Daniel Poohl och Alexander Bengtsson har gjort ett berömvärt
försök att formulera en, som de säger, ”positiv antirasism”. Med det menas en
antirasism med en vision som vill vara för något, inte bara emot. Slutsatsen är
att de vill ha ett samhälle på lika villkor för alla samhällets individer. Nu
skulle ju t.o.m. undertecknad kunna skriva under på det, märkvärdigare än så är
det inte. Vi får hoppas att detta inte på något sätt slår undan benen för våra
ambitiösa författare. Dock innehåller skriften några missförstånd och sakfel
som jag skall vara vänlig nog att rätta till. Det kan ju dessutom bli fråga om
ett nytryck av boken och då tar jag för givet att rättelserna hörsammas i
vederbörlig ordning.
Först noterar vi att Sverigedemokraterna är nämnda inte
mindre än 62 gånger på 69 sidor. Man undrar om boken handlar om en ”positiv
antirasistisk vision” eller om man som vanligt argumenterar emot SD. De starka
intressen som förser Expo och liknande organisationer med pengar kanske är mest
intresserad av pengar, mandat och makt, inte av aldrig så fina visioner. Nåväl
på sidan 12 står det.
Den svenska antirasismen har sina rötter i 1930-talets motstånd mot nazismen.
Denna utsaga stämmer nog inte (vad det nu spelar för roll).
Det var allt ifrån den svenska vänstern till fascistsympatisörer som Torgny
Segerstedt som arbetade aktivt mot nazityskland. Vad dagens Expo har med dessa
aktörer att göra förstår inte jag i alla fall. Snarare har dagens ”antirasism”
att göra med Frankfurtskolan, 68-rörelsen och en vänster som tappade fotfästet
och var tvungen att hitta ett nytt fotfäste. Arbetarklassen fick det lite för
bra för vänsterns välmående. Delar av denna vänster anammade den ursprungligt
liberala visionen om det multikulturella samhället. Där har ni era rötter Expo,
och inget ont om dem. Ni behöver inte skämmas för det.
På sidan 23 bl.a. delar Expo in befolkningen i ”toleranta”, ”ambivalenta” och
”intoleranta”(skriver Expo i stället för Poohl och Bengtsson framledes). Jag finner till min förskräckelse tillhöra den intoleranta
skaran. Uppdelningen är som jag förstår gjord på vilken syn man har angående
immigrationspolitiken. De som vill ha en restriktiv sådan är intoleranta.
Frågan är hur tolerant en sådan uppdelning är. Det är fullt legitimt att i en
demokrati ha åsikter om immigrationspolitiken (den kanske viktigaste frågan av
alla). Själva synsättet som ligger bakom uppdelningen torde andas en viss
intolerans.
Det tjatas på många sidor i boken att Sverigedemokraterna
”vill tvinga in människor i sin gemenskap”. Här skall jag inte rätta
författarna, de har rätt. Emigrerar du till ett annat land är det förenat med
krav, vi sticker inte under stol med det. Du skall följa lagstiftningen, bidra
med din egen försörjning i mån av möjligheter, avsäga dig eventuella utslag av
hederskultur, definitivt om de bryter mot svensk lagstiftning. Jag är för
sådana krav och författarna får ha en annan åsikt om de så behagar. Se där, ett
utslag av åsiktstolerans.
På sidan 32 skriver Expo att Sverigedemokraterna anser att
”öppet rasistiska, våldsbejakande och intoleranta sajter” är en seger för
yttrandefriheten. Jag kan inte påminna mig att SD uttalat sig om sådana sajter
alls, eller har med dessa att göra överhuvudtaget. De enda sajter
SD-företrädare av rang uttalat sig om är Avpixlat och Fria Tider. Skall inte
dessa sajter få finnas i den åsiktsflora vi skall ha i landet? Är dessa sajter
våldsbejakande och rasistiska? Jag har i alla fall inte sett det, med tillägget
att jag inte slaviskt följer dessa sajter själv. Sedan tar Expo upp alla
tillmälen som de menar att sympatisörer till SD vräker över sina
meningsmotståndare, och att de därigenom förhindrar ett fritt åsiktsbyte (OBS
paradox med sajterna ovan). Just i dagarna har vi sett att dessa toleransens
apostlar är de som vräker otidligheter och oacceptabla epitet över just
systemkritiska sympatisörer. Detta gäller allt ifrån professorer som skall
spotta oliktänkande i ansiktet till ”världsföräldrar” från UNICEF som
rutinmässigt kallar SD för ”svin”.
På sidan 41 skriver Expo följande om vad SD står för.
Rasism finns inte, så länge den inte drabbar svenskar.
Exakt vem har sagt det? Det är så dumt så det förtjänar inte
att vidare kommenteras. Ta bara bort det till nästa upplaga tack. Återigen i
samband med SD skriver författarna så här på sid 42.
Samtidigt anklagas det politiska etablissemanget för att i den politiska korrekthetens namn blunda för intoleransen.
Vi får väl hålla artikeln kort, och bara påpeka att
styrelseledamoten i Expo, Mona Sahlin själv erkänt detta, i samband med mordet
på Fadime. Jag satt framför TV:n och både hörde och såg det. Tyvärr är mitt
långtidsminne bättre än mitt korttidsminne, tyvärr också för Expo.
Andra som nämns i mindre fördelaktig dager är Johan
Lundberg, Dick Erixon och Paulina Neuding (som jag blivit utskälld av i en
e-post för över 10 år sedan när jag påpekade hennes PKism).
På sidorna 54-55 påstår Expo att Sverige alltid varit
mångkulturellt. Det pekas på allt ifrån tyskar i Stockholm (som medförde stora
problem understundom, se t.ex. Käpplingemorden)
till vallonerna. Som alla vet går detta inte att jämföra. Ett litet antal
kom/togs hit för att arbeta eller bidra med kunskaper. Den dagen de blev
arbetslösa åkte de hem igen. Vi hade varken sociala myndigheter eller
integrationsguider. Det var inte tal om att t.ex. anpassa svenska lagar eller
annat. Självklart tog vi emot den kunskap i järnhantering vallonerna bidrog
med. Tack för det.
På sidan 60 pratas det om den svenska gemenskapen, som
enligt Sverigedemokraterna håller ihop nationen. Denna gemenskap
misstänkliggörs av Expo självklart. Utan att dra upp en massa logiska argument
(vi struntar i det denna gång) kan vi säga att laglydighet och viljan att
betala skatt i grunden bygger på denna gemenskap. Också viljan att hålla
naturen ren, att vårda vårt kulturarv. Det är så tydligt att i vissa
utanförskapsområden så är denna vilja sämre, för att de just inte känner denna
gemenskap. Vi missbrukar inte gärna vårt bidragssystem trots att vi kan det med
minimal risk för att åka fast, just för denna känsla. Vad skulle det annars
vara? Det innebär självklart inte att vi går omkring och kramar om folk på bussen,
tvärtom, det är i sanning osvenskt.
Till sist tar vi upp vad författarna skriver på sidan 32.
Det är ett utmärkt exempel på hur bakvänt allt kan vridas för bevisa de egna
teserna. Expo skriver att Sverigedemokraterna drivit frågan att Lars Vilks
skall få ställa ut i riksdagshuset, för att demonstrera Vilks rätt att avbilda
profeten. Samtidigt skriver författarna, att SD protesterat mot Elisabeth
Ohlsson Wallins utställning (där hon i bilder framställde Jesus naken med
erektion i kyrkan. [Min anm.]). Detta menar Expo, är höjden av inkonsekvens.
Ja, det är i högsta grad inkonsekvent, men precis tvärt emot
vad Expo påstår. Först ägde Wallins utställning rum i Uppsala domkyrka (bl.a.).
Ärkebiskop K.G. Hammar höjde utställningen till skyarna, tillsammans med delar
av Svenska Kyrkan och det politiska etablissemanget. Därefter kom debaclet med
Vilks teckningar. När Vilks blev hotat till livet så var både K.G. Hammar,
Svenska Kyrkan och vissa delar av det politiska och kulturella etablissemanget
helt tysta eller så kritiserade de Vilks för hädelse. Samma personer som höjt
Wallins utställning till skyarna, var alltså kritiska mot Vilks. Detta, mina
damer och herrar, är höjden av inkonsekvens och politisk korrekthet. Det är
falskt och fegt. Det är ovärdigt och nedrigt. Och det är ett utmärk exempel på
hur Expo vrider till verkligheten så den passar deras agenda. Är författarna
smarta, vilket jag ibland fått för mig att Poohl kan vara, så tar ni bara bort
detta ur kommande tryckningar.
46 kommentarer:
Jag trodde ett tag förut att expo hade argument mot SD som var lite extra vassa och framförallt baserade på sanning. De erbjuder ju svindyra kurser, bland annat i hur man bemöter SD. Sedan ser man att expo har aningen lägre nivå på sina "argument" än vad anonyma alias har på internet som försöker försvara massinvandringen.
Man ska komma ihåg att det är expos erbarmligt usla argumentering som bidrar till att SD ser ut att ha fördubblat stödet sedan valet. Nåt att tänka på för ansvarslösa personer som hyr in expo för dyra pengar kastade i sjön.
I expos idiot-argumentering ingår vallonerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valloner_i_Sverige
Antalet valloner som kom att stanna i Sverige var litet, det är dock osäkert exakt hur många det rörde sig om. Nationalencyklopedin anger att 900 individer stannade i Sverige permanent. De Geers anteckningar anger 134 vallonska arbetare som fram till 1633 kommit enbart till Norrköping. Ungefär 20 procent av vallonerna återvände till sin hemland efter en första kontraktsperiod, en del från och med 1654 då religionsfriheten i Sverige inskränktes (i samband med drottning Kristinas abdikering); majoriteten av vallonerna var reformerta (numera är vallonerna i Belgien i allmänhet katoliker). I och för sig tillförsäkrades vallonerna vid flyttningen religionsfrihet och hade rätt att föra med sig egna präster.
För majoriteten blev flyttningen varaktig. Det totala antalet migranter som anlände under den här tiden - 1652 kom ett emigrationsförbud - har uppskattats till mellan 1 000 och 1 200 familjeenheter. Trots att de kvarvarande vallonerna inledningsvis var en särskild språklig och religiös grupp är de numera assimilerade i det svenska samhället.
Jag har en affärsidé. Antirasisternas främsta kännetecken är att de älskar att benämna sig själva med en massa löjligt högtravande epitet, som "toleranta" och "världsmedborgare" med mera. Ute bland folk i vardagen så skiljer de sig inte så mycket från andra så länge de håller tyst. Min idé är att sälja tröjor med antirasistiska epitet i stor synlig text. Ska försöka få till i reklamen att de som inte bär tröjorna tar inte avstånd från rasismen så man får upp lite grupptryck på det hela. Att det uppenbart handlar om grupptryck kommer nog inte att störa antirasisterna.
Måste bara få ett sting i trycket på något sätt. När antirasisterna utnämner sig själva till toleranta så uttalas det ofta med ett tonfall som pekar finger åt alla andra som underförstått pekas ut som intoleranta.
Tröjorna kommer förståss inte ha någon marknad bland normala människor som klarar av att träffa invandrare utan att ens fundera över att vara toleranta.
Många av vallonernas ättlingar är dessutom med i SD i dag, påfallande stort antal faktiskt.
Nu spelar ju inte Expo sådan avgörande roll. jag visste inte ens att Expo fanns innan jag gick med i partiet, och så är det väl för de flesta.
Har läst en del om hur media fungerade i tredje riket. Det var viktigt för nazisterna att lansera kristallnatten som en folklig protest utan någon bakomliggande organisation. Antisemitismen var inte tillräckligt stor för att det skulle vara självgående. Man kan se exakt samma sak när media beskriver protester med mötesstörningar som mest folkliga protester utan att ha någon styrning från några partier.
I muslimska propagandabladet DN kan man idag läsa om den enormt ökande antisemitismen i Malmö utan att islam nämns med ett enda ord.
http://www.dn.se/ledare/signerat/malmos-egen-vag-at-fel-hall/
Detta trots att judiska organisationer i Malmö har talat om att det handlar om hat från muslimer.
Re Robsten
Detta är ett utmärkt exempel på hur man blandar sanningar, halvsanningar och rena lögner. Läser man inte igenom deras alster ordentligt utan bara "skummar " så är det lätt att missa en hel del vinklingar och felaktigheter. Då ni, både du och Mats som skriver här ofta, är otroligt insatta i både historian och nuvarande politiska händelser inom den Sverigevänliga rörelsen, och dessutom har förmågan att uttrycka er, skulle det vara ytterst lärorikt och dessutom underhållande att läsa /höra en debatt/ordväxling med expo.
Mvh Micke
Ja jag hade kunnat göra artikeln tre gånger längre...men orka....
Författarna tar avstånd från politiskt våld och erkänner att SD hör till den demokratiska sfären förresten.
vad jag inte förstår är hur moderaterna kan ta i Expo ens med tång,
f.ö. en alldeles utmärkt text som höjt mitt humör ett par snäpp
Tck Mullis ;-)
Först vill jag passa på att tacka för denna läsvärda redogörelse. De som arbetar för Expo är än en gång en samling dubbelmoraliska, inkonsekventa, och tämligen obildade moralister som endast vill öka massinvandringen så mycket som möjligt, och mer eller mindre explicit trakassera de som motsätter sig den. De vrider och vänder på verkligheten ad hoc, så att den skall passa deras agenda. Senast skedde det i den intellektuellt och moraliskt undermåliga Aftonbladet-artikeln om Srebenica och nationalism. Nu är det visserligen Aftonbladet det rör sig om, och nivån får inte bli för hög, men hade artikelförfattarna varit bildade och ärliga i sitt uppsåt hade de redogjort för och sökt urskilja olika typer av nationalism och nationell homogenitet/hegemoni, och även gjort en distinktion mellan nationalism och konservatism. Till exempel imperialistisk nationalism av fransk sort (Napoleon Bonaparte et al) och aggressiv etnonationalism är negativa uttryck för nationalism, men det betyder inte att balanserad etnisk, kulturell och nationell homogenitet/hegemoni är negativt - för det är nämligen precis tvärtom. Bland många andra Andreas Johansson Heinö och den australiensiske humanetologen Frank Salter förkunnar detta. Länder som Taiwan och Tjeckien påvisar detta i detta nu.
För det andra vill jag passa på att rätta följande: "...som alla vet går detta inte att jämföra." Jämföra går det nog - två eller flera fenomen kan alltid jämföras, oavsett om en jämförelse ter sig relevant, mindre relevant eller irrelevant. Däremot går det inte att jämställa.
@Robsten:
"Författarna tar avstånd från politiskt våld och erkänner att SD hör till den demokratiska sfären förresten. "
Löjligt. Tar man inte avstånd från hela det icke-demokratiska beteendet från antirasisterna så är det helt meningslöst att ta avstånd från just våld. Folk som inte klarar av att ge sig på SD'are handgripligen tar till metoder som att kicka SD'are från jobbet eller utesluta ur fackföreningar och göra SD'are rättslösa på arbetsmarknaden. Den typen av beteende speglar samma mentalitet som afa har, bara det att afa inte har makt att tillämpa samma metoder. När man censurerar en helt legitim valfilm (enligt svensk lag) så är man inte bättre än de som tillämpar våld.
@Micke:
"Då ni, både du och Mats som skriver här ofta, är otroligt insatta i både historian och nuvarande politiska händelser inom den Sverigevänliga rörelsen, och dessutom har förmågan att uttrycka er, skulle det vara ytterst lärorikt och dessutom underhållande att läsa /höra en debatt/ordväxling med expo."
Tack Micke. Det skulle vara kul faktiskt.
@Robsten:
"Författarna tar avstånd från politiskt våld och erkänner att SD hör till den demokratiska sfären förresten."
På det sättet så blåser expo liv i vanföreställningen att antirasismen i Sverige skulle stå för demokrati men att delar av den använder våld och går för långt, men andra antidemokratiska åtgärder är alltså ok. Dessutom, pekar man inte ut vilka grupper man tar avstånd från så är uttalandet helt meningslöst som något demokratiskt ställningstagande.
Expo är inte ensamma om det tankesättet heller. Statens medieråd placerar den autonoma vänstern bland demokratiska grupper när de diskuterar extremism. Det är på samma nivå som att kalla kriminella mcgäng för autonoma företagare.
Oavsett hur mycket expo och andra antirasister hävdar sig stå på det förtrycka folkflertalets sida är de inte demokratiska. De tror sig nämligen ha ett moraliskt tolkningsföreträde som ger dem rätt att i sin antirasistiska kamp använda antidemokratiska metoder för att attackera meningsmotståndare. Bilden är att de endast angriper fascistiska extremister, men även personer som verkligen inte kan kallas extremister råkar illa ut om de kritiserar invandringspolitiken eller islam.
Dessa klart antidemokratiska metoder kan inte skiljas från antidemokratiska mål: De växer ur samma mylla. De rörelser som, när fredliga medel att nå politisk förändring finns, väljer våldets väg kan aldrig litas på i demokratiskt hänseende. Det finns goda skäl att varken jämställa eller jämföra expo, vänsterextremister och sjuklövern. Men det är heller inte nödvändigt. Deras mål är klart och tydligt: Den parlamentariska demokratin är för svårkontrollerad och svag och ska väck. Det är skäl nog att kallas antidemokrat.
Och...
@Robsten"...erkänner att SD hör till den demokratiska sfären förresten."
Det var ju generöst av dom. SD tillhör den demokratiska sfären och börjar bli ganska ensamma inom den sfären. Expo har försvarat uteslutningar ur fackföreningar och censur av SD's valfilm samt illegal avlyssning av partiet med statliga medel. Det blir bara löjligt när expo ska avgöra vilka som tillhör den demokratiska sfären.
Demokratin är ett skört system som måste försvaras av majoriteten i landet för att inte försvinna och det måste vara mer aktiva ställningstaganden än att peta ner en röstsedel vart fjärde år. Om man märker att besluten i landet mer och mer flyttas över till någon överstatlig federation så är det alla demokraters moraliska skyldighet att reagera mot det.
Eftersom demokratin är representativ och väldigt få frågor avgörs med folkomröstningar så fyller partiernas valberedningar en mycket viktig funktion. Exempelvis bör det aldrig väljas en partiledare som i brist på mognad väljer att avstå regeringsmakten för att han inte kan samarbeta med ett visst parti. Det är ett stort avbräck för demokratin att den typen av människor kan nå så viktiga poster och kan svika det egna partiets väljare så grovt.
Expo försvarar fortfarande uteslutningar av medlemmar som sympatiserar med SD. Det är organisationer som i princip kan göra vad de vill och välja sina medlemmar är deras argumentation.
Rent principiellt är det kanske riktigt, men då skall det gälla konsekvent. Blir ju ett jävla liv när någon med utländsk påbrå nekas inträde till krogen. Skall samma princip gälla där?
@Dissident
Det var en mycket ytlig bok med ett mycket enkelt resonemang överhuvutaget. Fanns ingen plats för djupare analys där.
@Robsten:
"Det var en mycket ytlig bok med ett mycket enkelt resonemang överhuvutaget. Fanns ingen plats för djupare analys där."
Fast dom flesta antirasister är väl nöjda med det? Pizzan ses ju fortfarande som ett gångbart argument för fortsatt massinvandring. "Sverige är ett rikt land, vi har råd med detta" brukar ju också ses som ett acceptabelt resonemang. Bedragare som drabbas tillfälligt av dåligt samvete brukar också rationalisera bort det med att svamla om att offren är rika.
Saudiarabien har samma inställning som antirasister till bloggar som tänker utanför de statligt upplagda riktlinjerna för hur man ska tänka.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/saudibloggare-domd-till-600-piskrapp
Och varför skulle Saudi Arabien reformera sig? Islam och sharia-lagar har ju ett stort stöd i Europa och speciellt i Sverige.
@Mats
jag hade nog väntat mig en lite djupare analys och en finurligare strategi hur de skulle tacklas med de besvärliga Sverigedemokraterna. Måste erkänna en viss besvikelse här.
@Robsten:
"Expo försvarar fortfarande uteslutningar av medlemmar som sympatiserar med SD. Det är organisationer som i princip kan göra vad de vill och välja sina medlemmar är deras argumentation."
Vi har ju demokrati och fri rätt att bilda fackföreningar. Facket har möjlighet att peta till medlemmar som tycker fel. Men även om man har den demokratiska möjligheten så är det verkligen inte samma sak som att det är ok att utnyttja den. För att förebygga såna övergrepp på åsiktsfriheten så skulle vi alltså tvingas begränsa fackens frihet. En förutsättning för demokratin är att man ger folket stor frihet genom att inte lagstifta om exakt allt och varenda detalj. Personer som får stor makt förväntas att bete sig ansvarsfullt och främja yttrandefrihet och demokrati. Det här är saker som expo känner till även om de väljer att spela dumma och låtsas som att de inte vet att vi har starka fackföreningar och en fackföreningstradition i Sverige.
Man kan jämföra med när svarta fick rösträtt i södra USA. Men för att rösta var de tvungna att registrera sig offentligt på en lista som var offentlig, även för ku klux klan. Med expos synsätt så var det fortfarande demokrati, hur saker fungerar i verkligheten spelar ingen roll för dom.
