tisdag, december 03, 2013

PISA-undersökningen 2012 – svenska skolan har nått sin botten

Media är nu full av rapporter om Skolverkets senaste rapport, som verkligen inte var upplyftande för oss i Sverige. En nästan panikartad reaktion kan skönjas hos olika aktörer och olika partier försöker enligt känt manér plocka politiska poäng. Tyvärr är denna rapport alldeles för allvarlig att den skall utmynna i politisk pajkastning, valår eller inte.

Resultaten har sjunkigt i alla de tre testade ämnena, naturkunskap, matematik och lösning. Flickor har för första gången presterat bättre än pojkar i naturvetenskap, vilket här inte skall ses positivt, ens av inbitna feminister, utan speglar en allvarlig nedgång hos hela vår skolverksamhet. Vi har nu i vårt land sjunkigt under OECD-genomsnittet i samtliga tre testade ämnen.       

Anna Ekström generaldirektör för Skolverket, talade redan i slutet av sin PISA-presentation om att det behövs mer lärarledda undervisningstimmar. Sveriges experimenterande med lärarlösa lektioner har fört undervisningens in i en återvändsgränd. Det finns ingen väg framåt, utan svenska skolan tvingas till en förnedrande tillbakagång med beprövade metoder. Lärarnas bristande auktoritet talades det flitigt om i olika medier, samtidigt som man gjorde det bästa för att sänka denna auktoritet ändå mer i efterföljande kommentarer.

Ibland måste även svenska skolpolitiker ta till sig grundläggande fakta parat med lite sunt förnuft, hur mycket dessa faktorer än har baktalats i den svenska skoldebatten. Låt oss titta lite på dessa grundläggande axiom. Det går inte att lära sig något som elev om det är kaos i klassrummet. Föräldrarna och eleverna kan inte ses som kunder. En kund kan byta lärare/skola om det ställs för hårda krav eller om läraren ställer krav på lugn och ro i klassrummet. I skolan och klassrummet måste läraren bestämma, föräldrarna är inte utbildade för att styra varken undervisning eller skolan i övrigt. Det fria skolvalet, i nuvarande tappning gör föräldrar och elever till kunder. Ställs det för hårda krav kan man alltid byta skola och aktuell skola förlorar skolpengen som straff. Därmed inte sagt att man inte skall ha ett skolval i någon form.

Vad skiljer framgångsrika skolor i andra länder mot de skolor i vårt land som faller likt stenar i internationella undersökningar? Jo i Finland, Kanada, Japan, Korea (ett extremt exempel) och andra framgångsrika länder är det förhållandevis tyst i klassrummen. Läraren lär ut och eleverna lär sig och arbetar hårt. Det innebär självklart inte att eleverna inte kan söka kunskap själv när det är befogat, eller ägna sig åt grupparbeten när detta är befogat. Det gäller att lägga upp undervisningen på ett balanserat och smart sätt, att inte vara rädd för ordning i klassrummet och t.o.m. katederundervisning när det är befogat.

Det som skiljer framgångsrika skolländer är att de heller inte experimenterar hela tiden och hoppar på de senaste trenderna som överåriga tonårsmammor. Dessa länder håller sig till det som är beprövat och testar nya saker med både försiktighet och sund misstänksamhet. Vilket inte betyder att man aldrig tar till sig något nytt, bara att man varsamt undviker de värsta vansinnigheterna, speciellt i stor skala. Kritikerna till allehanda yviga experiment i vårt land har omsorgsfullt betecknats som bakåtsträvare och smått fascistiska, om de uttryckt minsta tveksamhet inför den nya pedagogiska flugan. 

Lärarnas auktoritet är också påfallande hög i de länder som hamnar högt i undersökningarna; man tarv för givet att läraren besitter kunskaper och yrkesskicklighet. Elever, föräldrar och myndigheter litar på lärarnas yrkeskompetens i framgångsrika länder vad gäller undervisning. Läraren talar om för föräldrarna vad eleverna skall lära sig i hemläxan, och föräldrarna verkställer detta i hemmet, gärna med en nypa kärlek.

Friskolereformen har mest rört till det och saboterat den kommunala planeringen. Ingen förespråkar att vi skall avveckla friskolorna, men alla de underbara nya pedagogiska modeller som skulle växa fram likt svampar i en fuktig granskog existerar helt enkelt inte. Det går helt enkelt inte att trolla fram en fantastisk pedagogik som utmynnar i att eleverna slipper hårt jobb för bra resultat. Det är en bluff, en chimär. Ja! Det är roligare för eleverna att blippa på en dator än att svettas över matte- eller svenskböcker, dessutom håller de sig ganska lugna också. Men måltiden måste vara de tradiga böckerna, datorn är efterrätten (vilket vi inte skall förvägra eleverna).    

Gamla lärare med ett helt yrkesliv bakom sig vet ofta vad som fungerar eller inte. De lär ut kunskaperna och använder alla sinnen hos eleverna. De repeterar och låter eleverna testa kunskaperna praktiskt, om det går. Därefter kanske de får presentera ämnet inför klassen, i en egenhändigt förfärdigad presentation. Det dessa gamla lärare är helt överlägsna på är att med sin auktoritet skapa ett lugnt arbetsklimat i klassrummet. Hur lär man ut denna auktoritet till unga lärare som kanske själva gått i något som mest liknar en kravlös flumskola?

Jag läste på twitter direkt efter att Skolverket presenterat PISA-rapporten att man borde lägga ut skolverksamhet på entreprenad. Precis, en människa som gått vilse i en rykande snöstorm kan plötsligt peka ut vilken riktning som helst till den förmodade räddningen. Att gå tillbaka till alla de fundamentala misstag svenska skolpolitiker gjort allt sedan SIA-reformen och framåt, är som att be en lungcancerpatient börja röka igen. Vi hoppas verkligen att vi slipper detta skrämmande scenario. Låt oss gemensamt, utan pajkastning och plockande av politiska poäng, vända utvecklingen och använda oss av det vi vet fungerar.




34 kommentarer:

Swedish Dissident sa...

Kontrollerar man för demografi/invandring så är svenska skolan i stort sett lika bra som den finska, koreanska, taiwanesiska, sydkoreanska etc. Ockhams rakkniv. Andra faktorer är sekundära.

Mats sa...

Men är det alltså så att invandringen har brutit ner skolan? Siffrorna är ju på nivån nationell katastrof. Men kan det verkligen vara tillräckligt med invandrare från de länder som ger problem som skapar dessa resultat?

Var står egentligen SD skolpolitiskt? Jag följer ju invandringspolitiken och kriminalpolitiken mest, utöver EU.

Robsten sa...

"Kontrollerar man för demografi/invandring så är svenska skolan i stort sett lika bra som den finska, koreanska, taiwanesiska, sydkoreanska etc"

Nä tyvärr inte, demografin drar ned resultatet rejält, men vi halkar efter i alla fall. Demografin har inte dragit ned mer nu än för några år sedan, ändå fortsätter resultaten att falla.

Robsten sa...

"Var står egentligen SD skolpolitiskt? "

Phhu…jag har lagt ut länken så många gånger…

http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/08/Sverigedemokraterna-Inriktningsprogram-2011-Skola.pdf

Robsten sa...

Också läsvärt från Ekonomistas:

http://ekonomistas.se/2008/06/02/r-allt-hem-och-skolas-fel/

Mats sa...

Tack Robsten. Ska spara länken :-)

Mats sa...

Men kan man säga att social-liberalt flum är orsaken alltså?

Swedish Dissident sa...

Jag ska skriva mer ingående om varför invandrares låga resultat, vilket mestadels är språkrelaterat, drar ner PISA så mycket. I morgon. Läs detta så länge: http://www.newgeography.com/content/001955-the-amazing-truth-about-pisa-scores-usa-beats-western-europe-ties-with-asia

Robsten sa...

"Jag ska skriva mer ingående om varför invandrares låga resultat, vilket mestadels är språkrelaterat, drar ner PISA så mycket. I morgon. Läs detta så länge: "

Nej, läs Skolverkets rapport 227 i stället.

Swedish Dissident sa...

Skolverket är inte trovärdiga i denna fråga. Ett exempel på deras bristande trovärdighet är att de inte ens nämner IQ, trots att det är en av de mest centrala resultatfaktorerna på individ- och gruppnivå. I stort sett nämner de inte conscientiousness heller, vilket också är centralt.

Mats sa...

IQ kommer aldrig att kunna vägas in även om det borde vara så.

Robsten sa...

Phhu...

Mats sa...

Va :-)

Något som skulle vara väldigt bra vore om SD kunde komma med något skolpolitiskt som känns på samma sätt som SD's kriminalpolitik till exempel. Att säga att invandringspolitiken har dragit skolan i botten är ju enkelt, men om det fanns något annat som känns som uppenbart fel av folk men som "de andra" inte vågar föreslå.

Robsten sa...

Du läste alltså inte länken om skolpolitik jag lade ut.

Anonym sa...

Vaddå PISA-resultat ?

Gäller inte Svensk värdegrunds §1 längre ?
Den om "Allas lika värde" ?

Borde vi inte klaga hos DO och driva igenom att alla undersökta länder sätts på delad förstaplats ?
Och så är problemet med den svenska skolan löst.

Och ännu mera Off-Topic:
Jag ser att kampanjen "Oss alla" är raderad/pulveriserad. Alla länkar leder numera i nirvana ??
Trots löften vid kickoffen i september att "Namninsamlingen och en rad andra aktiviteter startar idag och kommer att pågå. I veckor, i månader och år om så behövs."
Oh boy !

Det var nog den enda kampanjen i historien som hade mer underskrifter efter fyra dagar (18426) än när den ställdes in efter tvåochenhalv månad i slutet av november (18350) !

Tjalle

Mats sa...

Jo jag har läst länken. Återkommer när jag har ordentligt tangentbord.

Utlandssvensk sa...

Ja du, Robsten,

Sverige är riktigt illa ute på många fronter. Det blir inte lätt att reda upp den röran, om det nu ens längre är möjligt. Jag tvivlar...

Schweiz kommer in som bästa västland I PISA studien, så man kanske ska titta lite på det landet?

Mina barn går i vanlig skola här och man kan väl säga att de ligger 2-3 år före de som går i svensk skola i t.ex matte. Vi testade med ett svenskt nationellt prov avsett för årskurs nio. Ena barnet gick då i åk 6 i Schweiz och fick kring godkänt, andra barnet gick i åk 7 och hade lätt alla rätt.

Förutom de uppenbara skillnaderna (ingen massinvandring, ordning och reda, osv) kan det vara värt att nämna 3 aspekter som möjligen är av intresse:

1. Skolorna är i högsta grad kommunala här och det fungerar utmärkt.

2. Barnen sorteras ganska hårt efter åk 6. Ungefär 15-20% går vidare till den högsta nivån, som normalt leder vidare till universitet. Resten går in i olika typer av lärlingsprogram.

3. På den ovan nämda högst nivån är kvaliten på lärarna väldigt bra. Men ingen av dem har lärarutbildning! I stället ligger fokus järnhårt på ämneskunskaper. Språklärarna måste vara flytande på det språk de lär ut, mattelärarna har ofta höga universitetsutbildningar i matematik, vissa har även dokorerat, osv.

Fast de svenska PK människorna lär nog inte bli så lyckliga om de någonsin studerar framgångsfaktorerna för Schweiz.....

Robsten sa...

Nä, här har man flummat och experimenterat bort hela skolan.

Utlandssvensk sa...

"här har man flummat och experimenterat bort hela skolan."

Ja, det är väl en bra sammanfattning. Men att "fixa" detta framstår som närmast omöjligt inom ramen för nuvarande system.

Lärarhögskolorna får tom. journalisthögskolorna att framstå i god dager. En mer förtappad yrkeskår får man leta efter. Sannolikt behöver man avskeda en majoritet av dessa om man ens ska börja att vända utvecklingen.

Vilket parti vågar göra detta?

Sen har vi nu redan hela generationer vars "utblidning" är närmast skrattretande dålig, även om de i många fall inbillar sig att de är helt fantastiskt duktiga.


Tyvärr lutar jag nog åt att en kollaps är närmast oundviklig för Sverige som samhälle.

Mats sa...

@Robsten, angående SD's skolpolitik så är den faktiskt väldigt nydanande. Andra partier brukar alltid ange vilka mål som kommer att uppnås av deras beslut, oftast utan att ha några belägg för det. Man skriver en del önsketänkande som om det var fakta. Som när Ullenhag påstår att lösningen på förortskravaller är sommarjobb och att detta ger framtidshopp hos ungdomarna, alltså inte att han önskar att sommarjobben ska ge framtidshopp utan som att det är fakta han presenterar.

