Det redan omtalade nätverket "Nätverket Folkmusiker mot Främlingsfientlighet" går i dag ut och publicerar en artikel där de ängsligt tar avstånd från "främlingsfientliga" och nationalistiska krafter i vårt land. Författarna till artikeln påstår att de nationalistiska krafterna i vårt land utnyttjat folkmusikern och all den kultur som hör till denna för sina egna syften. Det kan till en del stämma, men nio gånger av tio så talas det om "svensk kultur" vilket knätofskulturen bara är en liten försvinnande del av. Så här skriver de många författarna i sin artikel.
Kanske för att schablonbilden av svensk folkkultur aldrig får en chans att nyskapas och omdefinieras i medier, från att vara begränsad till en nationalromantisk midsommaridyll till att även spegla de faktiska utövarnas, publikens och forskarnas bild.
Här försöker folkmusikerna själva kidnappa ett begrepp, folkmusik kan väl inte plötsligt kallas "svensk folkkultur"? Förövrigt får dessa folkmusiker gärna sälla sig till Sahlin som i tidningen "Euroturk" sagt att denna folkmusikkultur är töntig. Att det finns forskare som ägnar sig att studera knätofsarnas historia visste jag inte, men det skulle vara intressant att ta del av vad dessa har att säga. Vi noterar i alla fall att ingen av författarna till artikeln har en forskartitel. Vidare så skriver knätofsgänget så här.
Vår uppfattning är att den kultur och musik som följt med de senaste årtiondenas invandring och dessförinnan har berikat och inte förminskat folkkulturen i Sverige. Dessa influenser vill vi inte vara utan.
Jag har lite svårt att förstå vem nätverket argumenterar emot egentligen. Vem har försökt förbjuda eller ens påverka vilka folkmusikerna tar intryck ifrån? Eller vem bryr sig det minsta om det? Jag förknippar mest "immigrantmusik" med Latin Kings och Lilleman. Jag är inte förtjust i Latin Kings men gillar Lilleman. Vad har detta med något politiskt alls att göra? Jag föredrar förresten att lyssna på Lilleman än på dessa gnisslande fioler, alla dagar i veckan. Jag skulle dock aldrig uttrycka mig lika nedsättande som Sahlin om dessa ivriga utövare.
När man läser listan på undertecknarna så får man dessutom att dessa knätofsfundamentalister måste ligga nära vår kulturella elit, frågan är rentav om inte rätt många av undertecknarna kan anses tillhöra denna elit. Vad vår kulturella elit står vet vi bättre än vad 2 + 2 är, denna elit förnekar sig aldrig och vi förväntar oss att de skall sälla sig mangrant till det politiskt korrekta.
Länk SvD
22 kommentarer:
de är så medvetna om att deras existens beror på att deras gnissel bevaras som en nationell särart att de i ett kuturmarxistiskt klimat måste göra avbön för sin existens hehe lite ambivalent beteende kan tyckas.
Svammel på hög nivå!
Nationalmuseum vad är det?
Traditionell svensk spelmansmusik kommer väl ändå från Sverige eller?
Om nu nationalisterna vill göra den typen av musik till sin egen så slår de ju in öppna dörrar, eller hur?
"Folkmusiken", vars begrepp är diffus, däremot, flyter över alla gränser.
Att bli influerad som musikant är inget man kan "kidnappa" eller "förbjuda", vare sig
från dom ena eller andra politiska lägren. Ren idioti att blanda ihop
musik eller sport med politik.
Men de som ofta vill markera detta på något sätt är oftast de som är de mest ultrakonservativa i sina uppfattningar om vad som är "deras musik", ingen annan ska få röra eller associera "deras" musik med något annat.
Ett resonemang som liknar "apskit" rent ut sagt, mao.. PK. så det smäller, och "ute och cycklar".
Leve Amerikansk Jazz, Svensk Jazz
och Mozart, Beethoven och Blues!!
Jag själv driver en jazz-blogg och en politisk blogg.
Det skulle vara mig totalt främmande att börja blanda ihop dessa.
Leif "Smokerings" Andersson var stor jazzälskare, utltrahöger i politiska sammanhang, han blandade aldrig ihop musiken som han älskade med politik.
De som älskar sin musik vet att detta inte leder någon vart alls,
så varför käbbla....?
Mozart fick på tafsen av sin arbetsgivare kejsaren, när kejsaren ansåg att det var för mycket toner i hans stycken...
Mozart svar: varken för många eller för få....
Ren idioti-debatt alltså.
Look what they´d done to my song ma...
"Vår uppfattning är att den kultur och musik som följt med de senaste årtiondenas invandring och dessförinnan har berikat och inte förminskat folkkulturen i Sverige. Dessa influenser vill vi inte vara utan."
Håller med till 100%. Utan alla amerikanska flyktingar så hade inte jag fått se alla amerikanska filmer och mcdonalds hade aldrig existerat i Sverige.
Och som Mona Sahlin uttryckt det, svensk kultur är bara statsunderstött skit som ingen vill se eller lyssna på.
Upplysning: Sven Ahlbäck som undertecknat debattartikeln har titel professor, vilket i detta fall innebär att han har forskat i många många många år om svensk folkmusik.
Det finns många, många forskare på ämnet folkmusik i Sverige, både historiker, musikforskare, etnologer, sociologer m.m. Sven Ahlbäck som undertecknat artikeln är en av dem, och i nätverket ingår många fler.
"Svensk folkkultur" är ett begrepp som i fältet brukar användas som ett samlingsbegrepp för folkmusik, folkdans, hemslöjd, dräktsömnad m.m. till skillnad från begreppet "svensk folklig kultur" som avser ungefär 'det som folk håller på med', där allt mellan körsång och streetdans ingår.
Och med "omdefinieras [...] från att vara begränsad till en nationalromantisk midsommaridyll" menas inte att den inte får vara en sådan, utan att inte _bara_ den bilden kan få råda. Inte kidnappas av någon alltså.
Och många svenska folkmusiker idag har inspirerats av Hip-hop/street-kulturen, på samma sätt som genren alltid tagit influenser från samtidens populära uttryck.
Hip-hop/street-kulturen är en effekt av så kallad amerikansk kulturimperialism som började långt innan idén om att utsätta Sverige för massinvandring. New York är hip-hopens hemstad.
Kultur är tydligen svårt, eller? Själva ordet betyder egentligen synsätt och man brukar syfta på olika handlingar folk utför och anser vara acceptabla (alltså styrs av synsättet). Svensk kultur är alltså vad svenskar i allmänhet sysslar med och anser vara acceptabelt oavsett var de fått idéerna från. Numera har vi importerat folk med avvikande synsätt. Detta har i sin tur lett till att vi har lagar mot barnäktenskap, tvångsäktenskap, kvinnlig omskärelse och en del annat. Att vi har dom lagarna är beror på att svenskar är i majoritet, men när vi inte är det längre så kommer det att bli annorlunda.
"Och med "omdefinieras [...] från att vara begränsad till en nationalromantisk midsommaridyll" menas inte att den inte får vara en sådan, utan att inte _bara_ den bilden kan få råda. Inte kidnappas av någon alltså."
Kunde du möjligen förklara det lite mer för en som har svårt att fatta?
@S
Ja, jag anade att det fanns en hoper forskare på området, men om det nu finns forskare på området så måste det finnas en orsak att det forskar om just folkmusik. Alltså jag betalar förmodligen själv en del skattepengar för denna forskning. Finns det någon annan orsak till att jag finansierar, genom skatten, denna forskning om den inte är förknippad med svensk kultur?
Hela debatten är ju vriden. Svensk folkmusik är ju inte mer än en liten del av svensk kultur. För de flesta svenskar är den en symbol, något vi känner igen som svenskt, kanske förknippar med en solig midsommardag. Det är en del av allt det bakgrundssorl som präglar ens identitet.
Anledningen till att den fått sådan betydelse är ju att det finns folk som förnekar att det finns svensk kultur. Det är ett förrädiskt argument för det är både oändligt svårt och enkelt att motbevisa. Kultur är som vatten för fiskar, något som är så självklart att det är svårt att sätta ord på. Svenskar vet inte vad som är svensk kultur för det är det som vi upplever som normalt. Det är först när vi möter något som inte är svensk kultur och tänker, "det här var annorlunda", som vi märker vad som är normalt för oss men onormalt för andra.
Fråga vilken utlänning som helst om det finns svensk kultur så kommer de börjar rabbla sådant som är annorlunda för dem. Fråga vilken svensk som helst som varit utomlands om vad som var speciellt i det landet och det de svarar är vad som skiljer det landet från Sverige.
SD borde dock lära sig möta argumenten bättre. Det går inte att sätta fingret på vad som är svensk kultur (eller någon kultur) utan att göra det banalt. Antingen får man förklara det eller så får man börja plocka fram värderingar som faktiskt är typiskt svenska och som de vill stå för.
Enligt Geert Hoefstede (världskänd forskare på området) har Sverige världens femininaste kultur. Det betyder kortfattat att män i svensk kultur ligger närmare typiska kvinnliga värderingar (ödmjukhet om omsorg) än i någon annan kultur. Det är faktiskt rätt vackert och förmodligen ett drag som många uppskattar. Människor i Sverige är mindre benägna att ta sig fram på andras bekostnad. I alla andra kulturer Geert Hoefstede undersökt så är graden av självhävdande högre.
Johan Y
Sverige har "världens femininaste kultur"; "män i svensk kultur ligger närmare typiska kvinnliga värderingar"; "människor i Sverige är mindre benägna att ta sig fram på andras bekostnad".
Perfekta egenskaper i ett mångetniskt/mångkulturellt samhälle, med stora grupper av "macho"-män!
Svenneland ska falla, yalla, yalla, allt åt alla...
Jag förstår inte varför vi ens ska behöva försvara vår kultur oavsett den innefattar gnissel med knätofsar eller Monica Z:s smäktande stämma? Hur många av dessa mångkulturister har åsikter om hur ex kurder eller somalier uttrycker sitt kultur? Jimmie Åkesson fick en massa skit för att han kom till Riksmötets öppnande i folkdräkt medan Nalin Pekgul som hade en kurdisk folkdräkt hyllades. Det sorgliga är att det påfallande ofta är svenskar som står för denna sjuka apologetiska hållning.
Oavsett vad nu svensk kultur är så är den vår och den enda vi har. Därmed inte sagt att den är bättre eller finare än andra folkslags men den är VÅR. Om inte vi värnar om den så kommer ingen annan göra det.
" Människor i Sverige är mindre benägna att ta sig fram på andras bekostnad. I alla andra kulturer Geert Hoefstede undersökt så är graden av självhävdande högre."
Ja, vad har vi haft att välja på? Socialiseringsprocessen som sker främst genom utbildningsväsendet och massmedia i Sverige är skoningslös. Har du ”fel” åsikter och befinner dig politiskt på "fel" sida mittlinjen så får du vara beredd på att försvara dina åsikter och syn på individ vs Stat in absurdum Jag tycker inte att det är en speciellt tilltalande egenskap. Den har gjort att vi tillåter människor från andra länder att trampa på oss, vårt samhällssystem och på de människor som byggt upp detta land. Vi tillåter att utländska medborgare skändar våra kvinnor, kastar sten på räddningspersonal, parasiterar på vår välfärd och rånar och slår ned våra försvarslösa gamla. Om det är priset för radikalfeminismen och att svenska män ska bejaka sin kvinnliga sida så är det ta mig f*n allt för högt.
@MS
Nja, jag tror han gjorde huvuddelen av sina studier innan statsfeminismen.
Jag tycker att det är positivt att vi har (har haft) relativ låg korruption, välfungerande byråkrati, jämlikhetssträvande och till synes triviala men trevliga egenskaper som att kunna köa skötsamt. Det är ju också sånt som handlar om att inte hävda sig på bekostnad av andra.
Nackdelen är förstås att att ha svårt att hantera när andra försöker hävda sig på vår bekostnad. Det håller jag med om.
@Johan Y
"Jag tycker att det är positivt att vi har (har haft) relativ låg korruption, välfungerande byråkrati, jämlikhetssträvande och till synes triviala men trevliga egenskaper som att kunna köa skötsamt/---/ "
Det finns för- och nackdelar med allt och de egenskaper du beskriver ovan är självklart positiva. Det är bara lite synd att det inte finns ett mellanting. Det är fullt möjligt att bete sig civiliserat men ändå sätta ner foten när folk försöker köra över en eller utnyttja vår generositet. Det är tydligen antingen eller i landet lagom enligt våra styrande. Ena läget är att kröka ryggen så mycket inför vissa invandrargrupper och deras krav så att ryggraden går av eller ta på sig stövlarna och ge sig ut och marschera till Oumpa Oumpa musik. Det är främst här som den
den negativa påverkan som den kollektiva socialiseringen genom media och skola blir extra tydlig. Det sägs att vår svenska politiska kultur tar sig i uttryck i rationalitet och att vi strävar efter konsensus. Visst, hellre det än MENA-kaos men det ena behöver som sagt inte utesluta det andra. Lite passion och j-vla anamma skulle inte skada.
Detsamma gäller den mansbild du beskrev. Det måste finnas något mellanting mellan ärkesvin och velourmän. Vilket jag vet att det finns. Jag förmodar att ni män emellanåt får stångas med tröttsamma stereotyper precis som vi kvinnor. I mångt och mycket så är det idag vi kvinnor som sätter normen för hur ni män ska vara och bete er. Där kan man fundera på hur den snedvridna könsfördelningen av t ex förskolelärare påverkar våra unga pojkar. Det är väl först på högstadiet som det blir mer jämställt i den bemärkelsen. Har jag rätt Robsten?
Jag tycker du sätter fingret på en central punkt MS. Dock så är dagens PK-politik lika mycket ett resultat av en urspårad liberalism som en urspårad socialdemokrati, i övrigt så har jag inget att invända.
@MS
Jag har inget att invända mer än att det är ironiskt att det råder sådan enighet på Robstens blogg om brister i den svenska kulturen.
Poängen var från början att det finns mätbara skillnader mellan kulturer. Hoefstede är känd och har mätt många kulturer, men det är också ett tämligen fattigt instrument, kanske finns det bättre. Det borde SD ta reda på och skaffa sig ett svar på den eviga frågan om svensk kultur. Journalisternas fråga är trots allt bara en retorisk fint och som för alla sådana gäller det bara att komma på ett svar som gör finten meningslös.
För stor enighet är aldrig bra. Men för frågan om den svenska finns det redan svar, t.o.m. på wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_kultur
Här var det dock frågan om "svensk folkmusikkultur" vilket komplicerade frågan en smula. jag lämnar walk over på frågan (då den egentligen äger föga intresse) och insinuerar att författarna till artikeln och en del (dock inte alla) folkmusiker snarast kan hänföras till den kulturella eliten. Vad jag tycker och anser om den kulturella eliten kan inte någon sväva i okunnighet om.
Det vi alla reagerar på är nog att vissa människor tar sig rätten att klanka ner på vår kultur enbart för att den är svensk. Det skulle inte spela någon roll om vi så hade vår egen Leonard DaVinci eller om alster från en svensk konstnär skulle vara huvudattraktionen på världens alla konstmuseum. Den svenska kulturen skulle ändå vara töntig eller obefintlig jämfört med alla andras, läs från tredje världen. Jag förstår inte dessa människors behov att hela tiden förminska det svenska kulturarvet. Det finns ingen anledning. De flesta människor är så pass mångfacetterade att de kan uppskatta kulturyttringar från skilda delar av världen utan för den skull gradera kulturen inbördes.
Väl talat MS ;-)
@Johan Y
"Poängen var från början att det finns mätbara skillnader mellan kulturer".
Kulturen är viktig. Både den mer estetiska och den som innefattar hur vårt samhälle är uppbyggt med olika institutioner. Det är ofta kulturella skillnader som politiker spelar på när de vill så split mellan människor. När minoriteter vill stärka sitt politiska inflyttande så sker det ofta genom krav på kulturella särrättigheter. Det man måste fråga sig är därmed vad det bakomliggande motivet är när den svenska kulturen förlöjligas? Ett försök att kuva oss genom att framställa oss som i praktiken kulturlösa medans man framhäver och uppmuntrar invandrarnas kulturyttringar? Är det ett sätt för de styrande att hålla oss på mattan. Om vi blir för måna om det svenska så skulle vi inte acceptera mångkultrens negativa konsekvenser på samma sätt osv.
Om vi inte har en kultur att enas om så kan vi inte heller mobilisera för att skydda den. Söndra och härska.
politiska "inflyttande". Freudian slip :-)
@Robsten
Folkmusiken samlar en bred målgrupp som är ett tvärsnitt av Sveriges befolkning - en viss övervikt på yngre eftersom man med ålder och familj, ser lite mindre behov av 48-timmarsdanser för att hitta en partner. Elitistisk??? Du vet inte vad du pratar om. Kom på en folkmusikstämma innan du yttrar dig.
Och nej - det finns ingen "Svensk" folkmusik. Det finns en skånsk-dansk(norra Tyskland - Polen)-folkmusik, det finns en östsvensk-sydfinsk-estnisk folkmusik, en västsvensk-västdansk-sörnorsk-engelsk-skotsk folkmusik, en dalsk-värmländsk-östfolds-folkmusik, en värmlandsk-östmarksk finnskogsmusik, en västerdalarna-Trysil-musik, en härjedalsk-jämtländsk-tröndelagsmusik, en västerbotten-österbottenmusik, en nordkalottmusik etc. En spelman från Värmland har mycket mer gemensamt med en från östnorge än med en från Dalarna eller Småland. Gränserna mellan olika folkmusikarter går INUTI Sverige, inte längs de konstlade gränser vi satt upp och kallar Sverige.
jag menade ju på att undertecknarna av artikeln bar en i någon mån elitistisk stämpel, inte folkmusiker i allmänhet. Framgick inte det av artikeln så var jag otydlig.
Vad gäller själva folkmusiken så är du experten och det stämmer säkert vad du säger här. Jag håller dock inte med om att Sveriges gränser är konstlade, i någon mån var de detta när Sverige bildades med Svitjod som grund, nu är de dock inte det längre. Tar jag färjan över sundet från Helsingborg så hör jag plötsligt inte längre vad folk säger, det är en resa på några hundra meter, vaddå konstlad gräns? Då har jag inte ens nämnt det politiska klimatet.
Skicka en kommentar