tisdag, september 19, 2006

Valet

Ja så var valet över, det blev mer spännande än jag trodde det skulle bli. Som slutsegrare stod, som väntat, alliansen. En förklaring är att Persson börjar bli trött, han har gjort sitt och längtar till sin gård, han var mycket riktigt inte alltför förkrossad av valnederlaget såg det ut som utan var snabb att lämna in sin avskedsansökan, klok karl trots allt. En annan faktor var att Socialdemokraterna inte hade något att komma med, när jag drar mig till minnes valdebatterna kan jag inte komma på vad Socialdemokraterna lovade eller vad de egentligen stred för, orden "ni sparkar på den som redan ligger" klingar i mina öron, så mycket mer var det inte, sådant kan man som tur är inte vinna val på.

Mitt tips var väl inte alltför dåligt, dock så trodde jag att FP skulle göra ett bättre val, de var väl det alliansparti som kom med de tydligaste beskeden i t.ex. skolfrågor. Centerpartiet gick fram, finner jag också märkligt, denna svamlande Olofsson med sin breda dialekt och bondchecka framtoning blir man snabbt mätt på, dock verkar inte svenska folket dela min uppfattning i denna fråga. Moderaterna gjorde den största uppgång från föregående val som något parti gjort, i alla fall sedan 20-talet, valets verkliga vinnare. Kristdemokraterna gjorde ett hyfsat val, Göran Hägglund var en överraskning och ser ut att axla Svenssons mantel. Inget av de nuvarande riksdagspartierna var i närheten att hamna utanför 4 %.

När det gäller "övriga partier" så fick F! Ungefär 1 %, jag minns när media blåste upp detta partis siffror till 20 – 25 %, de fick allt mediautrymme de kunde önska sig, nu kom verkligheten ikapp Schyman och de andra extrema feministerna, de skall istället "folkbilda" svenska folket. Jaha, skall vi alla läsa Solanas manifest nu eller vad då?

Piratpartiet gjorde väl ett väntat val, de trodde själva på 5 %, men ingen annan trodde på det. Junilistan gjorde ett fiasko i detta val. SD gick fram och fick hela 22 % i Landskrona, de kom in i 75 kommuner. Siffran för SD, 1,9 %, är för låg, den bygger på de s.k. valplatsundersökningarna. Enligt denna undersökning så fick "övriga partier" 4,7 %, nu vet vi att den riktiga siffran för "övriga partier" är 5,7, det är alltså 1 % som skall delas ut till dessa partier, där tar SD minst en halv procent.

Vi får se hur SD:s framgångar skakar om de etablerade partierna. En del partifolk ute i kommunerna har redan deklarerat att de inte kommer att samarbeta med SD under några förhållanden, detta trots att en stor del av befolkning i dessa, framförallt skånska kommuner röstat på SD. Det är, om man tänker efter, inte bara en knytnäve i ansiktet på SD utan också på de människor som i demokratisk anda röstat på detta parti.

Inga kommentarer: