2758210414136055872010-07-25T11:56:32.141+02:002010-07-25T11:56:32.141+02:00Nej, det fyller ingen sådan skyldighet naturligtvi...Nej, det fyller ingen sådan skyldighet naturligtvis. <br /><br />Det är ju oerhört lätt att kritisera sådana företeelser som att människor blir drabbade av asbest, det reagerar troligen indierna själva emot, lika mycket som vi. Dessutom är exponering av asbest inte på något sätt kulturellt/religiöst betingat. <br /><br />Resonemanget börjar spåra ur lite här med detta senaste exemplet. Vi återgår till din förra kommentar i stället.<br /><br />Jag ställde frågan hur jag skulle kunna försvara den svenska kulturen gentemot en ännu mer civiliserad kultur, ety jag vill bevara den svenska kulturen, oavsett om det finns en ännu mer civiliserad kultur. Du svarar då.<br /><br />"En kultur är aldrig frikopplad från ett lands historia och kan därför inte transplanteras - med mindre än att man byter ut befolkningen. "<br /><br />Precis, vi vill ha vår svenska kultur då den är en del av vårt arv och vår historia. Vi kan inte "transplantera" in någon kultur utifrån,oavsett om den skulle vara mer civiliserad. <br /><br />Det var vad du själv skrev, och faktiskt min poäng, exakt. Och om vi då antar att detta gäller oss, måste vi, med all konsekvens i världen, om vi skall vara trovärdiga, erkänna att detta gäller andra kulturer också. Vi kan inte heller begära att andra kulturer skall "transplantera" in vår kultur. Faktiskt är globalisterna inne lite på den linjen, vår syn på jämlikhet skall gälla alla kulturer o.s.v. <br /><br />Självklart är de exempel från företrädesvis den muslimska världen barabari (ett tveksamt uttryck det också) som du tar upp. Alla håller med om det i vår del av världen. <br /><br />Själv skriver jag sällan artiklar om dessa solklara fall av avskyvärda handlingar och synsätt. Det blir dels som att slå in öppna dörrar, dels så missar man en viktig poäng som jag tidigare nästan tjatat om nämligen: <br /><br />Underförstått så vill debattörerna visa dessa barbariska händelser som varnande exempel. Så att vi inte skall importera dessa kulturer. Men om dessa extrema uttryck för dessa kulturer försvann då, skulle det vara OK att importera de kulturerna då? Nej, menar jag.<br /><br />Många liberaler och vänstersympatisörer försvarar importen av dessa kulturer ändå och säger att det bara är undantag, extrema uttryck för kulturerna. Jag hamnar aldrig i den diskussionen överhuvudtaget då jag är emot själva principen om kulturimport, oavsett.<br /><br />Ett visst naturligt utbyte från olika kulturer har alltid skett och är av en annan art naturligtvis, bäst att tillägga det.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-16280616667282062852010-07-25T11:05:15.355+02:002010-07-25T11:05:15.355+02:00Hej Robsten,
Jag råkade slå på BBC World (radion)...Hej Robsten,<br /><br />Jag råkade slå på BBC World (radion) i morse och hamnade mitt i ett program som illustrerar vad vi talade om i går kväll. Programmet uppnärksammade asbest-användning i Indien med de förutsägbara konsekvenserna asbestos och mesotheliom (lungcancer) hos asbestcement-fabrikernas arbetare och motsvarande hälsorisker hos fattiga människor som exponerades för sönderfallande asbetshaltigt byggnadsmaterial. <br /><br />Jag kan inte se, hur man skulle kunna beskriva detta i termer som, att man-bör-inte-uppmärksamma-detta-och-det-finns-säkert-positiva-sidor av asbestanvändning, asbestos och mesotheliom. Av det följer INTE, att jag skulle förespråka något svenskt, amerikanskt eller FN-ingripande i Indien. <br /><br />Jag försöker förstå hur du resonerar - du har alldeles rätt i att det inte har gått fram. <br /><br />Fundamentet verkar vara, att om man tillstår att något är barbariskt eller uppenbart hälsovådligt i ett annat land, då följer automatiskt någon slags skyldighet att ingripa och utrota företeelsen. Har jag fattat dig rätt? Förbryllad..Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-42426670365377712032010-07-24T21:52:28.946+02:002010-07-24T21:52:28.946+02:00"Gör hur fan ni vill i Jemen, men INTE här&qu...<i>"Gör hur fan ni vill i Jemen, men INTE här"</i> - instämmer helt. Men "gör hur fan ni vill i Jemen", eftersom smaken är som baken delad och <i>inte</i> pga. att allt som görs i Jemen t.ex. att gifta bort och deflorera tio-åriga flickor skulle vara "lika mycket värt", som att avstå från sådant barbari.<br /><br /><i>"om de lyssnade på kritiken från väst då, och lade av med dessa sedvänjor, skulle det vara ok med ett stort stegrande muslimskt inflytande då i vårt land?"</i> Verkligen inte. <br /><br /><i>"Ponera att det fanns en ännu humanare och civiliserad kultur än vår (vilken det nu skulle vara) jag skulle inte tycka det var OK att vi ersatte vår genuint svenska kultur mot denna ännu mer civiliserade kultur. När jag då skulle försvara vår genuint svenska kultur, vilka argument skulle jag då kunna komma med?"</i><br /><br />En kultur är aldrig frikopplad från ett lands historia och kan därför inte transplanteras - med mindre än att man byter ut befolkningen. Det finns vidare inget sätt att värdera grader av civilisation - <i>"ännu humanare och [mer] civiliserad kultur"</i> - som alla kan vara överens om, så frågeställningen uppstår aldrig. <br /><br />Däremot är det lätt att identifiera och bli överens om barbari. Du skriver själv: <i>"vilken som helst, en sosse ställer väl upp på just detta. Varenda skolbarn reagerar ju spontant mot detta"</i>.Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-51491951989086114342010-07-24T21:09:44.387+02:002010-07-24T21:09:44.387+02:00"Ja, jag har få synpunkter på hur folk lever ..."Ja, jag har få synpunkter på hur folk lever - MEN jag betackar mig för att bli påprackad deras sedvänjor, genom att de implementerar sin förmedeltida, primitiva livsstil i Sverige. "<br /><br />Precis, PRECIS, det är ju det jag menar, gör hur fan ni vill i Jemen, men INTE här.<br /><br />"Jag anser vidare, att rädslan för att vara "judgemental" och "discriminating" leder till, att all sköns dumheter vinner terräng i Sverige."<br /><br />Ja självklart, det är ju det jag skriver artikel efter artikel om, men det blir lättare med en konsekvent nationalistisk politik.<br /><br />"Det du skrev, kan tolkas som, att du anser, att endast genom att inte alls vara "judgemental" och "discriminating" så förhindrar man, att all sköns dumheter vinner terräng i Sverige. "<br /><br />Tvärtom, kommer dumheterna över landets gränser så skall man bli jävligt..."judgemental" och "discriminating". Det är lite som att när fienden anfaller, så skjuter man inte på 900 meters avstånd, man väntar till 200 m, blir lite effektivare då. <br /><br />"Det känns inte som en övertygande teori och jag kan inte heller se, att det finns några praktiska belägg för den hypotesen. Misstolkar jag dig?"<br /><br />Ja ärligt talat, den nationalistiska principen har nog inte gått fram. Vi tar det en annan gång. En sista vinkling, sedan lämnar vi det.<br /><br />Du tar upp stening och hustrubränning, avskyvärda saker. Men om de lyssnade på kritiken från väst då, och lade av med dessa sedvänjor, skulle det vara ok med ett stort stegrande muslimskt inflytande då i vårt land? Jag anser inte det, jag vill inte att vårt land ändras i muslimsk riktning, även om den blev "snällare", det handlar inte bara om avskyvärda saker, utan om att vår kultur är värd att bevara ändå. Ponera att det fanns en ännu humanare och civiliserad kultur än vår (vilken det nu skulle vara) jag skulle inte tycka det var OK att vi ersatte vår genuint svenska kultur mot denna ännu mer civiliserade kultur.<br /><br />När jag då skulle försvara vår genuint svenska kultur, vilka argument skulle jag då kunna komma med?Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-399496035476037372010-07-24T20:56:43.281+02:002010-07-24T20:56:43.281+02:00Ja, jag har få synpunkter på hur folk lever - MEN ...Ja, jag har få synpunkter på hur folk lever - MEN jag betackar mig för att bli påprackad deras sedvänjor, genom att de implementerar sin förmedeltida, primitiva livsstil i Sverige. <br /><br /><b>Få</b> synpunkter, som sagt - barbari är inte "lika mycket värt" som avsaknad därav. (Däremot är det ingalunda min primära uppgift att utrota barbari i andra kulturer/länder.)<br /><br />-----<br /><br />Jag anser vidare, att rädslan för att vara "judgemental" och "discriminating" leder till, att all sköns dumheter vinner terräng i Sverige.<br /><br />Det du skrev, kan tolkas som, att du anser, att endast genom att <i>inte alls</i> vara "judgemental" och "discriminating" så förhindrar man, att all sköns dumheter vinner terräng i Sverige. <br /><br />Det känns inte som en övertygande teori och jag kan inte heller se, att det finns några praktiska belägg för den hypotesen. Misstolkar jag dig?Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-43147400302213729932010-07-24T20:25:21.704+02:002010-07-24T20:25:21.704+02:00Just dom sakerna du tar upp är väl ingen som helst...Just dom sakerna du tar upp är väl ingen som helst fara med att ta upp, inte ens, vilken som helst, en sosse ställer väl upp på just detta. Varenda skolbarn reagerar ju spontant mot detta.<br /><br />Nä, jag menar att överger vi den nationalistiska principen så slår den åt båda håll. Varför skall vi ha synpunkter på hur andra folk lever, om vi får leva som vi vill och ha vår kultur kvar? Om vi däremot antar en mer globaliserat synsätt där vi har all rätt att lägga oss i alla andra folkslag, så slår ju det tillbaka på oss. <br /><br />Och ärligt talat, jag bryr mig inte om hur andra folk världen över lever och vilka kulturer de har, bara vi får ha vår i fred, något som vi ju inte ens får just nu.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-76437339173827652562010-07-24T19:50:53.081+02:002010-07-24T19:50:53.081+02:00"Det fungerar så här, om vi har synpunkter på...<i>"Det fungerar så här, om vi har synpunkter på andra kulturer så kan de ha synpunkter på vår, om vi inte har några synpunkter på andras kulturer (officiellt i alla fall) så kan de inte ha några synpunkter på vår kultur. Så fort du ger dig in och har synpunkter på annan kultur, bjuder du i själva verket in de att ha synpunkter på vår kultur."</i> <br /><br />Javisst - så snart jag har synpunkter på någon annans moral, så kan han ha synpunkter på min. Och problemet är? <br /><br />Vad är problemet med att fördöma "extrema saker" som är "mycket, mycket sjuka"?<br /><br />Jag har ingen "trängtan att påtala" andra kulturer - men påståendet, att alla kulturer/sedvänjor är "lika mycket värda" dvs att barbari (stening, änkebränning, barnamord, kannibalism m.m.) är "lika mycket värt" som avsaknad av barbari, är nonsens (bokstavligen talat no sense). <br /><br />Jag förstår uppriktigt sagt inte ditt resonemang om att "de vinner" med "de politiker vi har". Vad är vitsen med att sticka under stol med att somligt är <b>oacceptabelt</b>?<br /><br />-----<br /><br />A British district officer, coming upon a scene of suttee [änkebränning], was told by the locals that in Hindu culture it was the custom to cremate a widow on her husband's funeral pyre. <br /><br />He replied that in British culture it was the custom to hang chaps who did that sort of thing. <br /><br />There are many great things about India -- curry, pyjamas, sitars, software engineers -- but suttee was/is not one of them. What a pity we're no longer capable of being "judgemental" and "discriminating."Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-28776146149235634622010-07-24T19:07:00.374+02:002010-07-24T19:07:00.374+02:00Ja det här är ju extrema saker som det är svårt at...Ja det här är ju extrema saker som det är svårt att inte tycka är sjuka, mycket sjuka. Men det ÄR ett utryck på vår globaliserade syn på världen, icke nationalistiska. <br /><br />Det fungerar så här, om vi har synpunkter på andra kulturer så kan de ha synpunkter på vår, om vi inte har några synpunkter på andras kulturer (officiellt i alla fall) så kan de inte ha några synpunkter på vår kultur. Så fort du ger dig in och har synpunkter på annan kultur, bjuder du i själva verket in de att ha synpunkter på vår kultur. Dessutom så ändrar dessa stenålderskulurer inte sig för att vi har synpunkter, det är större chans att de påverkar oss än vi dem, mycket p.g.a. vår politiska nomenklatura så klart. Vi förlorar de vinner. <br /><br />Du MÅSTE bara påtala hur hemsk den Jemenitiska kulturen är (som vi ju alla redan vet egentligen) men i slutändan vinner de i alla fall. Skall vi byta tankar om varandras kulturer vinner de med de politiker vi har. Följden blir (i ett större sammanhang) att din trängtan att påtala det stenåldersmässiga (vi hade sannolikt en oerhört mycket humanare kultur under stenåldern här OBS OBS) i deras kultur, gör att den vinner terräng. <br /><br />Den nationalistiska principen är den enda princip som gör att vi har en chans att bevara vår kultur. Och hur motsägelsefullt det än låter så ingår det att vi är återhållsamma med att påtala hur andra kulturer fungerar i detta. Det är ett paket som innebär att man måste hålla igen vissa saker.