lördag, september 27, 2014

Sista artikeln

Ja, så har vi då kommit till vägs ände vad gäller Robsten blog. Jag startade denna blogg för ganska exakt 10 år sedan, en lång tid för en blogg. I själva verket kan jag inte komma på någon blogg som verkat så länge, men kom gärna med tips. Det känns rätt att just nu, vid ett 10-års jubileum, att sätta punkt för vidare uppdateringar. Jag fortsätter dock att driva en hemsida under eget namn. Från början, eller nästan frän början, så var det meningen att denna blogg skulle vara anonym. Orsaken var inte att jag inte vågade stå för mina åsikter. Orsaken var i stället att jag skrev om ett mycket uppmärksammat mordfall i Stockholms city. Tre personer blev dömda för mordet. Efter ett par dagar började dock anhöriga till de dömda höra av sig (understundom ganska hotfullt). Medierna hade som vanligt rapporterat undermåligt om fallet och polisen misslyckades med att reda ut hur mordet egentligen gått till. En av de tre var egentligen skyldig till mordet, vilket de anhöriga hade full koll på. Övriga hade på sin höjd gjort sig skyldiga till misshandel. Efter denna händelse slutade jag i princip att skriva om enskilda brott. De enda gångerna det är seriöst att skriva om enskilda brott är om man själv varit ögonvittne. Det var en nyttig läxa att lära sig. Dessutom verkade det då som en god idé att försöka vara anonym på bloggen. Anonymiteten blev ju med tiden mest ett skämt, som de flesta känner till.

Som kuriosa kan jag nämna att "Jinge" och jag startade våra bloggar samtidigt och uppmuntrade varandra till att börja blogga. Sedan när jag skrev mer om immigrationspolitik fick jag en känsla av att Jinge blev besviken på mig dock. Men det är bara en känsla.  

Bloggen ligger självklart kvar här som ett arkiv. Dessutom finns det sidor kopplade till bloggen med register över företag/offentliga personer som aktivt tagit politisk ställning. Dessa sidor kommer att uppdateras, som levande register, är min tanke.

Ja, tack alla läsare och kommentatorer, tack Mats i Huddinge som väl är den mest trogna läsaren och kommentatorn. Så har det med en nypa vemod, blivit dags att ta farväl.


20 kommentarer:

Anonym sa...

Har du fått förhållningsorder från partiet att lägga ner bloggen? Det verkar ju som att SDs partiledning vill att all kommunikation med väljarna skall skötas centralt. Vilket ju Thoralf i Kalmar har fått erfara. Synd, SD blir ju därmed ingen folkrörelse som det ju faktiskt finns potential till.
Rune

Robsten sa...

Nej, jag har inte fått några förhållningsorder från någon, lika lite skulle jag ta emot några sådana överhuvudtaget. Vad jag kan minnas har jag dessutom bara rönt uppskattade ord från partiet. Jag har väl dessutom en lite annan profil än Thoralf på sin blogg.

Swedish Dissident sa...

Tack för en bra blogg som jag har följt under många år. Ser fram emot att följa din andra blogg mer ingående.

Mats sa...

Tack för dom orden Robsten och jag tycker du lämnar med flaggan i topp. Tackar för mycket bra läsning här och intressanta diskussioner. Kommer att följa din andra blogg och dyka upp där. Alla ord från mig för att tacka för den här tiden känns för små.

Robsten sa...

Stort tack Mats och Dissidenten, era ord värmer.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Känns ju lite vemodigt men ingenting varar för evigt. Danska Snaphanen fyllde också 10 år i somras så då är ni jämngamla. Känner inte heller till några andra bloggar som är äldre än så. Lycka till i fortsättningen hur som helst.

Robsten sa...

Tack Robin.

Johan sa...

Robsten, det var tråkigt, att det här är din sista artikel på bloggen.

Du skriver, att du har väl "en lite annan profil än Thoralf på sin blogg",

Av din formulering att döma, så verkar det som det skulle kunna vara profilen på Thoralfs blog som partiledningen ogillat. Den enda tydliga (annorlunda) profil på Thoralfs blog, som jag varseblivit, är hans energiska bevakning av det lokala styret i Kalmar.

Har partiledningen ogillat den stora lokala förankringen av innehållet på Thoralfs blog?

Robsten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Robsten sa...

Jag vet inte, bara att det i alla fall inte är arbetet i riksdagen som var orsaken. Att jag har en lite annan profil tycker jag nog. I övrigt får väl anonym (Rune) svara för detta om Thoralfs blogg. Var ju inte jag som tog upp ämnet.

Robsten sa...

Jag vet inte, bara att det i alla fall inte är arbetet i riksdagen som var orsaken. Att jag har en lite annan profil tycker jag nog. I övrigt får väl anonym (Rune) svara för detta om Thoralfs blogg. Var ju inte jag som tog upp ämnet.

Anonym sa...

Att Robsten och Thoralf har olika profiler är ju helt i sin ordning tycker jag. De är ju faktiskt olika personer.
I en folkrörelse måste man ju tåla att de olika personligheterna spretar lite åt olika håll. Jag undrar om SDs partiledning har detta klart för sig eller OM man betackar sig för SD som en folkrörelse? För några år sedan sades det från SDs sida att man bygger en folkrörelse. Men detta har jag inte sett eller hört på länge. Så vad gäller egentligen?
Rune

Anonym sa...

Here,s looking at You kiddoe.Vi ses snart på bryggan i Liverpool,Katinka Glahd.

Utlandssvensk sa...

Stort tack till dig, Robsten, för ditt enorma arbete med denna blogg!

Jag har nog läst det mesta även om jag inte har skrivit så många kommentarer just här. Alltid väldigt hög nivå och mycket trevligt tonläge.

I en fungerande demokrati hade du varit en given skribent i de stora dagstidningarna, Robsten.

Hur som helst, lycka till och tack för den tid som har varit här på bloggen!

Robsten sa...

Tack för de fina orden Utlandssvensk. känns faktiskt lite vemodigt, efter så här lång tid.

Johan sa...

Instämmer med Utlandssvensk: Stort tack till dig, Robsten, för ditt enorma arbete med denna blogg!

Har Rune rätt i, att SDs partiledning vill att all kommunikation med väljarna skall skötas centralt?

Du kanske avslutar den här bloggen, eftersom detta är underförstått och accepterat av riksdagsgruppen... partiledningen behöver därför inte ge några explicita förhållningsorder för att det ska bli så?

Robsten sa...

Tack! Nej, det finns inget underförstått heller. Jag har under flera år skrivit på en hemsida med eget namn. Det är inte optimalt att göra detta.Jag drev under flera år denna blogg parallellt, dels för att många föredrog att läsa denna blogg i blogstop-format, dels för att twingly-länkarna inte fungerade i Wordpress. Nu använder inte tidningarna twingly ändå, för många systemkritiska bloggar drog fördel av det kanske. Så..nu efter 10 år är det dags tycker jag att vända blad.

Andreas sa...

Stort tack Robsten. Jag har läst här sedan 2005 och beundrar ditt tålamod och din retorik.

/Andreas

Robsten sa...

tack Anderas.

Micke sa...

Tack så mycket för din idoga gärning med att granska makten och dess hantlangare! Det har varit många intressanta ämnen och kommentarer som varit kul att följ och lära sig av.
Lycka till med den andra bloggen och med riksdagsarbetet :-)
Mvh Micke