Daniel Poohl och Alexander Bengtsson har gjort ett berömvärt
försök att formulera en, som de säger, ”positiv antirasism”. Med det menas en
antirasism med en vision som vill vara för något, inte bara emot. Slutsatsen är
att de vill ha ett samhälle på lika villkor för alla samhällets individer. Nu
skulle ju t.o.m. undertecknad kunna skriva under på det, märkvärdigare än så är
det inte. Vi får hoppas att detta inte på något sätt slår undan benen för våra
ambitiösa författare. Dock innehåller skriften några missförstånd och sakfel
som jag skall vara vänlig nog att rätta till. Det kan ju dessutom bli fråga om
ett nytryck av boken och då tar jag för givet att rättelserna hörsammas i
vederbörlig ordning.
Först noterar vi att Sverigedemokraterna är nämnda inte
mindre än 62 gånger på 69 sidor. Man undrar om boken handlar om en ”positiv
antirasistisk vision” eller om man som vanligt argumenterar emot SD. De starka
intressen som förser Expo och liknande organisationer med pengar kanske är mest
intresserad av pengar, mandat och makt, inte av aldrig så fina visioner. Nåväl
på sidan 12 står det.
Den svenska antirasismen har sina rötter i 1930-talets motstånd mot nazismen.
Denna utsaga stämmer nog inte (vad det nu spelar för roll).
Det var allt ifrån den svenska vänstern till fascistsympatisörer som Torgny
Segerstedt som arbetade aktivt mot nazityskland. Vad dagens Expo har med dessa
aktörer att göra förstår inte jag i alla fall. Snarare har dagens ”antirasism”
att göra med Frankfurtskolan, 68-rörelsen och en vänster som tappade fotfästet
och var tvungen att hitta ett nytt fotfäste. Arbetarklassen fick det lite för
bra för vänsterns välmående. Delar av denna vänster anammade den ursprungligt
liberala visionen om det multikulturella samhället. Där har ni era rötter Expo,
och inget ont om dem. Ni behöver inte skämmas för det.
På sidan 23 bl.a. delar Expo in befolkningen i ”toleranta”, ”ambivalenta” och
”intoleranta”(skriver Expo i stället för Poohl och Bengtsson framledes). Jag finner till min förskräckelse tillhöra den intoleranta
skaran. Uppdelningen är som jag förstår gjord på vilken syn man har angående
immigrationspolitiken. De som vill ha en restriktiv sådan är intoleranta.
Frågan är hur tolerant en sådan uppdelning är. Det är fullt legitimt att i en
demokrati ha åsikter om immigrationspolitiken (den kanske viktigaste frågan av
alla). Själva synsättet som ligger bakom uppdelningen torde andas en viss
intolerans.
Det tjatas på många sidor i boken att Sverigedemokraterna
”vill tvinga in människor i sin gemenskap”. Här skall jag inte rätta
författarna, de har rätt. Emigrerar du till ett annat land är det förenat med
krav, vi sticker inte under stol med det. Du skall följa lagstiftningen, bidra
med din egen försörjning i mån av möjligheter, avsäga dig eventuella utslag av
hederskultur, definitivt om de bryter mot svensk lagstiftning. Jag är för
sådana krav och författarna får ha en annan åsikt om de så behagar. Se där, ett
utslag av åsiktstolerans.
På sidan 32 skriver Expo att Sverigedemokraterna anser att
”öppet rasistiska, våldsbejakande och intoleranta sajter” är en seger för
yttrandefriheten. Jag kan inte påminna mig att SD uttalat sig om sådana sajter
alls, eller har med dessa att göra överhuvudtaget. De enda sajter
SD-företrädare av rang uttalat sig om är Avpixlat och Fria Tider. Skall inte
dessa sajter få finnas i den åsiktsflora vi skall ha i landet? Är dessa sajter
våldsbejakande och rasistiska? Jag har i alla fall inte sett det, med tillägget
att jag inte slaviskt följer dessa sajter själv. Sedan tar Expo upp alla
tillmälen som de menar att sympatisörer till SD vräker över sina
meningsmotståndare, och att de därigenom förhindrar ett fritt åsiktsbyte (OBS
paradox med sajterna ovan). Just i dagarna har vi sett att dessa toleransens
apostlar är de som vräker otidligheter och oacceptabla epitet över just
systemkritiska sympatisörer. Detta gäller allt ifrån professorer som skall
spotta oliktänkande i ansiktet till ”världsföräldrar” från UNICEF som
rutinmässigt kallar SD för ”svin”.
På sidan 41 skriver Expo följande om vad SD står för.
Rasism finns inte, så länge den inte drabbar svenskar.
Exakt vem har sagt det? Det är så dumt så det förtjänar inte
att vidare kommenteras. Ta bara bort det till nästa upplaga tack. Återigen i
samband med SD skriver författarna så här på sid 42.
Samtidigt anklagas det politiska etablissemanget för att i den politiska korrekthetens namn blunda för intoleransen.
Vi får väl hålla artikeln kort, och bara påpeka att
styrelseledamoten i Expo, Mona Sahlin själv erkänt detta, i samband med mordet
på Fadime. Jag satt framför TV:n och både hörde och såg det. Tyvärr är mitt
långtidsminne bättre än mitt korttidsminne, tyvärr också för Expo.
Andra som nämns i mindre fördelaktig dager är Johan
Lundberg, Dick Erixon och Paulina Neuding (som jag blivit utskälld av i en
e-post för över 10 år sedan när jag påpekade hennes PKism).
På sidorna 54-55 påstår Expo att Sverige alltid varit
mångkulturellt. Det pekas på allt ifrån tyskar i Stockholm (som medförde stora
problem understundom, se t.ex. Käpplingemorden)
till vallonerna. Som alla vet går detta inte att jämföra. Ett litet antal
kom/togs hit för att arbeta eller bidra med kunskaper. Den dagen de blev
arbetslösa åkte de hem igen. Vi hade varken sociala myndigheter eller
integrationsguider. Det var inte tal om att t.ex. anpassa svenska lagar eller
annat. Självklart tog vi emot den kunskap i järnhantering vallonerna bidrog
med. Tack för det.
På sidan 60 pratas det om den svenska gemenskapen, som
enligt Sverigedemokraterna håller ihop nationen. Denna gemenskap
misstänkliggörs av Expo självklart. Utan att dra upp en massa logiska argument
(vi struntar i det denna gång) kan vi säga att laglydighet och viljan att
betala skatt i grunden bygger på denna gemenskap. Också viljan att hålla
naturen ren, att vårda vårt kulturarv. Det är så tydligt att i vissa
utanförskapsområden så är denna vilja sämre, för att de just inte känner denna
gemenskap. Vi missbrukar inte gärna vårt bidragssystem trots att vi kan det med
minimal risk för att åka fast, just för denna känsla. Vad skulle det annars
vara? Det innebär självklart inte att vi går omkring och kramar om folk på bussen,
tvärtom, det är i sanning osvenskt.
Till sist tar vi upp vad författarna skriver på sidan 32.
Det är ett utmärkt exempel på hur bakvänt allt kan vridas för bevisa de egna
teserna. Expo skriver att Sverigedemokraterna drivit frågan att Lars Vilks
skall få ställa ut i riksdagshuset, för att demonstrera Vilks rätt att avbilda
profeten. Samtidigt skriver författarna, att SD protesterat mot Elisabeth
Ohlsson Wallins utställning (där hon i bilder framställde Jesus naken med
erektion i kyrkan. [Min anm.]). Detta menar Expo, är höjden av inkonsekvens.
Ja, det är i högsta grad inkonsekvent, men precis tvärt emot
vad Expo påstår. Först ägde Wallins utställning rum i Uppsala domkyrka (bl.a.).
Ärkebiskop K.G. Hammar höjde utställningen till skyarna, tillsammans med delar
av Svenska Kyrkan och det politiska etablissemanget. Därefter kom debaclet med
Vilks teckningar. När Vilks blev hotat till livet så var både K.G. Hammar,
Svenska Kyrkan och vissa delar av det politiska och kulturella etablissemanget
helt tysta eller så kritiserade de Vilks för hädelse. Samma personer som höjt
Wallins utställning till skyarna, var alltså kritiska mot Vilks. Detta, mina
damer och herrar, är höjden av inkonsekvens och politisk korrekthet. Det är
falskt och fegt. Det är ovärdigt och nedrigt. Och det är ett utmärk exempel på
hur Expo vrider till verkligheten så den passar deras agenda. Är författarna
smarta, vilket jag ibland fått för mig att Poohl kan vara, så tar ni bara bort
detta ur kommande tryckningar.