fredag, september 16, 2005

Öppet brev till ärkebiskopen

Läser på DN att ärkebiskopen går ut och varnar för SD. Jag är själv ingen SD'are men bor i ett område med stort inslag av invandrare av olika kategorier, har sett problemen på nära håll. Många får inget arbete, inte ens om de vill, andra vill inte. Skolorna orkar inte med alla nya barn som inte kan språket och som är oroliga i den nya miljön deras föräldrar satt dom i. Skadegörelse och småbrott når nivåer vi inte drömde om för trettio år sedan. Många invandrare själva lever inte ett värdigt liv heller, de drömde om det nya landet i rosenrött hemma, sedan kom de till verkligheten.
70% av invånarna i "mitt" bostadsområde känner sig otrygga i sitt eget närområde, enligt undersökning av den sittande socialdemokratiska kommunfullmäktige. I det läget väljer svenska kyrkan med ärkebiskopen att vara politisk korrekta, ta ställning som det heter, för en "generös" flyktingpolitik, samt varna för SD, hur kan man göra det i en demokrati? Får folk som gjort egna erfarenheter inte rösta på vad de vill? En "human" flyktingpolitk innebär fler områden som Rosengård och Ronna, väldigt "human" politik, man är human mot sig själv och framstår som väldigt generös, det är ju andra som betalar er "generositet", jag gissar att DU och dina gelikar INTE bor i ett invandrartätt område, ni har bara generösa åsikter, låter andra betala notan, hur rimmar det med kristen moral och etik? Hur anser ni att man skall lösa de problem som finns i områden som Rosengård, Ronna och Fittja? Vad skall pengarna komma från? Högre skatt för mig medan ni i svenska kyrkan står för "de fina åsikterna"? Jag minns fortfarande "Ecce homo", jag bryr mig inte det minsta om jesus var bög eller inte, har själv haft bekanta som varit homosexuella, inget jag bekymrade mig för, men det luktar väldigt mycket politisk korrekthet. Politisk korekthet, sätta upp fingret i skyn för att känna vart vindarna blåser är knappast något jag förknippar med moraliskt mod. Om jag minns min bristfälliga kristendomskunskap rätt gick Jesus MOT strömmen, inte med, han var politisk inkorrekt, han vågade dra på sig maktens vrede, han lismade inte med den politiska makten. Med all respekt, jag tror ni missförstått ert uppdrag, antingen det kommer från högre makt eller är av mer jordnära natur.

Inga kommentarer: