Doktoranden i historia Oskar Sjöström publicerar
sig i DN och slår ett slag för alla de förändringar av jultraditionerna som
plötsligt dykt upp på skolor och annorstädes. Enligt Sjöström har en
”folkstorm” skrivet med citattecken, utbrutit sedan oönskade förändringar av
våra jultraditioner uppdagats av allmänheten. Bara det att skriva folkstorm med
citattecken är historieförfalskning då det för en gångs skull verkligen rört
sig om något som kan kallas folkstorm. Till skillnad mot de twitterstormar
som huvudsakligen består av ett antal vänsterdebattörer som samfällt attackerar
Löfven när han påtalar att Socialdemokraterna hela tiden faktiskt varit emot
den typ av arbetskraftsinvandring regeringen infört (vilket alla twitterister
samfällt tycks ha glömt bort).
Därefter påstår Sjöström följande:
Bättre julklapp än denna kunde den rasistiska vågen i Sverige knappast ha väntat sig.
Det är inte ett orimligt antagande att en tämligen hög andel
av de som är emot vår oansvariga immigrationspolitik och samtidigt vill bevara
våra traditioner också har reagerat mot förbud mot både pepparkaksgubbar och
borttagande av böcker från bibliotek. Men att på detta schablonmässiga sätt
koppla de rätt allmänna och folkliga protester till rasism i en tidningsartikel borde
diskvalificera Sjöström omedelbart som historiker. Detta såvida han inte gjort
en egen undersökning av vilka som protesterat mot vad, vilket är högst
osannolikt. Vidare skriver Sjöström följande, vilket är det centrala i hans
artikel.
Vad som förtjänar att framhållas i sammanhanget är att den jul som här försvaras i den svenska kulturens namn i själva verket inte är särskilt gammal eller ens genuint svensk. För ungefär hundra år sedan pågick en mycket snarlik debatt i Sverige. Upprördheten var då stor över hur julen förstördes av kulturimport och materialism. Uråldriga seder och bruk trängdes snabbt undan till förmån för inlånade nymodigheter som tomten och granen. Fler och fler valde bort de hemmagjorda bakverken för kex- och godisfabrikernas massproducerade praliner och pepparkakor.[…]
Med en närmast komisk igenkänning läser man hur Celander förfasar sig över att 1920-talets svenskar fallit hän åt den kommersiella julhetsens plågor och att de förträngt julens glättiga värme. Man undrar vad han haft att säga om ”traditionen” att inta julglöggen tillsammans med Kalle Anka.
Självklart har Sjöström rätt i att högtiden vi firar ungefär
vid midvinter har förändrats. Vi firar inte längre Julblot även om det talas
mer och mer om den gamla sedvänjan. Denna högtid kommer sannolikt att förändras
framöver också, utan några folkstormar som påföljd. Att fler och fler valde
bort de hemmagjorda bakverken berodde på bekvämlighet och ett nytt sätt att
leva, det var inget diktat från en samhällelig elit. Sådana förändringar kommer
att ske i framtiden också, utan att folkstormar bryter ut. Det centrala är att
förändringarna skedde spontant utan dekret från någon överhet.
Det vi sett under den senaste tiden är att rektorer på olika
skolor, Skolverket och andra chefer på olika institutioner försökt att införa
regler och nya traditioner utan folklig förankring, som ett led i en politisk
diskurs. Sådana försök har för det mesta misslyckats historiskt, även om det
ibland historiskt också har genomförts till slut. De förändringar av
midvintertraditionen som historiskt skett i vårt land har kommit naturligt
genom vårt annorlunda sätt att leva eller genom införandet av kristendomen (som
ju faktiskt var ett påbud ovanifrån). Att det nu rör sig om politiskt
motiverade förändringar av våra traditioner visas mycket tydligt av Sjöströms
avskedsfras, som lyder enligt detta.
Om julen har ett budskap kan det inte vara annat än framgångsrik mångfald i ständig förvandling.
Så nu talar en ohängd ung historiker om för oss vad julens
budskap skall vara. Bättre julklapp kan nog inte de människor Sjöström redan
förnedrat genom sitt ogenomtänkta epitet få. Det lär kvitta vilken religion
människor tillhör så har de nog inte uppfattat julens budskap som Sjöström
gjort. Man önskar att historieundervisningen vid Stockholms universitet är
stadd i förvandling och att en mångfald av åsikter tillåts framträda, inte bara
de politiskt korrekta.
Alla våra traditioner kommer med tiden att förändras, men
Sjöström och vår tyckarelit skall varken peka ut riktningen eller takten i
dessa förändringar.
God traditionell jul alla läsare!
49 kommentarer:
Oskar Sjöström är doktorand vid Stockholms universitet och verksam som museilärare på Armémuseum i Stockholm. En post som man inte uppnår annat än genom ett evigt rövslickande av staten.
I Oskar Sjöströms bok "Fraustadt 1706" så skriver han om hur staten/överheten på den tiden ansåg att de svenska segrarna i krig var sanktionerade av Gud och ibland att Gud deltagit aktivt. Vad anser han är skillnaden mot idag när regeringen anser att dess invandringspolitik är själva definitionen av godhet och medmänsklighet oavsett följderna av den i verkligheten?
Kultur, det är vad människor sysslar med för att de anser att det är acceptabelt utöver de livsuppehållande sakerna som att äta och sova med mera. Svensk kultur är alltså vad svenskarna sysslar med och anser vara acceptabelt oavsett vart dom fått det ifrån eller skapat det själva.
Oskar Sjöström har fått sin doktorandtitel genom att försvara historiska politiskt korrekta teser mot en opponent som också är tvingad att vara politiskt korrekt för att behålla sitt jobb. På medeltiden så hade Oskar Sjöström varit en "forskare" som "vetenskapligt" hade försvarat att jorden är platt och som därför hade fått stort utrymme att offentligt predika sina teser för ett andäktigt(?) lyssnande folk.
Han (Oskar Sjöström) har citerat bibeln från 1703 (aftonsången, psalmverserna 6 - 11) som exempel på hur Gud själv sanktionerat den tidens regerings handlande. Med ett aningens mer vaket sinne och om han hade varit lite modigare så hade han kunnat se frapperande likheter med idag.
En riktigt God Jul till alla som bekämpar anbefalld dumhet från staten och som vågar föra landet framåt på riktigt! Ni är alla hjältar i gott sällskap tillsammans med dom tidigare generationer som skapat grunden och förutsättningarna för ett Sverige att vara stolt över.
Själv firade jag jul den 21:a (vinterdagjämning/midvinterblot) och tackade Oden bland annat för SD's framgångar i strid med en övermäktig fiende. SD och de individualister som röstar på dom har för första gången i svensk historia kunnat tackla ett mediedrev och använt den makt folket trots allt har i en demokrati för att skicka en kraftfull signal till regeringen att deras politik är fel.
Blir bara så upprörd i julfriden av att Oskar Sjöströms bok Fraustadt blev utsedd till årets bok i svensk historia 2008. Alltså, orsaken är ju att folk drar sig för att skriva om svensk historia, det är nästan ett lika känsligt ämne som invandringen om inte värre. Det krävs en fingertoppskänsla för vad som får skrivas och inte och vad som är lagom skäll och gnäll på forna generationer samt dumförklaring av dom. Att Sjöström lyckas med det beror ju på att han i eviga diskussioner med andra pk-historiker lyckas utveckla ett språk som går hem. Som i artikeln i DN, att slänga in ord som mångfald och enfald där det egentligen inte passar ger ett intryck av att det positiva i svensk historia präglats av pk-tänkande av idag som inte fanns på den tiden.
När Oskar Sjöström blir lika gammal som Herman Lindqvist kanske han vågar skriva lite mer fritt, men åren däremellan kommer att förstöra hans förmåga att lyckas med det. Och någon borde upplysa honom om att karolinernas aftonsång inte ska läsas bokstavligt utan som en uppmuntran till soldaterna för att ingjuta mod. Kommer framtida historiker att ta alla hejaramsor som bokstavligt vad folk trodde på?
"Själv firade jag jul den 21:a (vinterdagjämning/midvinterblot) och tackade Oden bland annat för SD's framgångar i strid med en övermäktig fiende."
Underbart Mats, och tack för info.
"Bättre julklapp än denna kunde den rasistiska vågen i Sverige knappast ha väntat sig."
Vad lågmäld och timid han är den där Sjöström varför inte klämma i med den rasistisk-fascistisk-nazistisk-islamofobiska-antisemististiska-sadistiska vågen direkt och tala fritt ur antirasisthjärtat...?
God jul på er Robsten coh Mats!
Jag vill även önska en god jul till alla självutnämnda "antirasister"!!
En riktigt god jul med alla "rasistiska" symboler som t.ex. brunbrända pepparkaksgubbar och "ariskt blonda" lucior, detta är nämligen den enda dagen på året jag önnskar er något gott!
@Mats
Det tycks som om ordet 'doktorand' behöver förklaras.
Om Sjöström är doktorand, så är han INTE doktor, och han har INTE försvarat någon doktorsavhandling.
Han kanske har försvarat en C eller D-uppsats vid ett seminarium. I så är det troligt att någon av hans kurskamrater var opponent.
Doktorand är bara ett annat ord för 'forskarstuderande'. Han befinner sig i utbildning - och är INTE färdig forskare.
@Anonym:
"...och är INTE färdig forskare"
Det stämmer Anonym. Tog lite för mycket för givet baserat på att han fått en tjänst som jag trodde innebar färdig forskare för att inneha, men det är tydligen inte fallet. Sen tyckte jag att det var konstigt att en doktorands bok utnämnts till årets bok i svensk historia.
God Jul Anonym!
Sjöström borde ha ägnat sig åt genusforskning istället eller satsat på att bli islamolog som Hjärpe och Gardell.
God Jul Mats! Och God Jul Robsten!
@Robin Shadowes:
"Sjöström borde ha ägnat sig åt genusforskning istället eller satsat på att bli islamolog som Hjärpe och Gardell."
Ja. Och God Jul på dig!
Precis, gällande "dekret uppifrån". Exakt det här pratade jag om för ett par dagar sedan med en bekant (via internet). Hon ansåg att jul-debatten bara handlar om "missvisande stereotyper" och inte också om ett ovanifrån sanktionerat påbud om införandet av nya traditioner.
Som jag skrev:
Nja, debatten har väl under en längre tid handlat om båda delarna? Dels nidbilds-delen som du talar om, med klagomål på t.ex. Kina-chokladpåsen, Tintin-albumen, pepparkaksgubbar och nu senast dockorna i Kalle Anka på julafton. Sen har vi den andra delen av debatten, det jag tror artikelskribenten talar mer om, där man helt plötsligt ska föra in rappare i luciafirandet, somalisk dans på Sveriges nationaldag, förbud mot julavslutningar i kyrkor, etc. Eller som när DO (diskrimineringsombudsmannen) slutade att ge ut julklappar till sina anställda, för det var exkluderande och/eller rasistiskt mot de anställda som inte gillar/firar jul. Man delade ut "sommarpresenter" istället. Man kan ju tycka att DO bör arbeta för att motverka diskriminering, inte svenska traditioner. Sedan är det väl förmodligen och förhoppningsvis som så att det väl inte är så många som har något emot rap eller somalisk dans per definition, tack och lov. Däremot kan man fråga sig om de nödvändigtvis måste tvingas in i redan existerande svenska traditioner. När jag bodde utomlands så hade jag inte velat höra den gamla Dala-slagdängan "Järdebylåten" på fiol under deras olika högtidsfiranden, t.ex. Jag ville ta del av deras kultur och kände mig inte exkluderad bara för att de inte bjöd på sill och knäckebröd på festerna kring jul, så att säga.
Visst är all kultur under ständig förändring, men det är en skillnad på en "naturlig" förändring där gemenskaper skapar och omdanar definitionerna kring traditioner - och att konstlat påtvinga traditionerna nya kläder på grund av en politisk agenda. Vill vi ha meze-tallrik på julbordet, afghansk strupsång på midsommar och säga gott nytt år på swahili så kommer den förändringen att ske naturligt - och det är det inga problem med. Men det är, enligt mig, ett problem när traditionerna påtvingas ändringar bara för att vissa har fått i skallen att våra traditioner och vår kultur är "exkluderande".
