
Det är svårt att exakt sätta fingret på vad orsakerna är bakom de dåliga svenska resultaten. En orsak försvarare av det svenska skolsystemet gett är att vi har så pass många invandrade barn med dåliga kunskaper i det svenska språket. Rent pedagogiska effekter är svåra att mäta på ett nationellt plan. Sverige är en nation där vi experimenterat med en hel del nya pedagogiker, en del är sannolikt bra, andra är med största säkerhet mindre lyckade. Den viktigaste faktor för hur mycket eleverna lär sig är enligt de främsta forskare inom pedagogiken det som kallas ALT, står för Actual Learning Time. Det är alltså hur mycket tid eleverna verkligen sitter med näsan i boken och arbetar, lektionstiden minus all tid som går bort på t.ex. bråk, förseningar och annat. ALT gäller oavsett vilken pedagogik skolan använder sig av och är helt avgörande för resultaten som eleverna gör.
Jämför vi Sverige med Finland anar vi att det är just ALT som skiljer dessa länder åt. I Finland så gäller fortfarande disciplin, ordning och reda. Läraren har auktoritet och säger vad som gäller, eleverna lyder eller får någon form av konsekvens. Detta får direkt inverkan på ALT och indirekt inverkan på skolresultaten.
En annan märklig (inte så märklig egentligen) konsekvens är att våld mot lärare i Sverige är mycket vanligare än i Finland där lärarna är betydligt strängare. Tydliga gränser gör det lättare för både barn och vuxna, de som vinner allra mest på tydliga gränser är dessutom de som vi normalt benämner som "problembarn".
Länk SvD