torsdag, juli 23, 2009

Delar av media tar sitt moraliska och demokratiska ansvar

Denna blogg tillsammans med en massa andra systemkritiska bloggar kommer ofta med berättigad kritik mot media och politiker när vi tycker att dessa inte tar sitt demokratiska ansvar. När de väl tar detta ansvar är det också viktigt att påpeka det, det har med trovärdighet att göra. Man måste ju s.a.s. se båda sidorna av myntet, samt att rätt skall vara rätt som min gamla farfar sade.

Med dagens ledare i SvD, angående överfallet på Kinnunen och hans flickvän, där redaktionen även går till angrepp mot våra politiker tycker jag att tidningen tar sitt ansvar. Redaktionen uttalar sig t.o.m. hårdare än många Sverigedemokrater angående domarna. Ja, det är faktiskt sant, läs vad olika Sverigedemokrater sagt om domen och läs detta stycke i artikeln.

Således går hans förövare fortfarande fria. Fängelse i knappt två år blev domen för den av kvinnorna som tingsrätten ansågs ha varit mest delaktig i den grova misshandeln.

Uppriktigt sagt är straffet alldeles för lindrigt. Det kan man förvisso knappast klandra domstolen för, utan det får de ansvariga politikerna stå till svars för.

Redaktionen drar även den riktiga slutsatsen att det är våra politiker som måste markera mot detta politiska våld. Det är våra folkvalda politiker i våra riksdagspartier som måste vidta åtgärder mot dessa antidemokratiska tendenser. De måste också ställa sig upp och ta kraftigt avstånd från detta våld. Samma politiker som inte missar en enda chans till att kritisera antidemokratiska tendenser när det sker utomlands, är märkligt nog knäpptysta när det gäller exakt samma tendenser i Sverige. Vidare så står det så här i artikeln.

I Sverige borde sådant beteende, inte minst för att det just handlar om ett planlagt attentat – bestraffas hårdare än så. Inte nog med att Kinnunen och dennes flickvän säkert kommer att få men av detta, dåd av denna kaliber gör att människor drar sig för att säga sin åsikt och gå ut. Människor blir helt enkelt rädda.

Jag hoppas verkligen att ingen backar från sina åsikter eller från sitt politiska värv p.g.a. dessa attentat, i sådana fall vinner ju de som använder sig av politiskt våld. Dessutom är det så att om ingen backar, så går alla säkra till slut.

Det finns också en tendens i vårt samhälle att vi tar för givet att allt skall vara gratis och att allt skall serveras på silverfat till oss. Demokratin är faktiskt värd en blåtira och att vi får kämpa en smula för våra rättigheter borde bara stimulera vårt intresse. Nu tar vi nya tag och ser till att sätta press på våra politiker så att även de tar detta på allvar. Även våra etablerade riksdagspolitiker kan stå på tur, även om de ännu inte riktigt fattat det. Att vissa journalister hyser större förståelse för de grupper som utsätts för politiskt våld, beror med största sannolikhet på att många av dessa själva blivit utsatta för hot och andra antidemokratiska metoder. Återigen bevisas det att inget går upp mot praktisk erfarenhet.


Länk SvD

11 kommentarer:

Mats J sa...

Det är naturligtvis ett minimikrav för alla demokrater att ta avstånd från politiskt våld. Det finns fler minimikrav. Sluta kalla SD för ett "högerextremistiskt" parti, med mindre än att man definierar begreppet. Sluta med beskrivningen av SD som "främlingsfientligt" om man inte hittar ett uttalande från partiet som ger uttryck för fientlighet mot invandrare. Erkänn att man har bidragit till att skapa en politisk stämning där överfallet av paret Kinnunen blir en naturlig följd genom att klistra på ovannämnda etiketter på Sverigedemokraterna utan att en enda gång argumentera i sak.

Milla sa...

Ja, det var bra skrivet. Jag tror att man börjar få upp ögonen att detta kan drabba andra än bara SD och det vill ju ingen veta av. Och sen är det ju så att vårt land har allt för låga straffsatser. Ett hån i många fall.

Jag tror tyvärr att sånt här skrämmer många, speciellt många nya.

jag frågade min sambo som är icke-sd om han var beredd på att detta kan hända oss. Och om han var beredd att stötta mig trots det. Och för honom som sosse är det en självklarhet att man ska få tycka vad man vill i en demokrati, ingen ska få tysta någon. Men det är inte alla som har den ynnesten att ha en partner som skulle gå med på att ta den risken..Och för dom är det svårt.

Och i Kinnunens fall är det ju vidrigt eftersom det var andra gången dom utsattes för politiskt våld. Det som hände första gången var ju ett enormt kränkande brott iom att det hände i hemmet plus det faktiska övergreppet.