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-11636500710420687182010-07-24T18:42:12.501+02:002010-07-24T18:42:12.501+02:00@Robsten, jag vill inte heller driva en kampanj i ...@Robsten, jag vill inte heller driva en kampanj i Jemen (eller någon annanstans) mot barbari.<br /><br />Men varför låtsas, att barbari (stening, änkebränning, barnamord, kannibalism m.m.) är "lika mycket värt" som avsaknad av barbari?Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-55164317771456459792010-07-24T18:08:44.240+02:002010-07-24T18:08:44.240+02:00Jo det gör jag, tycker det är fullständigt åt helv...Jo det gör jag, tycker det är fullständigt åt helvete vansinnigt. Jag vill absolut inte ha hit sådana influenser. Däremot tänker jag inte driva en kampanj i Jemen, hur illa jag än tycker om det. Detta även av principiella skäl, då jag är nationalist. Det är här nationalisten skiljer sig från andra.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-60941532084464628112010-07-24T16:59:48.285+02:002010-07-24T16:59:48.285+02:00@Robsten
"Lägger [du] inga värderingar"...@Robsten<br /><br />"Lägger [du] inga värderingar" på stening, änkebränning, barnamord, kannibalism m.m.?Andersnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-24929842077385666252010-07-24T16:47:44.864+02:002010-07-24T16:47:44.864+02:00Ett samhälle måste vara moget för demokrati, för v...Ett samhälle måste vara moget för demokrati, för vår typ av demokrat. Urinvånarna i Amazonas vill inte rösta, kan inte rösta, förstår inte vitsen med det. Skulle vi stövla in där och ordna val mellan något som kallas för partier skulle det bli en katastrof.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-86400415682651671862010-07-24T16:45:32.902+02:002010-07-24T16:45:32.902+02:00Jag anser nog inte att det finns någon optimal kul...Jag anser nog inte att det finns någon optimal kultur, det finns däremot en optimal kultur för OSS. En urinvånare i amazonas skulle ta livet av sig om han tvingades leva i vår optimala kultur, och tvärtom.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-87297229112666362462010-07-24T16:05:18.264+02:002010-07-24T16:05:18.264+02:00@Johan_Y:
"Så om man ska definiera lägre och ...@Johan_Y:<br />"Så om man ska definiera lägre och högre kultur objektivt, hur gör man det?" <br /><br />Det går naturligtvis inte, mina omdömen om kultur är helt subjektivt. Men man kan förståss väga in att dom (=icke-svenskar) flyr från sina kulturer till oss. Det är inte så många som direkt flyr från den svenska kulturen.<br /><br />"Det förutsätter ju att vi vet vad vi strävar mot, vad som skulle vara en optimal kultur." <br /><br />Förstår hur du menar, men samtidigt så har man en viss kulturell inriktning. Saker som händer idag kan ha sitt ursprung i tankesätt som är flera hundra år gamla. Men samtidigt, som du säger så är det omöjligt att veta hur kulturen ser ut exakt om hundra år.<br /><br />"Det räcker alldeles tillräckligt med att konstatera att det finns olikheter och att jag har preferenser för demokrati, allas lika värde och dylikt."<br /><br />Ibland kan det också vara så att man inte helt stämmer övverens med sin kultur men man har i alla fall en förståelse för tankesättet som folk från andra kulturer inte har.<br /><br />"Vi är tragiskt dåliga på att se vad vi har och värdera det. Förövrigt en av de mindre lyckade svenska kulturella egenheterna även om det säkert hör ihop med allmänna drag av ödmjukhet som är positivt."<br /><br />Just den biten (särskilt första raden) tror jag är universellt. Det finns ju vissa saker som är det.itswedenhttps://www.blogger.com/profile/17208179479787591426noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-78438667482222287862010-07-24T13:43:31.211+02:002010-07-24T13:43:31.211+02:00Det tycker jag var bra formulerat Johan.