@Robsten:
"jag hade nog väntat mig en lite djupare analys och en finurligare strategi hur de skulle tacklas med de besvärliga Sverigedemokraterna. Måste erkänna en viss besvikelse här."
Det är väl naturligt att en organisation som vägrat ta debatter i flera år stagnerar i utvecklingen? På kurser där de lär ut hur man bemöter SD'are så bjuds ju inga SD'are in och det visar ju på en viss rädsla för att deras idéer inte ska vara hållbara. Numera är de ju en sopstation för avdankade fifflande vänsterpolitiker. Man kanske inte ska förvänta sig för mycket från dom. Expressen och liknande håller dom vid liv genom att använda dom som källa ibland men det kommer nog inte vara för evigt.
Synd att expo inte har kvar artikeln där Stieg Larsson intervjuar sig själv och påstår att det är intervju med en högerextremist. Såna där grejer var ju hållbara före internets tid och ibland saknar jag dom eftersom det var rätt kul.
Stieg Larssons försvar av gruppvåldtäkten i Rissne (Sveriges första gruppvåldtäkt som fick uppmärksamhet tack vare SD som media försökte tysta ner).
...eh, jag ville alltså påpeka att den artikeln finns kvar. Ej läsvärd.
Antirasisterna brukar syssla med en massa ointressanta hårklyverier runt "vem är svensk". En viktigare fråga för dom borde vara vad som är rasism. Kritik av islam ses ju numera av vissa av antirasisterna som rasism, av vissa andra inte och sen en stor gråzon av folk som inte vet vad dom tycker som bara försöker vara politiskt korrekta.
Enklast vore ju att låta vår lagstiftning få bestämma det med hjälp av lagen om hets mot folkgrupp.
Ska invandringspolitiken få ifrågasättas? Svaret på den frågan känns verkligen inte glasklar.
Alex Bengtsson (expo) har på twitter kallat marxism en vetenskap.
En skärmdump av det, texten längst ner.
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2012/03/expo-marxism.jpg
Ja förvillade förvirrade unga människor. De blir nog äldre, tids nog.
@Robsten:
"Rent principiellt är det kanske riktigt,"
Rent principiellt är det helt åt helvete eftersom det handlar om organisationer som har fått privilegier i lagstiftningen och förväntas ha respekt för lagens anda. I den andan ingår yttrandefrihet i själva grundlagen. Men ok. Stryker vi fackets speciella privilegier, som strejkrätt och rätt att använda strejkvakter samt all förhandlingsrätt så blir det rätt.
"...men då skall det gälla konsekvent. Blir ju ett jävla liv när någon med utländsk påbrå nekas inträde till krogen. Skall samma princip gälla där? "
Samma sak egentligen. Krogen har fått tillstånd att ha en offentlig tillställning enligt lag och förväntas också följa svensk lagstiftnings anda. Hets mot folkgrupp i detta fallet. Att dom stoppar utlänningar i dörren är inte hets mot folkgrupp kanske, men det är ett brott mot lagens mening på så sätt att tillståndet kan dras in.
I DN finns en artikel om uteslutningar av SD-medlemmar i facket. Där finns också en bra beskrivning av fackets historiska bakgrund.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/fel-facklig-kamp/
Under en stor del av 1900-talet pågick en bitter kamp inom LO mellan kommunister och socialdemokrater. Det var en delvis både viktig och nödvändig strid. Fackligt aktiva socialdemokrater utmanade ett totalitärt tänkande och medverkade därmed till att stärka den svenska demokratin.
Men det gjordes också övertramp. Efter kriget började Socialdemokraterna registrera kommunistsympatisörer på arbetsplatserna. Det ledde så småningom till en obehaglig sammanblandning av nationens och partiets intressen.
Och dit har vi även nått idag när sossarna kan använda uteslutningar ur facket som ett vapen mot folk med fel åsikter.
När LO under andra världskriget uteslöt både kommunister och nazister fick det dessutom rättsliga följder. Två enskilda – en kommunist och en nazist – lyckades driva sina fall ända upp till Högsta domstolen, som slog fast att uteslutningarna varit olagliga.
Tja, vad ska man säga? På den tiden förstod man att fackets makt förpliktar. Idag anser man att det är helt ok att all makt missbrukas hämningslöst för att trycka till folk som har fel åsikter. Detta är alltså något som expo helhjärtat stöder.
På tal om expo, här är en debatt med Hanna Wigh och Jonathan Möller från expo.
http://www.youtube.com/watch?v=Gf15BjJpyRg
Jonathan Möller klämmer ur sig en klyscha om att tälja på träpinnar och förmodligen sitter enfaldiga antirasister och myser åt en debatt där inga större sammanhang ingår. Om det nu dyker upp rasister i SD, vad beror det på? Är det någon som sprider rykten om att SD är rasister trots att även expo erkänt att SD tar avstånd från rasism? Kanske Jonathan har några teorier om vilka det är som sprider såna rykten om SD och som är så framgångsrika att de påverkar rasister att joina SD? Vidare så anser Jonathan (och övriga expo?) att en film inspelad 4 på morgonen efter en krogrunda är representativ för SD.
Det kanske inte spelar så stor roll men Jonathan Möller sitter och ljuger i debattprogrammet ovan. I alla fall pratar han tvärsemot expos skola om högerextremism när han säger att SD är rasister. Men, som sagt, antirasister bland åskådarna är väl nöjda med nivån hos Jonathan.
På vad sätt hyste Torgny Segerstedt fascistsympatier? Förklara gärna närmare
Jag försökte med denna fråga på den andra bloggen för några dagar sedan, men den kom inte fram där
MVH BEJ
http://sv.wikipedia.org/wiki/Torgny_Segerstedt
"positiv antirasism", att ett sånt uttryck anses ok visar väl rätt tydligt hur snett debatten om rasism har hamnat?
Expo har ungefär 100% stöd i etablerad media. Trots detta så lyckas man inte hindra att SD ligger på dubbla antalet röster sen valet enligt mätningarna som varit. Det måste ju vara något särdeles dåligt som expo försöker torgföra då.
Jag tror att Johan Croneman är något på spåren när han skriver om hur journalistiken utvecklats.
http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-ingen-betalar-for-journalistik-som-tar-mer-an-en-eller-tva-dagar-att-producera/
Förstod kanske inte riktigt...
"Daniel Poohl och Alexander Bengtsson har gjort ett berömvärt försök att formulera en, som de säger, ”positiv antirasism”. Med det menas en antirasism med en vision som vill vara för något, inte bara emot."
Men är det någon som anser att antirasismen "bara är emot"? Det dom formulerar finns väl redan formulerat sedan åratal tillbaka? Var är det nya?
"Slutsatsen är att de vill ha ett samhälle på lika villkor för alla samhällets individer."
Det ville ju Mao också. Med stenhård styrning från staten kanske det går till viss del men annars så är det ju omöjligt. Kravet på stenhård styrning har ju redan formulerats av Karl Marx så jag förstår inte var det nya ligger. Folk med idéer om millimeterrättvisa mellan medborgarna har alltid i slutändan skapat en otrolig mängd ondska oavsett intentionerna. Är det inte dags att lära lite av historien?
Jag anser att att expo ska lägga ner det där projektet istället för att fortsätta skämma ut sig.
"Jag tror att Johan Croneman är något på spåren när han skriver om hur journalistiken utvecklats."
Här är det ju meningen att Public service skall vara en motvikt. Uppdrag Gransknings program tar säkert månader att göra.
Journalisten.se
"I sin krönika i DN Kultur i dag skriver Croneman om obefintliga resurser till granskande journalistik, och de prioriteringar som gör att medier rapporterar om prinsens middagsmat men att ingen upptäckt de 36 bortslarvade landsbygdsstödmiljarderna:"
http://www.journalisten.se/nyheter/tar-garna-pa-mig-att-vara-arg
Rättssamhällets walkover.
http://www.dn.se/sthlm/fa-domda-for-stockholmsupplopp/
Återhållsam och balanserad kritik av Arnstads "Älskade fascist". Av någon som heter Svensson, vet ej vem det är:
http://lennart-svensson.blogspot.se/2013/08/recension-alskade-fascism-arnstad-2013.html
Det var en väldigt bra recension av Arnstad och hans bok.
Vet ni inte vem Lennart Svensson är? Det är ju han som det var ett sådant debacle om som fick lämna sin praktikplats på ett mellansvenskt universitet/högskola för han hade bloggat under arbetstid, och - ve och fasa - uttryckt högersympatier på sin blogg, där han försökt förklara varför Breivik gjorde som han gjorde.
Skicka en kommentar