Det som slår mig är att det i väldigt hög grad är vänsterextrema grupper som står för våldet, inte dom högerextrema. Och ändå är det alltid dom högra som får ta skiten när man ska skriva om politiskt våld ect ect.

Robsten sa...

Ja, och så verkar bevisnivån vara otroligt hög, det räcker inte ens om gärningsmännen filmas under misshandeln, vad skall vi då ha övervakningskamerorna till?

Beteckningen "vänser" har tydligen ingenting med arbetarklass att göra längre, det är flum för hela slanten, om inte våld. Ingen av dessa huliganer har väl gjort en arbetstimme, deras mammor jobbar på danshögskolan, experter på "dansinterpretion och dansarens blick, den inre och den yttre. Genuin arbetarklass således ;-)

itsweden sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article5532224.ab

Anonym sa...

Väntar med spänning att NÅGON representant för ett riksdagsparti skall fördömma våldet mot SD.
rim

Robsten sa...

@Milla
"Jag tror tyvärr att sånt här skrämmer många, speciellt många nya."

I Stockholm gör det ingen skillnad, det är jag övertygad om. Denna effekt har SD brottats med i Stockholm hela tiden, alltså effekten av detta har redan verkat fullt ut, de som tvekar har redan ballat ur s.a.s.

De som kan bli skrämda är det redan i huvudstaden, kvar är de som fan inte backar för några missanpassade, ouppfostrade kvasiligister.

Jag tror också att vi måste tänka om lite, vi tar det så själklart att allt måste vara gratis, att inget skall kosta. Genom historien har det i princip aldrig sett ut så, allt somm är värt något har kostat något.

Andreas sa...

Jag är verkligen inte beredd att gå ut offentligt med mitt stöd för SD. Jag skulle mycket väl vilja vara aktiv inom SD, och tror jag skulle kunna tillföra saker också. Men främst p.g.a. den sociala stigmatiseringen det kommer innebära så vågar jag inte. Till en mindre andel, men likväl, så visst skrämmer mig politiskt våld från AFA-puckon. Feg, jag? Måhända, men det känns tråkigt att folk (HELT säkert MÅNGA fler än jag) i dagens Sverige inte ska våga engagera sig politiskt av rädsla för repressalier, såväl sociala/arbetsmässiga/etc, som fysiska.

Robsten sa...

Tror tiden är förbi för arbetsmässiga sanktioner faktiskt Andreas. När det gäller sociala konflikter så har inte jag upplevt något negativt från människor jag bryr mig om. Ofta har icke SDare extremare åsikter än SDare, fast de själva tror att det förhåller sig tvärtom. jag har faktiskt inte så många vänner som tycker att Sahlin är ljuset av politiskt ledarsskap, det är snarast de som röstar på S som får skämmas i dag, där har sahlin hjälpt oss en del på traven, det erkännandet måste vi ge henne.

När det gäller fysiskt våld så är det några få, offentliga personer som ensamma drar det lasset, riskerna för enskilda anonyma medlemmar är minimala och nog betydligt större när de sätter sig i bilen på morgonen och åker iväg till jobbet.

Milla sa...

Du har helt rätt i det du skriver Robsten om at det är ett fåtal som drabbas. Det är tror jag för att dom dels bor i städer som är kända fästen för vänsterfalanger. Brukar i regel vara universitetsstäder. Och Stockholm i sig är ju lite speciellt, men så är det ju i alla storstäder tyvärr. Att våld finns osv.

Här i Värmland tror jag ingen har blivit attackerad överhuvudtaget.

Det Andreas skriver ska man inte vifta bort, för jag har känslan av det finns många som tänker och känner så. Jag gjorde det ibörja fastän jag är en sån person som alltid gått min egen väg och skiter fullständigt i vad andra anser. Och dom enda jag har "förlorat" är ett par, där båda är renodlade sossar. MEN precis som du skriver så är dom banne mig mer radikala och mer avståndstagande till invandrare än någon SD-are jag mött. Lite märkligt..Lite som att kasta sten i glashus.

Jag tror att om fler vågade inse att våld och förakt inte alls är så stort så skulle vindarna vända- då tror jag effekten skulle bli att förnuftet segrar.

Mikael sa...

Om inte svenska politiker
markerar kraftigt mot denna
typ av politiskt våld så kommer vi att sitta där med en svensk version
av RAF om tio år som ägnar sig åt värre saker än misshandel.

Om Roos & co hade åkt på 10 års fängelse istället så tror jag
att det hade kylt ner den "revolutionära glöden"
hos dessa medelklassrevolutionärer avsevärt.

Dom etablera partierna måste inse att om dom inte stoppar detta nu så
kommer dom själva att drabbas förr eller senare...

Robsten sa...

Precis Micke, och då gäller väl ordspråket "som man bäddar får man ligga".