SD's syn på friskolor och på vinstuttag tror jag att väldigt många väljare håller med om. Vad som skulle behövas är något kortfattat som går enkelt att föra ut till väljarna utan att de behöver läsa så mycket. Men det ska va något som är handfast konkret och ingen klyscha bara.

Hade jag barn skulle jag troligtvis rösta SD mest för skolpolitiken och jag tror knappast att jag är ensam om att tycka det. Men det SD's idéer måste nå ut till dom.

Robsten sa...

Du har rätt, vi skulle ha något väldigt konkret och kort.

Mats sa...

Jag tror på något som belyser stabilitet och trygghet, jag tror det är välkommet efter den upprörande PISA-rapporten.

En annan sak. Det snackas så mycket om hur viktig utbildning är nu för tiden och sen sviker regeringen ungdomarna fullständigt. Speciellt ungdomar som behöver en ansvarstagande stat (ej att förväxla med en stat som vill ta över hela ansvaret).

Swedish Dissident sa...

Utlandssvensk är onyanserad men har poänger. Kunskap måste premieras på bekostnad av liberaldemokratisk fostran.

Skulle gärna se ett gästinlägg på min blogg, på sv. el eng., om detta.

Utlandssvensk sa...

@Swedish Dissident,

jo, jag håller med om att jag är onyanserad. Som säkert framgår har jag blivit ganska uppgiven angående Sverige och har svårt att motivera mig att skriva längre och mer seriösa inlägg.

Men tack för ditt erbjudande angående gästinlägg. Kanske nästa vecka om jag kan finna tid och lust...

Swedish Dissident sa...

Utlandssvensk: Ok, ja det har jag förstått. Varmt välkommen, i alla fall. Jag drar till Schweiz om det här fortsätter:)

Mats sa...

Det har ju genom åren varit mycket gnäll från supergnällarna på Timbro. Det har då gällt att det inte funnits tillräckligt utbildad arbetskraft. Uppenbarligen har man inte gjort nånting för att ändra på det.

Den "borgerliga" alliansen säger att det inte är någon massinvandring och är mycket noga med att presentera hur många som också flyttar från Sverige. Har man en socialistisk tillverkningsindutri som ideal så handlar det ju bara om två armar och två ben och alla är utbytbara utan någon som helst eftertanke.

Robsten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robsten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robsten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robsten sa...

Widar Andersson om DN annonsen det tydligen blev lite debatt kring. Ganska sunt resonerat av Andersson, som verkligen inte är en person jag alltid håller med:

http://www.folkbladet.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=2518025&entry=6653049#forum

Mats sa...

Det var synd att inte fler kända antirasister deltog i demonstrationen mot annonsen. Hade varit bra för att visa åsiktsskillnader när det gäller synen på yttrandefrihet.

Robsten sa...

Lägger ut minnesanteckning här, för att ha det samlat. Alla uppgifter är inte bekräftade, om nu någon intresserar sig för detta.


Disqus hackat av researchgruppen.

http://cornucopia-en.cornubot.se/2013/12/flash-disqus-cracked-security-flaw.html


Researchgruppen/Expressen bryter mot Disqus användaravtal

http://cornucopia.cornubot.se/2013/12/researchgruppenexpressen-bryter-mot.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+cornubot+%28Cornucopia%3F%29

Expressen erkänner samarbete med researchgruppen.

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/namn-pa-anonyma-anvandare-knackta/

Avkodat Researchgruppen hemsida.

http://avkodat.research.nu/

Researchgruppen har enligt Exponerat (OBS ej bekräftad uppgift) samarbete med Piscatus Robert Aschberg

http://expomakt.wordpress.com/martin-fredriksson-2/

Robsten sa...

Expressen: "Sverige och FRA deltog i hackerattack med USA"!

Expressen själv samarbetar med Researchgruppen som utfört en attack mot Disqus. Alltså? Hallå! Vakna!

Mats sa...

Liberala expressen har ju en längre tid ondgjort sig över yttrandefriheten på nätet. Innan hackningen av afa-dokumentation/research så var det några artiklar som visade statistik att svenskar blivit mer toleranta mot avlyssning på nätet. Men inte ens bland de anti-auktoritära uteblev negativa reaktioner. Till och med Lisa Bjurvalds reagerade negativt när expressen klämmer åt vanliga personer som inte är förtroendevalda.