torsdag, juni 16, 2005

Brister med Internet

När jag var barn var den mest kända / exponerade riksdagsmannenCurt-Steffan Giesecke. Han var med i var och varannan utredning, framträdde i TVrutan i princip varje kväll. Kommer tydligt ihåg det då han såg fullständigt degenererad ut, han satt förmodligen på olika möten jämt, var aldrig ute. Han såg ut som en karrikatyr av en degenererad mötesmänniska. Nu googlar jag på hans namn och får noll träff, han finns inte med i internets spindelliknande nätverk av information, finns väl 100 tals miljoner dok med info, hans finns inte med i detta informationsnätverk då han levde på en tid när internet var okänt. Det hela startade efter hans tid, det var ju den amerikanska militären som skapade ARPA nätverket i slutet på 60talet, detta för att kunna kommunicera om Sovjet slog till med en överraskande kärnvapen attack, amerikanska universitet tog efter och snart var utvecklingen igång. I Sverige började också nätverket med att universiten i Sverige, (SUNET), kopplade upp ett nät. Så småningom bildades ett kommersiellt nät, swipnet, (Swedish IP network), Telia fick från början en förfrågan om att starta nätet men de trodde inte på att det skulle bli någon succe det här med internet, däremot nappade Tele2 och startade som sagt Swipnet. Men Curt-Steffan Giesecke finns som sagt inte med, (Jo, när jag googlade sist fick jag faktiskt 46 träffar). Nu borde han dock finnas med, efter att jag publicerat detta samt lagt ut det på svenet.politik.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är min farfar

Robsten sa...

Oki, då ber jag om ursäkt för min mindre smickrand beskrivning av honom. Kul i alla fall.