Svenska företagare diskriminerar enligt Reinfeldt
I en artikel på SvD tar man upp problemet med arbetslöshet bland ungdomar med utländsk bakgrund. Enligt artikeln har denna arbetslöshet ökat, så mycket som var tredje ungdom med utländsk bakgrund går arbetslös just nu. TT har i samband med artikeln intervjuat företrädare för regeringen.
Fredrik Reinfeldt kommer med det något uppseendeväckande svaret att den massiva arbetslösheten beror på diskriminering. Eftersom det är företagare som inte anställer ungdomar med utländsk bakgrund så måste Reinfeldts uttalande innebära att det är just företagare som diskriminerar dessa ungdomar. Fordom så var ju moderaterna företagarnas bästa vänner, i stället väljer alltså Reinfeldt att anklaga dessa för diskriminering. Erik Ullenhag säger så här i artikeln.
Om du som ung och utrikesfödd inte får in en fot på arbetsmarknaden är risken att du känner en väldigt svag delaktighet i samhället. Du känner inte att det finns en framtid.
Problemet har belysts av denna blogg flera gånger. Vår industri som fordom kunde suga upp invandrare finns helt enkelt inte kvar till stora delar. Kvar finns enkla serviceyrken och kvalificerade arbeten. När arbetslösheten är hög bland etniska svenskar så blir den helt naturligt ännu högre bland de som immigrerat till vårt land. Det är språksvårigheter och andra sociala problem som ger svenska ungdomar ett försprång när de söker arbete. Den omtalade arbetskraftsbristen gäller i huvudsak vissa sektorer som i få fall tillsätts av människor med utländsk bakgrund. Hela konceptet med immigration för att lösa viss arbetskraftsbehov är ett misslyckande och ett feltänk. Vidare säger Ullenhag så här i artikeln.
För att bryta utvecklingen behövs flera satsningar. Gymnasieskolan har en nyckelroll, liksom lärlingssystemet som snart lanseras fullt ut.
Som vanligt får vi inte hela bilden av regeringens företrädare. Jag fick en historia av hur det kan gå till i en skola med hög andel elever av utländsk härkomst, av en lärarvikare. Jag publicerar den här för att ge en annan bild av verkligheten än den Ullenhag ger. Jag har tagit bort namnet på skolan då kommunen är informerad och dessutom har lovat åtgärda problemen (vilket vi kan hysa tvivel om att de lyckas med naturligtvis). Här kommer en lärarvikaries historia.
Ibland när jag har tid, hyr jag ut mig som lärarkonsult i olika ämnen på
Stockholms skolor. Två skolor utmärker sig när det gäller invandrarproblem
utöver det vanliga; Nytorpsskolan vid Johanneshov och nu den värsta av dem
alla; xxxxxxxxxx i Botkyrka.
Varje dag under totalt 3 arbetsdagar på Xxxxskolan, den här veckan, har jag
undervisat i NO, Matematik, SO och igår enbart idrott för tre 8-e klasser.
Katastrof är bara förnamnet på beteende från vissa invandrargrupper.
Svenskarna i klasserna vågade inte säga emot dessa kulturberikare. Vissa
killar kallade svenska tjejer för horor och ingen av eleverna vågade säga
emot...jag gjorde det och då blev hela lektionen fördärvad av att jag tog
parti för att hjälpa de utsatta. Hoppsparkar i magen mot en svensk kille var
droppen! Jag bröt hela lektionen och försökte tillkalla hjälp bland skolans
personal! Hjälp kom......men...
Nåväl.
Kl. 12.40 började min första idrottslektion. Helt perfekt och smärtfri.
Barnen hade roligt och kämpade på (av en annan idrottslärare fick jag ett
par timmar senare höra att detta var den enda 8-klassen av tre, som var helt
problemfri. De andra två 8-e klasserna var fulla av problem från vissa
individer).
13.50 började andra idrottspasset. Det började med att det tog 20 minuter
innan vi hade fått ordning på att bara sitta ner på golvet samt att kunna
fylla i närvarolistan. Vissa invandrarelever ville inte ta kommando från
mig, vilket jag fann anmärkningsvärt.
Stora delar av eleverna ville inte göra någonting på lektionen så jag
föreslog att dela upp lokalen i en fotbollsdel och en del för annan
boll-lek. Vi hade hållt på en liten stund och då är där en invandrarkille
som ställer sig bakom mig, några meter ifrån och när jag vänder mig om
hinner jag uppfatta att han lägger bollen på govlet och sparkar bollen rakt
upp i ansiktet på mig, så att jag skadas i nedre delen av ögat (av
glasögonen som skär in) samt att jag samtidigt får blodvite under ena
ögonbrynet (stort blå-rött märke som liknar mig vid en slagskämpe).
Glasögonen far i golvet och knäcks ej, men böjs. Nya glasögon kostar ca
5.000 och jag är glad att jag kan använda dem ändå. Jag låter lektionen
fortsätta och ställer mig undrande till om jag gjort fel...eller....och
funderingar kommer mer och mer på hur situationen ser ut... Efter bara 1
minut ser jag i sidan hur en invandrarkille tar en hoppspark (karatespark)
rakt i magen på en svensk kille som försöker ta sig ifrån situationen. Den
svenske killen försöker jag nu skydda med bägge armarna ute och han bakom
mig i ett hörn av idrottslokalen. Invandrarungdomarna är nu flera och de
hotar den svenske killen med allt möjligt, men ingen vågar röra mig
personligen. Jag bryter nu lektionen och håller den svenske killen på en
bänk som jag står intill. Det lugnar ner sig lite efter en stund eftersom
jag sagt till eleverna att gå hem eller tillbaka till skolan....
När jag försöker fråga några elever om namnen på de inblandade får jag bara
svar av en svensk elev. Nu vet jag vad karatesparkaren heter och vad offret
heter. Men jag vet inte namnet på den killen som sparkat mig med en boll i
ansiktet.
Samtidigt ser jag tre invandrartjejer (som inte ville vara med på lektionen)
rota i min privata idrottsväska, och när jag kommer fram till den andra
sidan i lokalen där jag har väskan så har tjejerna stulit närvarolistan och
det schema jag har. Dessutom har de stulit närvarolistan från första
lektionen också! Jag är mållös!
Jag tar nu min privata mobiltelefon och ringer till skolans expedition och
pratar med biträdande rektorn Xxxxx. De skulle skicka ner en
elevassistent (som är duktig på kampsport), men han kommer försent...han
kommer först till nästa och sista idrottslektionen som jag påbörjade kl.
14.50.
När elevassistenten kommer, har jag precis påbörjat
närvaroanteckningarna...och har då samtidigt problem med tre killar i
klassen. Den ene invandrarkillen hotar mig direkt när han kommer och säger
att han är bror till Michel som gjorde karatsparken. Jag får höra att jag
inte har någon respekt för honom eller hans bror. Denne broder säger att
detta är min sista dag i skolan och att han skall se till så att jag inte
skall få komma tillbaka. Jag säger till brodern att jag inte bryr mig ett
dugg om hans hot och att min ekonomi möjliggör att jag inte behöver ha
arbete på sådan här skolor. Det var droppen för honom och nu skulle jag får
problem med honom. Jag går förbi honom och bara skakar på huvudet. Nu skall
jag påbörja närvaron igen, och samtidigt kommer elevassistenten in. Jag
säger till elevassistenten att denne "Broder" skall ut och att jag inte vill
ha hot på lektionerna. Killen följer nu med elevassistenten och samtidigt
gör killen något med händerna, någon slags tecken mot mig.
När närvarolistan är ifylld är det några personer som uppgivit felaktiga
namn och när de inte i efterhand får ändra dessa så blir de hotfulla. Jag
bryr mig inte.
Några minuter in på lektionen springer en kille (vet ej om han är svensk,
men han är ljushyad) runt och slår med plast-slagträ mot svenska tjejer i
rygg och mage. Tjejerna vågar bara protester lite grand och får då
ytterligare slag, tills jag bryter det hela. Samtidigt springer en kille med
hörlurar på huvudet runt och fördärvar allt för alla andra och slår med
olika saker i golv och väggar. Jag ber bägge dessa personer lämna och de
vill de givetvis inte. Jag ringer till elevassistenten igen...och han kommer
och plockar ut den hörlursförsedde killen från lektionen....obs...två
gånger...killen kommer tillbaka en tredje gång in på lektionen och stör,
utan att någon vågar ifrågasätta det hela. Jag ringer elevassistenten igen
och jag ger den hörlursförsedde killen min mobil (ingen ersätter mig för
mobilkostnader när jag använder den i tjänsten). Killen ombeds gå därifrån
igen och upp på elevassistentens arbetsområde. Sen försvinner den här killen
från lektionen, men kvar är den andre killen som slår på tjejer med
plastgrejorna och jag ger bara upp och kör klart lektionen som inte blir
speciellt kul, varken för mig eller de som utsatts för det här våldet.
När jag nu har lämnat gymnastiksalen söker jag direkt upp en av de
biträdande rektorerna som bara säger att jag är "fri att polisanmäla"
händelserna. Jag är nu återigen mållös då jag får höra att de i
mellanperioden pratat med den svenske killen som "erkänt" att han inte varit
snäll mot invandrarkillen. Räcker den lilla utredninge? Detta borde vara
en polissak, men jag misstänker att den svenske kille är rädd för
invandrarkillarna och på så sätt köper "tid"....jag kanske har fel men allt
känns helt fel.
Den biträdande rektorn lyssnar på vad jag har att säga och sen avslutar jag
med att tala om för honom att jag "aldrig mer sätter min fot på den här
skolan igen!!" . Inga kommentar om detta gjordes då av den biträdande
rektorn. Antingen har skolpersonalen givit upp helt eller så vet jag inte
vad det här betyder. En liknande händelse, men då på en träslöjdslektion
skedde i höstas på Nytorpsskolan vid Johanneshov, där jag fick skydda en
liten kvinnlig lärare från en hel mobb av invandrarkillar som gjorde allt
för att fördärva denne lärares psykiska status inför en lektion. Vart är den
svenska skolan på väg i invandrartäta områden.
Igår fick jag för första gången höra att jag var en "svenne" och att jag
både rasist, nazist och annat trevligt från flera invandrarungdomar. Det
saknar både disciplin och uppbackning från skolorna för lärarna. Är det
konstigt att många inte vill bli lärare?
Med vänlig hälsning
En lärarvikarie
Jag publicerar denna historia för att poängtera att det finns fler problem än de Ullenhag och Reinfeldt pekar på. Vilken företagare vill anställa en elev som sparkar bollar rakt i ansiktet på sin lärare? Vilken företagare vill anställa elever som inte lyder en enda order? Vilken företagare vill anställa ungdomar som hela tiden slåss och hotar?
Vi måste ge lärarna mycker mer befogenheter att korrigera oönskat beteende i våra skolor. Vi måste ha klarare regler och ramar. Vi måste införa konsekvenser om man bryter mot givna föreskrifter. Vi måste ställa mycket hårdare krav på föräldrarna till vissa elever. Vill man inte anpassa sig till samhället det minsta lilla, ja då är frågan relevant om man skall stanna i detta land. Sist men inte minst, vi måste ha en immigrationspolitik vi klarar av att hantera.
Reinfelt och Ullenhag skyller i stället problemen på diskriminerande företagare. Vem diskriminerar vem under lärarvikariens lektion egentligen? Språket lärarvikarien använder är inte alltid det språk jag själv skulle använda, men jag råkar veta att lärarvikarien skrev brevet i ett mycket upprört tillstånd, vem vill anklaga honom för det?
Länk SvD