fredag, maj 19, 2006

Intressanta nyheter

Hörde på nyheterna i dag fredag (19) att Conviktus är tvungen att dra ner sin verksamhet i Stockholm, de får nämligen för lite pengar från kommunen att hålla igång sin verksamhet 7 dagar i vecken. Samtidigt hörde jag på Rapport att Sverige fortfarande skänker lika mycket pengar till Palestinierna som innan Hamas vann valet. Motiveringen från regeringen är att det rör sig om humanitärt bistånd, alltså pengarna skall inte gå till Hamas. I inslaget vi fick se stöddes bl.a. ett arkitektprojekt med svenska biståndspengar, det var hus och andra byggnader som uppfördes med dessa biståndspengar.
Det som, i alla fall jag, reagerar på är att pengarna flödar in på samma sätt som förut, trots att EU:s linje är att pengaflödet skall stoppas. Det jag reagerar ändå mer på är att det tydligen inte finns pengar till hemlösa, Hiv-positiva i Stockholm, samtidigt som det finns pengar till byggprojekt i Palestina. Missförstå mig inte, jag vill inte att några palestinier skall svälta ihjäl, men här rör det sig om byggprojekt, samtidigt är det väl hemlösa stockholmare som faktiskt fryser ihjäl varje vinter i vårt land, det ger dock inga politiska poäng att tala om dem.
Dessutom (jag verkar vara den enda som gör denna koppling) så var det inte länge sedan som palestinierna brände svenska flaggor för att några i vårt land möjligtvis hade publicerat någon usel teckning av Muhammed. Skall vi skicka bistånd till områden så skall de fan i mig inte bränna vår flagga. Den svenska regeringen tar som vanligt världsmästartiteln i flathet, och jag börjar bli väldigt trött på det. Mitt förslag inför valet, rösta på det parti som utlovar minsta flathet inför diverse grupperingar, länder och intressegrupper.

Inga kommentarer: