tisdag, januari 04, 2005

Da vinchi koden Dan Brown

Ganska spännande bok på en fyrahundrafemtio sidor. Personporträtten är dock ganska tunna och bleka, är väl kanske inte den mest genomarbetade handlingen jag läst. Bokens stora behållning är de teorier som förs fram om den katolska kyrkan, kristendomen och jesu liv. Under berättelsens gång får vi veta att den katolska kyrkan gjort sig skyldig till en myckenhet av smutsigt spel och bedrägeri, hela den nutida kristna historiebeskrivningen är en skicklig förfalskning och historien om jesus, kyrkan och kristendomen bör skrivas om. Jag skall inte avslöja de mest smaskiga detaljer, ni får läsa själva, men en del av de fakta som Dan Brown för fram verkar ha en viss teckning, utan att jag på något sätt är expert naturligtvis. Dock ingår i Browns teorier vissa konstigheter i historiska verk, främs av da Vinchi, jag har, jag svär på heder och samvete, reagerat redan långt tidigare på detaljer i verken. Titta själv på målningen, finns på Wikpedia, INNAN ni läser boken, ser ni något ni reagerar på? Jag tror att det kan finnas visst fog för en del av de teorier D.Brown för fram.

Inga kommentarer: