torsdag, maj 28, 2009

Partiledardebatt – TV8

Ja, vi som såg partiledardebatten i TV8 i går onsdag blev inte direkt upphetsade av varken sakfrågorna eller tonläget. Man får intrycket att de gör allt för att dölja att de egentligen inte tycker så värst olika om någonting. Man får dock, i ärlighetens namn, säga att Sahlin just denna kväll gjorde ovanligt bra ifrån sig. I samtliga debatter mellan Sahlin och Reinfeldt efter valet, och kanske även en period innan valet 2006, har jag haft uppfattningen att Reinfeldt gått segrande ur debatterna. Denna kväll infann sig dock inte denna känsla, snarast skulle jag tro att förhållandet denna gång var det motsatta. Sahlin gjorde ett något bättre intryck än hennes motståndare för en gångs skull.

Det verkligt intressanta var när ”småpartierna” fick komma till tals. Det var Piratpartiet, Fi, och Sverigedemokraterna som drabbade samman i något som verkligen kan kallas en riktig debatt. Vi kan nog konstatera att Schymans storhetstid som politiker är definitivt över. Denna kväll skrek hon och försökte domdera som en riktig ragata. Jag vet inte hur de tänker de skall vinna röster på detta sätt Fi, men jag tror i alla fall inte att denna oborstade stil slår igenom hemma i stugorna och lägenheterna. Dessutom vill Schyman mellan raderna framstå som den stora humanisten, speciellt i debatt med SD:s Sällström. Schyman är en ”humanist” som stigmatiserar alla sina motståndare. Tycker man inte som henne är man ”taliban”, ”mullig mansgris”, ”fascist” eller ”vit medelålders man”. När Schyman säger ”vit medelålders man” på sitt speciella sätt så förstår man att dessa varelser inte är mer värda en än vilsekommen snorloska. Hur man får denna inställning att gå ihop med epitetet ”humanist” övergår mitt förstånd.

Sedan måste vi påtala att själva begreppet ”småpartier” inte är korrekt längre. SD är i många opinionsundersökningar större än t.ex. KD som inte får detta epitet. Det vore riktigare att säga ”partier utanför riksdagen”. Jag lämnar åt läsarna att avgöra vem som vann debatten mellan de tre ”småpartierna”. Jag torde vara part i målet så jag lämpar mig väl inte som domare i just denna tävling.

Länk DN

10 kommentarer:

itsweden sa...

Robsten:
"Dessutom vill Schyman mellan raderna framstå som den stora humanisten, speciellt i debatt med SD:s Sällström."

"Extremhögern" måste plocka ur dom det där tramset med att dom kan utnämna sig själva till humanister. Det är ju ungefär på samma nivå som att gå omkring och kalla sig vacker och sen bara höja rösten om någon har invändningar. Det är andra som ska avgöra om man är humanistisk, snygg eller vad det nu kan vara. Och med andra menar jag inte en massa ryggdunkare som är lika korkade.

Vidare så är det på tiden att de självutnämnda och självgoda "antirasisterna" verkligen får stå för vad de säger. I EU-valet så har inget av riksdagspartierna nämnt att EU kommer att tillåta halalslakt utan bedövning. Inget av riksdagspartierna bryr sig om djurskyddet alls och någonstans så tycker jag att dom borde ställas till svars för sina åsikter.

Milla sa...

Mycket bra skrivet robsten! Var nöjsam läsning.

Nu vet jag ju vart hon tog vägen när hon inte dök upp hos oss. Och tur var nog det du! Vilken människa kan eller ens orkar lyssna på henne längre?

Jag kom på något som hennes kompanjon Linda Andersson sa igår när Runar Filper påtalade att hedersmord definitivt kan kopplas samman med det extrema patriarkatet som råder inom tex islam. Då gick hon igång som Schyman och började häva ur sig att det minnsan är livsfarligt för människor, kvinnor i synnerlighet, att lämna högerextrimistiska grupper så som SD..Hmm..Jag vet inte, men jag har svårt att se att Jimmie Åkesson skulle jaga efter mig om jag gick ur partiet. Och än har jag inte hört att nån blivit mördad för att man völjer att lämna SD.

Bara där ser man hur hysteriska dom egentligen är, dom greppar allt för att få ropa ut sitt enda mantar: Män dödar kvinnor överallt, och alla är skyldiga på ett eller annat sätt.

Antiism sa...

Robsten vet du om man kan se debatten i efterhand? Missade den tyvärr.

/Jorma

Robsten sa...

Nä, jag är urusel på att leta upp desa klipp. Hittar oftast klippen på någon blogg. Kolla tv8.s hemsida, annars så säger jag till om jag snubblar över filmen.

Robsten sa...

Tack Milla ;-) Ja, ja när de börjar med sin vansinnesretorik orkar man knappt svara längre. de är så korkade så hälften vore nog.

Anonym sa...

Schyman kanske var bakfull o allmänt grinig..0)

Stig sa...

Såg bara sista 15 min. av eländet men förstår att det säkert räcker. Alltmer påminner Schymans kroppsspråk starkt om hennes törstiga förflutna... Hon halvligger i stolen som en fnissmödis som fått i sig sina första starköl för att i nästa stund flyga upp och flaxande kraxa ur sig de gamla vanlig dualistiska klychorna.
Samtidigt ser hon desillusionerad ut och det beror säkert på att hon nu har insett att hennes lilla Fi aldrig blir så mycket större och inte ens kan komma in i riksdagen. Hon är så pass intelligent och erfaren att hon

Stig sa...

...lätt kan göra den analysen.

Anders @ ungsvensk.se sa...

Debatten sändes dock i TV4 och inte TV8.

Robsten sa...

Nix Anders, den gick BÅDE i TV4 och TV8.