torsdag, juli 12, 2007

Min blogglista


Jag har inga blogglänkar i den högra listen, många har det men jag vill inte grotta med html i denna mall, jag är rädd att jag förstör något, html har aldrig varit min starka sida. Just därför tänkte jag presentera de bloggar jag läser regelbundet, alla minst en gång om dagen men i vissa fall ögnar jag igenom en del bloggar två, ja kanske tre gånger om dagen. Jag har delat upp bloggarna i lite olika kategorier och bemödat mig om att inte bara läsa de bloggar jag själv håller med i åsiktsmässigt utan jag har försökt läsa och hittar bloggar från lite olika läger i det politiska landskapet. Nu har kanske en del blogginnehavare åsikter om i vilken kategori jag lagt dem i, må så vara, jag har inte mätt med guldvåg och jag har ibland lagt någon blogg i en mapp som haft minst antal bloggar när jag tvekat en smula. Här kommer listan.

Värdekonservativ

Jomshof

Åkesson

SD-blogg

Z999

Jorma

Roger

Leandersson

Konservativ

Pejle

Paleon Funebo

Oskorei

Strokirk

Rakryggad

Soderbaum

Tre kronor

Kulturrevolution

Gudmund

Korkeken

Magnus orerar

Engelbrekt

Political junkie

Reactionary front

Gustavsson i Säffle

Stolthet

Liberal

Moderskeppet (tja, jag kommenterade i dag i alla fall)

Pophöger (Infantil, borde ta bort)

Alexandersson (kul, spännande och rolig)

Malm (gäsp)

Federley (läsvärd, trots allt)

Sundin (ofta uppdaterad och han är tre gånger intelligentare än sin kompis popghöger)

Oberoende

Lodenius (kul, rolig och annorlunda, håller koll på rasister)

Magnus tankar (ja, gäsp tror jag)

Politikerbloggen (senaste skvallret)

Wager (bra)

Schlaug (kul, intressant, annorlunda vinklingar)

Per Wirtén (gäsp)

Långström (åsiktsmässig motpol men är ändå lite svag för henne, märkligt)

Vänster

Joel Malmström (intressant understundom, motpol, von überperspektiv)

Signerat Kjellström (gäsp)

Enn Kokk (lite annorlunda, ibland väldigt läsvärt)

Fotolasse (gäsp)

Yazdanfar (personligt, spontant men vänster)

PromeMorian (vänster men ibland läsvärt)

Luciano Astudillo (well, vänster var ordet)

Alt & Misc

En muslims tankar (jag vill förstå)

Eldkvarn (yeah)

Struck (tveksam konservativ)

Selig (PK)

Nathalie (väldigt annorlunda, en annan planet, rosa planet)

Nadja (åsiktsmässig motpol)

Slätt (Bajare, annars motpol)

Syrran (grrrrrrr, jag hatar dig, eller dina åsikter i alla fall)

Jag lägger inte till någon kommentar till det konservativa lägret då jag själv hör dit och inte gärna vill poängsätta bloggar som jag betraktar som vänbloggar, de flesta på min blogg har dessutom koll på denna kategori. Jag har delat upp det konservativa lägret i två olika mappar mest för att det skall bli hanterligt. Jag skulle ha kunnat dela upp den kategorin i ”systemkritisk konservativ” och ”konservativ”, det hade varit det bästa men jag vill inte strula med något som är invant. På den konservativa fronten tror jag mig ha koll de intressanta bloggarna men har ni tips på någon oberoende politisk blogg eller en vänster dito så skulle det vara kul, en del är inte särskilt originella på denna lista. Ett evigt upprepande av ett partiprogram som man redan har koll på är inte särskilt roligt. Åtminstone en tre fyra bloggar borde åka från denna lista, det är ju sant.

UPPDATERING:

Jag har lagt till Leandersson då han efter ett par bra artiklar på SD blogg verkligen förtjänar att läsas. Jag har funderat på att ta bort några bloggar från min lista men det slutade med att jag enbart tog bort Nathalie:s rosa blogg, blir någon besvärad när man ger goda råd så är det väl bäst att "dunsta", ungdomen får klara sig själva. Syrran ligger kvar, ser det som en nyttig självspäkning att läsa henne, man längtar nästan efter en hederlig tagelskjorta i stället. Pophöger får vara kvar, jag nästan njuter när han upprepar sig för hundrafemtionde gången. Luciano tycker jag fler borde läsa, han är riksdagsman för S och titeln på hans blogg är "Jag älskar Sverige", det förpliktigar.


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

onsdag, juli 11, 2007

Tur Tyresta nationalpark



Ja, den sista turen vi tog gick över ett underbart vackert Tyresta nationalpark. Oerhört fin natur med skog som liknar den från tavlor av John Bauer. Bara tystnaden kan få en stressad nutidsmänniska lyrisk, det enda som hörs är fågelkvitter och de egna andetagen. För hundra år sedan fanns denna tystnad över allt i Sverige, nu är den sällsynt, tanken svindlar.










Urskog och klarblå sjöar avlöste varandra. Hela reservatet är kliniskt rent från skräp. Det kan mycket väl vara så att den bästa biten av Sverige ligger en cykeltur bort från Stockholm city.
















Turen var brutalt hård med cykel, totalt 4.5 mil, vi gick ungefär 6 km med cyklarna p.g.a. terrängen. Ni som inte är riktigt tränade bör nog gå, no offence. Vi såg ut som vi hade deltagit i Finska vinterkriget efter turen. Materialet (cyklarna) tog mycket stryk de också.









Ett skönt dopp efter en hård cykeltur sitter fint, underbart helt enkelt.

Hur långt kan man gå för att få asyl?


Första rubrikerna talade om en kvinna som varit bunden i fyra eller fem dygn och som våldtagits hela tiden, instängd i en lägenhet. Övergreppen skulle ha utförts av tre män. Vi blev alla chockade av en sådan utstuderad grymhet och både TV och tidningar rapporterade om saken med svarta rubriker. Det första märkliga förhållandet var att de tre männen inte var i lägenheten när polisen stormade in, i stället var det en medelålders kvinna i lägenheten tillsammans med det förmenta offret. Den medelålders kvinnan fördes bort av polisen med huvudet täckt av en jacka, det var väl här någonstans man började undra hur det egentligen låg till. I dag läser jag att historien förmodligen är uppdiktad från början till slut. Stämmer detta så har paret, den bundna kvinnan och hennes man, ljugit inte bara för polisen utan för hela svenska folket. Det står i tidningen att paret söker asyl, jag kan i alla fall inte tänka mig någon annan orsak att genomföra detta bedrägeri än att bättra på sina asylskäl. Jag kan ju omöjligt veta det i detta läge men någon annan orsak torde inte gå att upptäcka ens med ett teleskop. Så då inställer sig frågan hur långt man kan gå för att erhålla asyl.

För någon vecka sedan (2007-07-04) tog Uppdrag granskning sommarspecial upp frågan om de apatiska flyktingbarnen. För det första så misstolkade redaktionen avsiktligt vad psykologer och psykiatriker sade, dessutom så föreslog en psykolog att de skulle göra ett toxiskt test så han slapp sitta och spekulera. Vad jag förstod så gjordes aldrig några toxiska tester på barnen, i alla fall nämndes de inte vidare med ett ord i programmet. Däremot ältades vad psykologen sagt och inte sagt in absurdum, detta i stället för att göra ett toxiskt test och få svar på alla frågor en gång för alla, ett mycket misstänkt upplägg.

En annan läkare blev näst intill häcklad i samma program för att han föreslog att föräldrarna kunde utnyttja sina barn för att få asyl. Hade samma läkare sagt att en kvinna kan fejka en våldtäkt för att få asyl så hade väl läkaren blivit anmäld för hets mot folkgrupp och allmänt uthängd till bespottning.

Länk SvD

Första versionen SvD

Länk DN


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

tisdag, juli 10, 2007

Skall vi ha religiösa friskolor?


Frågar ni mig blir svaret nej. Vi har för det första problemet med de muslimska friskolor som redan nu fått kritik av skolverket. En friskola, Al-Mustafaskolan har uppmärksammats av Hans Ivar Bratt, han har också lämnat in en anmälan till Skolverket angående skolan. Efter att ha läst på bloggen Magnus orerar och därefter läst den polisanmälan till skolverket som Hans Ivar Bratt lämnat in till skolverket och som han lagt ut på sin blogg så är det lätt att bli upprörd. Jag vet inte vad undervisningen går ut på eller hur den ser ut, det skall sägas direkt, men att en extrem muslim (om han nu är extrem i egentlig mening vad gäller islam, för oss framstår han som extrem) är ägare till skolan och dessutom har varit rektor är mycket oroande. Dessutom så tvivlar i alla fall jag på Skolverkets nitiskhet i frågor som dessa, envisa rykten gör gällande att skolverket är befolkat av övervintrade sextiotalister, de är väl inte direkt lämpade att ta tag i frågor som dessa. Skulle undervisningen innehålla de normer som ägaren, Kamal Moubadder, står för, ja då mina vänner är det inte ens en fråga för Skolverket utan en fråga direkt för våra folkvalda politiker. Att uppmana direkt till att bryta mot svensk lag är inget annat än samhällsomstörtande verksamhet och inte bara Skolverket skall kontrollera sådant utan också SÄPO och den vanliga polisen. Om våra politiker blundar för dessa problem nu så faller ansvaret mycket, mycket tungt på dessa våra folkvalda.


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

måndag, juli 09, 2007

Recension: Dubbelgångaren Forsyth


En spännande deckare i semestertider men det är inte därför den är värd en recension på denna blogg. Nej, boken är i början späckad med fakta om de olika terrororganisationer som har sitt ursprung i den extrema formen av islam, nämligen wahabismen. Forsyth ger en historisk tillbakablick på hur dessa riktningar inom islam utvecklats och även en kort och lättsmält historik över utvecklingen i Afghanistan. Flera olika världspolitiska händelser samspelade till den olyckliga utveckling som skedde i Afghanistan, främst Sovjetunionens invasion och Saudiarabiens plötsliga ekonomiska uppgång bidrog till denna olyckliga utveckling. Alla de fakta och den historiska bakgrunden är noga presenterad i enlighet med erkända fakta. Jag har själv kontrollerat det mesta av vad Forsyth skriver med vad den erkända experten Ahmed Rashid säger i sina erkända standardverk om Talibaner och andra extrema islamistiska rörelser. Forsyth presenterar denna bit av historien på ett mycket lättsmält sätt och i form av en deckare, det finns alltså inget försvar att inte läsa den. Seså, beställ den på Bokus eller köp den i din lokala bokhandel, den är ett "måste".

UPPDATERING:

Titel: Dubbelgångaren

ISBN: 978-91-0-011312-4



ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

söndag, juli 08, 2007

Vill riksdagspartierna ändra asyllagen?

TT har tydligen på eget initiativ ringt runt till representanter för olika riksdagspartier och frågat vad de tycker om begreppet "väpnad konflikt" som det står om i lagtexten. Bakgrunden är det beslut som Migrationsöverdomstolen tog att det inte råder en sådan "väpnad konflikt" i Irak. När Migrationsöverdomstolen tog detta beslut så öppnade det för att alla som söker asyl från Irak kan få avslag på sin ansökan och skall väl få avslag om det inte föreligger speciella omständigheter.

När TT ringer runt så börjar en del partirepresentanter att sväva på målet, Ulrika Karlsson (m) säger så här till TT,

- Det finns anledning att se över begreppet väpnad konflikt i lagtexten och diskutera om det också ska omfatta kaos och terror som vi nu ser i Irak.

Alltså, när det visar sig att de inte har asylskäl så funderar politikerna på att ändra i lagtexten så att de i alla fall får asylskäl. Så här står det i artikeln i DN som bygger på TT:s rundringning,

- TT har varit i kontakt med samtliga riksdagspartiers talespersoner i flykting- och asylfrågor. Och förutom moderaterna och socialdemokraterna är också miljöpartiet och vänsterpartiet öppna för en lagändring där tolkningen av begreppet väpnad konflikt blir mer långtgående än i dag.

Det är uppseendeväckande att just M och S vill ändra på lagtexten, det är de partier som hållit emot när andra partier tidigare lagt fram förslag om en ännu generösare flyktingpolitik. Sverige är redan i dag den Europeiska nation som tar emot flest flyktingar från Irak, vi tar emot lika många flyktingar från Irak som nästan alla övriga Europeiska länder tillsammans. Migrationsöverdomstolens beslut ger den nuvarande regeringen en gyllene chans att ändra på det förhållandet, om den vill. Frågan är hur stort folkligt stöd den nuvarande generösa flyktingpolitiken har, det är uppseendeväckande hur pass mycket generösare riksdagsmännen är i frågan om flyktingpolitiken än vad svenska folket är. I ingen annan fråga är åsiktsskillnaden mellan de politiska representanterna och folket större än just i flyktingfrågan, den är sannolikt större i denna fråga än t.o.m. i den berömda EMU-frågan. Man kan också fråga sig vad TT:s rundringning tjänade för syfte? Det hör ju inte direkt till vanligheterna att TT eller någon annan media ringer runt efter att ett verk eller departement tagit ett beslut enligt gällande lag, och frågar vad partierna tycker om det.

Länk DN

Länk SvD


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