Jo med a...Det tycker jag var bra formulerat Johan.<br /><br />Jo med att alla kulturer skall vara lika mycket värda, alltså jag förstod att det skulle bli frågor kring det.<br /><br />Jag lägger inga värderingar på hur t.ex. urbefolkningen i Amazonas lever eller hur deras kultur ser ut. Jag tycker inte de skall anamma vår kultur, lika lite som vi skall anamma deras. Vi lever olika, vi är olika. Jag tycker inte heller vi skall gradera vilket sätt att leva som är bäst eller sämst. De kanske mår bättre urinvånarna i Amazonas än vad vi gör, de kanske inte har någon politisk korrekthet, inga droger, etc. De lever för dagen möjligen, men är det fel per se?<br /><br />Jag vill inte på något sätt döma ut deras kultur eller sätt att leva, självklart kan vi inte byta kulturer med varandra, mer än för ett par veckor då för att vidga våra perspektiv.Robstenhttps://www.blogger.com/profile/02938464474418099923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-54211533946186942062010-07-24T12:56:58.305+02:002010-07-24T12:56:58.305+02:00@Anders, itsweden, Robsten
Så om man ska definier...@Anders, itsweden, Robsten<br /><br />Så om man ska definiera lägre och högre kultur objektivt, hur gör man det? Det förutsätter ju att vi vet vad vi strävar mot, vad som skulle vara en optimal kultur. För mig är det poänglöst. Det provocerar och ger inget. Det räcker alldeles tillräckligt med att konstatera att det finns olikheter och att jag har preferenser för demokrati, allas lika värde och dylikt.<br /><br />Visst kan man som någon konstatera att vissa saker ur en kultur kan man anamma utan problem, maträtter exempelvis, vi behöver bara ett recept. Andra saker är svårare. Jag kan beundra vissa asiaters förmåga att motivera sina ungdomar till studier exempelvis men jag tror inte att jag kan anamma det utan att dessutom anamma deras hederstänkande och familjestruktur. <br /><br />Det är det jag menar att många som tror på mångkultur gör fel. De tror att vi kan lära oss det de ser som positivt i andra kulturer utan att vi får med något av de vi vill undvika. Vi ska ta för oss och bli livligare socialt exempelvis, det är många som uppskattar den tanken. Men hur många vill att vi ska få ett latinskt sätt att köra bil?<br /><br />Vi är tragiskt dåliga på att se vad vi har och värdera det. Förövrigt en av de mindre lyckade svenska kulturella egenheterna även om det säkert hör ihop med allmänna drag av ödmjukhet som är positivt.Johan Ynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8597241.post-66067058781896762072010-07-24T09:40:03.521+02:002010-07-24T09:40:03.521+02:00@itsweden
Tack för länkarna!
Att dölja ansiktet ...@itsweden<br /><br />Tack för länkarna!<br /><br />Att dölja ansiktet bör förbjudas. Det är likgiltigt om man döljer ansiktet med en mask, visir, rånarluva, tyg m.m. (eller påstår sig ha religiösa skäl) beteendet bör förbjudas. <br /><br />Jag är också djupt skeptisk till sedvänjan att (av religiösa skäl) ha en stor dolk eller kniv (!) innanför kläderna...<br /><br />"Typically made from iron, kirpans range in blade size from 3 inches (7.6 cm) to over 3 feet (90 cm), though Sikhs in the West wear kirpans with a blade of about 3.5 inches (9 cm). Most Sikhs wear the kirpan concealed under their clothes. To the Sikhs, it is a highly important religious symbol; it is rarely used as a weapon."<br /><br />-----<br /><br />@Robsten<br /><br />Du skriver, "på ett universellt plan tycker jag t.o.m. att alla kulturer är lika mycket värda" - vad menar du rent konkret? <br /><br />Det finns väl gott om kulturer som ingen människa kan betrakta som "lika mycket värda" (i någon rimlig betydelse av begreppet) t.ex. kulturer med kannibalism eller andra konstigheter.Andersnoreply@blogger.com