På något sätt kan vår samhällsdebatt ha genomgått någon
slags metamorfos på senare år. Nu finns åtminstone två läger där det ena lägret
kan tycka att man skall få uttrycka konservativa tankar och idéer, ja kanske
t.o.m. framföra synpunkter om vår immigrationspolitik. Det andra lägret borde
dissekeras på ett institut där män går snabbt i korridorerna med flaxande långa
vita rockar. Detta läger uttrycker med emfas som ofta övergår i oresonlig ilska
och hat att toleransen är hotat av det motstående lägret. Ibland utspelar sig
publikfriande catfights mellan debattörer på två olika tidningar, som när Karin
Olsson och Åsa Linderborg rök ihop. Ibland utspelas ordkampen t.o.m. inom samma
tidning.
Mera sällan utspelar sig det skådespel där toleransens
självutnämnde översteapostel Helle Klein från sin stridsbunker Seglora
attackerade för henne misshagliga personer, detta med ett iskallt oresonligt
hat som t.o.m. generalmajor Tjujkov (Stalingrads försvarare 2a världskriget)
skulle ha avundats. Att en kyrkans företrädare så oförblommat ägnar sig åt
avancerad mobbning och uppvisar ett så oresonligt hat är sällsynt. Att samma
person dessutom hyllar tolerans som högsta dygd blir nästan en psykotisk
upplevelse. Det skulle vara roligt att höra Klein predika guds ord om
förlåtelse och omtanke om sin nästa från predikstolen. Skrattsalvorna måtte
aldrig ta slut. Hela fenomenet med den inverterade Esmeralda och hennes
Quasimodo är så skruvad att de inte längre kan sägas tillhöra den politiska
scenen, utan får hänvisas till institutioner för arbetsmiljöfrågor och andra
sådana lämpliga institutioner. Vi lämnar dem således för gott här.
Till de mera upplyftande inläggen i debatten måste
Dabrowskis artikel om yttrandefrihet anses vara (Talets gåva). Dabrowski
menar att alla åsikter, även de som inte är godkända av vår tids
sanningsministerium, måste få vädras i vår samhällsdebatt. Hon dristar sig
också att peka på det uppenbara faktum att en stor del av vår PK-elits
argumentation bygger på rena halmdockor, alltså de tillskriver sina motståndare
argument de aldrig har framfört. Så här skriver hon i sin artikel.
Men du är inte antifeminist för att du inte håller med tongivande feminister eller kritiserar en feministisk organisation. Du är inte rasist för att du tycker det finns problem med invandringen och segregationen. Och du är inte antimuslimsk för att du vill motarbeta islams fundamentalistiska uttryck. Och även om jag är vit och inte har personliga erfarenheter av rasism så är jag inte rasist för att jag tycker att Stina Wirséns Lilla hjärtat är en häftig liten tjej - även om vissa hävdar att den bygger på en gammal rasistisk stereotyp.
Att undvika de logiska felgrepp som Dabrowski tar upp är
något man borde få lära sig redan i grundskolans mellanstadium. Nu kan man ju
vilja missförstå sin motståndare för allt i världen. Det tog inte många timmar
förrän en ängslig Marteus i en artikel
måste vakta portarna till de förbjudna områdena. Så här replikerar hon
Dabrowski när hon förklarar att detta med yttrandefrihet var så mycket enklare
förr när det bara var en massa vita män som bestämde allting och att vi nu
lever i ett annat samhälle.
I dag är allt mycket mer komplicerat. Som vit man måste man tänka på vad man säger på ett helt annat sätt än förr. Inte bara undvika att säga rasistiska eller sexistiska eller homofoba eller främlingsfientliga saker – utan dessutom försöka sätta sig in i hur representanter för olika subgrupper uppfattar verkligheten, olika argument och uttryck.Det är skitjobbigt. ”Gud så skönt det skulle vara om man slapp tänka på allt sånt där och bara fick – häva ur sig! Utan att nån annan börjar tolka in en massa skumma saker och missförstå en!”
Som ”vit” måste man tänka på vad man säger på ett helt annat
sätt än förr? Gäller inte samma principer alla folkgrupper då? Är det ok med
”svennehora” i landets gymnasier t.ex.? Här anser jag nog att Marteus avslöjade
sig lite grand. Jag behöver inte ”undvika” det Marteus räknar upp, jag har
aldrig ägnat mig åt sådant språk. Hoppas att Dabrowski och samhällseliten
lyckas avhålla sig från övertramp.
Jag behöver inte sätta mig in i hur olika subgrupper
uppfattar verkligheten, om jag inte tar arbete som socialsekreterare. När blev
det påbjudet med ett sådant synsätt? Jag respekterar självklart mina
medmänniskor och använder mig av hövlighet och hyfs, men jag känner inget tvång
att sätta mig in i deras verklighetsuppfattning. Inte heller behöver andra
sätta sig in i ”subgruppen” Sverigedemokraters verklighetsuppfattning (men det
vore verkligen välgörande).
Om någon tolkar in en massa saker så är det deras problem.
Just Marteus tillhör ju en grupp som har en överdriven förmåga att tolka in
saker som aldrig yppats, men det är faktiskt hennes problem och inte mitt. Till
sist så tar vi med detta av Marteus.
I dag lever vi i ett samhälle där tolerans är ett absolut honnörsord. Tack och lov. Priset för det är att man måste tänka på vad man säger och att det finns en ständig kamp om orden och argumenten och om hur man ska kategorisera människor – och därmed verkligheten. Det är skitjobbigt.
Tolerans är absolut inget ”absolut honnörsord” även om det
är en mycket god egenskap. Demokrati och likhet inför lagen är absoluta
honnörsord. Vi kan inte byta ut detta mot andra godtyckliga saker. Vad skulle
det sluta? Att vi accepterar toleranta diktaturer? Att vi börjar bränna
homofober på bål, i toleransens namn? Precis som Dabrowski skriver, så visar
just de som predikar tolerans ofta upp påfallande intoleranta attityder så fort
någon anmäler avvikande uppfattning. Det gör att man får en ännu sämre smak i
munnen Marteus resonemang.