För övrigt så kan man se nidbilder i exakt alla avbildningar av människor som finns (och vissa gör det också). Ska vi rensa all konst, TV, litteratur, etc., på allt som av någon människa kan uppfattas som "rasistiskt" så får vi väldigt lite kvar i slutändan. Och då kan vi väl i sådana fall börja med att förbjuda bibeln och koranen, där det fullkomligt haglar av citat som absolut är rasistiska i båda böckerna - betydligt värre än vad som återges i Tintin i Kongo eller av några pepparkaksgubbar på julbordet. Men visst, jag kan hålla med om att det hela (gällande stereotypa nidbilder av etniciteter el. dyl.) är en fråga värd att lyfta, och att det självfallet bör finnas någon sorts gränser. Men de gränser som idag sätts i Sverige är inte rimliga. Hysterin runt det hela riskerar i högsta grad att utarma eller helt förändra flera av våra traditioner om det får fortsätta.
Jag håller i allt väsentligt med i ovanstående.
Som jag också sa i samma snack:
Det är ofta precis som du säger, att det inte spelar någon roll hur välformulerad man är, hur genomtänkta åsikter man har, vilka källor man än anger eller vilken ren fakta man kommer med - väldigt många har liksom från början inställningen att ens åsikter på något sätt är "onda" och därför har de själva rätt per definition och är sanningens ljusbärare (därav mitt ord "godhetens apostlar" i början av diskussionen). I sin egenskap av ljusets skinande riddare så förnekar och förlöjligar dessa människor allt man säger, oavsett hur sansat det än är, oavsett hur mild kritiken än är mot saker som rör den förda invandrings- och integrationspolitiken, och oavsett vilka källor och fakta man än för fram. Det här är naturligtvis ett väldigt arrogant sätt att se saken, men de ser det inte på det sättet. I en debatt gällande åldringsvård, skattesatser eller skolor skulle dessa människor aldrig bete sig eller agera på det där trångsynta sättet, utan de skulle var mer öppna för andras åsikter samt nyanser i åsikterna. Men så fort invandrings/integrationsfrågor kommer på tal så tappar folk all sans och reson och det verkar som om man viftat med en röd trasa framför en tjur - allt detta för att folk har fått för sig att det är "odemokratiskt" (och ondskefullt) att kritisera invandrings/integrations-politken eller för all del av någon anledning vilja minska invandringen något litet en kort tid.
Problemet är att även de som inser att det inte alls är ondskefullt eller odemokratiskt att hysa dessa åsikter, de håller tyst och ofta till och med instämmer i de bräkande jakande körerna även om de i sak motsätter sig detta och dessa - allt av rädsla för social stigmatisering. Det är viktigare att utåt sett "verka god" än att kritisera ett system som fullständigt håller på att fallera. Jag kan inte klandra dem dock, jag håller käften betydligt oftare än jag hade velat. Beroende på att ett så enkelt och liberalt uttryckt konstaterande som "Det finns en del spänningar i samhället mellan nyanlända och infödda svenskar, som inte *bara* beror på någon rasism från svenskarnas sida", detta kan få folk att gasta sig högröda i ansiktet och säga att jag är ond, elak, dum, nazze, har fel, och förmodligen också är djävulens son.
Min erfarenhet är att kritikerna till det inkörda systemet naturligtvis på intet sätt är generellt mer välformulerade eller "intelligenta" eller något sådant. Inte alls. MEN: vi är generellt f-n så mycket mer öppna för nyansskillnader i debatten, inte alls lika dömande mot folk som inte håller med, samt inte lika benhårt övertygade om att det finns en "god" och en "ond" sida i detta - utan bara skilda sätt att se och tolka sin samtid och samhället man lever i.
Expo sätter ihop listorna och afa utför sedan.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=3606158
Polisen kommer naturligtvis inte att gripa någon, inte så länge styret i landet tjänar på politiskt våld. Alltihop skylls på någon mystisk vänsterextremism. På vilka grunder då? Alla antirasister har ju en nonchalant attityd till politiskt våld så jag tycker det är orättvist att peka ut vänstern bara för att det kanske är troligt.
Nä, det är påfallande hur svårt de har att gripa någon, faktiskt. I Jönköpingstrakten har samma gäng utfört dåd på dåd, ingen har gripits, trots att man i princip vet vilka det är.
Kriminalitet är tydligen genetiskt. Till och med Sveriges egen Bagdad Bob håller med om det.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5388928
Studien är gjord av Karolinska Institutet, KI,som är ett arv från rasbiologiska institutet i Uppsala.
Precis så är det. De radikala vill peka ut förändringarnas riktning och takt, givetvis mot en utopi och omedelbart. Men ingen ideologi kan förutse hur en ny ordning kommer att fungera i praktiken, utopier fungerar aldrig och folket hamnar alltid i kläm.
Och utopierna försvaras ofta med lögner och våld. Långt efter att sanningen blivit väldigt uppenbar.
Visst talas det allt mer om den gamla seden. Även jag firade julblot både en och två gånger.
God fortsättning
//Mogura
Undrar vad det blir för konstellationer efter valet? Speciellt om både KD och centern åker ut. Dom rödgröna kan ju ta in folkpartiet ovh vi får då en oerhört svag opposition, egentligen ingen alls. Eller att moderaterna går ihop med miljöpartiet förutsatt att båda dom går framåt. Om SD fortsätter gå ramåt, vilket är troligt, kommer dom att få ett rejält inflytande. Jag tror dock inte att man helt kan förlita sig på ett ökat antal varsel. Mer idioti från de övriga partierna kommer säkert, men SD behöver synliggöra sin kriminalpolitik så fort som möjligt.
Alliansen är för fri invandring, om nu någon trodde något annat.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15994699.ab
Per Ankersjö säger:
"Eller så är det ett sätt att anpassa sig till ett debattklimat som är allt mindre tolerant i invandrarfrågan. Det är olyckligt vilket som, säger han."
Snacka om att rösten på SD i senaste valet inte var bortkastad. Utan SD i riksdagen så hade riksdagen haft det debattklimat han syftar på.
Brutalt rån mot en äldre med funktionshinder-
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1177049-kvinna-med-rollator-knivskars-vid-ran
"Polisen spanar i området – med bland annat hundpatruller – efter två män i 20-årsåldern, med mörkt skägg runt munnen. De sprang från platsen i riktning mot Baron Rogers gata."
En annan likhet med komikern Soran Ismail är att dom har samma grundinställning till äldre svenskar, att de är en växande grupp "nedpissade galningar".
Anders Hedberg, tidigare ishockeyspelare i Sverige, framgångsrik även i New York Rangers, är känd för mig att han alltid sjöng med när nationalsången spelades och att han var tydlig med det. I New York Rangers så sjöng han inte med i den amerikanska nationalsången däremot, han kände sig verkligen som svensk även i USA tydligen.
Man kan jämföra med Zlatan som har en uppväxt i Sverige, men i en totalt osvenk miljö. Han är mer känd för att inte sjunga med i nationalsången.
http://www.youtube.com/watch?v=y4D4elmLq1g
Människor som vill pladdra bort problemen med invandringen i Sverige pratar ju ofta om svenskhet. Zlatan visar mest prov på en rotlöshet. Han säger visserligen ibland att han känner sig som svensk, men bara på grund av omständigheter. I sin bok tycker han inte att han känner sig som svensk.
Soran Ismail säger att Sverige är hans land. Men han är helt oförstående för att islams snabba framväxt i Sverige skulle vara något problem. Är man uppväxt med islam nära inpå sig med muslimska värderingar så kanske man ser islam som mer naturligt och svenska värderingar som något konstigt bara.
Tänk vad olika Indien och Sverige är. I Indien demonstreras det mot våldtäkter och för kvinnors säkerhet efter en brutal gruppvåldtäkt. Efter gruppvåldtäkter i Sverige demonstrerar antirasister mot rasism, ibland med våldtäktsmän i demonstrationståget.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/valdtaktsman-mordatalas
Tyskland har funnit den slutgiltiga lösningen på åldringsfrågan-
http://www.dn.se/nyheter/varlden/tysk-export-av-aldre-kallas-deportation
Återigen handlar det om att deportera österut. En fördel är att folk med alzeimer snabbt hamnar i psykos i nya miljöer och upplever att de tappar fotfästet med verkligheten vilket innebär ett enormt lidande som är svårt för en frisk människa att förstå. Detta är dock inget problem eftersom dessa patienter inte har förmåga att uttrycka i ord vad de känner. Anhöriga kan sedan skylla på avstånden att de inte kan besöka sina anhöriga. Att patienternas sociala sammanhang endast kommer att handla om att prata(?) med personal som inte kan deras språk spelar nog mindre roll, även i Tyskland vårdas de ofta av personal som inte kan tyska. Detta leder i regel till att de sluter sig och slutar försöka prata och att dom dör i förtid.
...och snart blir det likadant i Sverige. Soran Ismail har redan banat väg för ett nytt tänkande när det gäller åldringar genom att kalla dom nedpissade galningar.
Låter ju förjävligt. Snart har vi det här också.
Kul artikel, annars länkar jag inte Nyheter24, men den här är läsvärd:
http://nyheter24.se/blogg/6mannen/2012/12/30/politikernas-blame-game/
Tänkte skriva en artikel om Centerna nya program, men det känns lite meningslöst, som att slå in öppna dörrar. De åker väl ur riksdagen vid nästa val, om de håller på så här.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ny-rysk-lag-far-oss-att-vilja-oppna-granserna_7785256.svd
Detta var ju tragiskt-
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/erik-almqvist-lamnar-riksdagen_7788940.svd
Var det förresten afas Rebecca Roos som var med på filmen? Sitter inte hon i fängelse fortfarande efter den grova misshandeln av Martin Kinnunens sambo? Väldigt likt annars.
Är Anna Hagwall stylad på både in och utsidan? Hon ser bättre ut än tidigare och är rappare i svaren. Kunde inte tro att det var samma person.
Mycket intressant om Erik börjar ett mediaprojekt. Känns som ett stort steg i rätt riktning för hela SD.
Har ingen aning om Hagwall, har du en länk?
Roos är inte med på filmen. det är någon annan random tjej som numera bor i Sydamerika. men Roos är sannolikt frigiven.
Här-
http://www.dn.se/Images/2012/12/30/hagwall30.jpg
I DN's intervju svarar hon bra och politiskt inkorrekt när hon berömmer Erik Almqvist och tvekar inte i svaret om att invandringen är för stor.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hagwall-beredd-ta-over-i-riksdagen
SD skulle verkligen behöva ett eget medieprojekt. Jag vet ju inte hur det är tänkt och dessutom så ljuger ju pkmedian så ofta så man kan ju inte få någon helt trovärdig information från dom. Men det skulle behövas något som nådde lite större bredd än vad avpixlat med flera gör.
Ja, Hagwall är sig ganska lik ändå, har varit hemma hos henne en gång i Täby.
Nja, hon har ju varit bekant med media förut, Hagwall.
Jag vet ingeting om det omtalade medieprojektet tyvärr. det ger sig väl med tiden.
Ja, jag har sett jämförelsebilderna. Men det är sannolikt inte Roos. Dels tror jag hon, ähumm..inte riktigt är i form (fast det kan ju gå upp o ned). Dels så ser du att näsan mellan de två bilderna inte stämmer. Annars var de rätt lika. Nä, tror inte det är Roos faktiskt.
"Ja, Hagwall är sig ganska lik ändå, har varit hemma hos henne en gång i Täby. "
De va f-n. Hon verkar ju rätt trevlig. Men det viktigaste är förståss hur hon framför partiets åsikter.
"Jag vet ingeting om det omtalade medieprojektet tyvärr. det ger sig väl med tiden. "
Det lät bra i alla fall. Sen att det talades om att det skulle vara i en socialkonservativ anda som en motvikt till allt kulturmarxistiskt.
Nja, hon har ju understundom uppfattats som en smula radikal. Men jag har aldrig märkt detta. Var på ett möte hemma hos henne, hon lät oss övriga hålla låda. Tja det blev mest anekdoter och gamla rövarhistorier. He, he. Har fan inte en aning om vad mötet handlade om.
"Nja, hon har ju understundom uppfattats som en smula radikal. "
Ah! Perfekt! :-)
"Tja det blev mest anekdoter och gamla rövarhistorier. He, he. Har fan inte en aning om vad mötet handlade om. "
Låter ju jättetrevligt!
Såg sånt där larv om allas lika värde igen. Ungefär som att säga till en person att man älskar den och att det sen aldrig kommer till uttryck på något sätt, inte förpliktar till nånting. Massinvandring och allmänt pjosk med invandrare är svårt för mig att koppla till något "allas lika värde". Dom behöver aldrig precisera vad dom menar eller vad som gör att SD inte anser att alla är lika värda. Det dras ju sällan upp i debatter (vad jag sett) när de konfronteras med en SD'are, antagligen för att dom då måste förklara sig.
Lena Melin (AB, pkmaffian) reagerade ganska starkt på att Erik Almqvist ska få ett projekt inom media. Jag ser det som ett ytterligare tecken på att det är en bra satsning.
Jag undrar när det gäller SD; gick man "tillbaka" till en radikalare linje i början på 90-talet? I och med NyD, försökte man på något sätt visa att man var "the real deal"?
Eller om det var så att många av dåtidens sverigedemokrater upplevde NyD som mest ett missnöjes/skojparti och inte som en seriös satsning att ta tag i de växande problemen med invandringen?
Jag kan tänka mig att många SD'are upplever det som att NyD fångade upp de vettiga personerna inom de invandringskritiska och resten blev kvar i SD. Men det kan ju faktiskt ha funnits orsaker till det och orsaken behöver ju inte vara att SD sågs som ett hårdare parti. Observera att Anders Klarström i nedanstående intervju från 1989 säger att en mindre omfattande invandring inte är något negativt-
http://www.youtube.com/watch?v=YuO3u5hQi24
Det första partiprogrammet var alltså i en linje som hade kunnat vara acceptabelt idag, om än långtifrån lika proffisionellt skrivet som dagens partiprogram. Att man var positiv till dödsstraff vid vissa spektakulära brott betydde ju inte att man var positiv till dödsstraff generellt. Sen kan man ju ifrågasätta om åsikten om dödsstraff var så kontroversiell egentligen när den lades fram så som SD la fram den.
Det här med radikal eller inte är nog beroende av vilka personer som driver partiet för tillfället. jag vet inte om partiet blev radikalare än period i början på 90-talet. Det måste gamla partirävar svara på. De gamla medlemmar från NyD jag träffat verkar inte vara vettigare än dagens medlemmar i SD i alla fall. Men när det begav sig var de i alla fall liberalare än SD.
Dom skulle inte bli nöjda om vi så korsfäste honom, piskade honom offentligt för att sedan rulla honom i fjäder och tjära. Korsfästelsen skulle av Mellin, Orrenius och andra ses som att vi upphöjde honom och därmed skulle linjen med nolltolerans vara förbrukad.
@Robsten:
"Det här med radikal eller inte är nog beroende av vilka personer som driver partiet för tillfället."
Jo, det är klart. Men man (SD alltså) har varit väldigt duktiga på att droppa av extrema människor som mest förstörde. Tittar man på antirasisterna så har dom ju fortfarande folk i sina demonstrationer som är mer våldsamma än VAM var på sin tid. Dom har en pragmatisk inställning till politiskt våld som SD aldrig har haft.
"jag vet inte om partiet blev radikalare än period i början på 90-talet. Det måste gamla partirävar svara på."
Jag är inte säker på att det var något som SD valde i så fall. Det kan ha varit framställningar i den regimtrogna median som gav mig intrycket.
"De gamla medlemmar från NyD jag träffat verkar inte vara vettigare än dagens medlemmar i SD i alla fall."
Det håller jag verkligen med om.
"Men när det begav sig var de i alla fall liberalare än SD."
Ja.
Skicka en kommentar