lördag, oktober 13, 2012

Sagan om ett typsnitt


Ibland vill även undertecknad ta upp lite lättsammare ämnen och rentav publicera anekdoter från det verkliga livet. En bilaga till Sverigedemokraternas budget 2010 har uppmärksammats för att det på framsidan har ett gammalt och märkligt typsnitt. Närmare bestämt skall det vara "Old English" som pryder bilagan som väl gick ut till ett tiotal journalister efter att SD släppt sin huvudbudget 2010. Bilagan innehåller beräkningar och det var osäkert om den skulle släppas överhuvudtaget. Nu har P1 uppmärksammat den gamla bilagan, verkligen sent om sider.  Så här står det på P1:s sida.

Old English är typsnittet med anor tillbaka till medeltidens munkar. Men vad händer om det hamnar på ett dokument från Sverigedemokraterna? 
”Det här associerar man ju direkt till nazism”, säger Cap O Designs chefredaktör Carina Nilsson, när hon får se ett dokument från partiet.

"Ett dokument från partiet" är alltså det enda dokument som någonsin släppts av partiet med detta typsnitt, dessutom av misstag. Joakim Larsson har på sin blogg erkänt att han är den skyldige. Jag fick dessutom höra historien av Joakim långt innan P1 uppmärksammade den. 

Joakim satt och arbetade med en beräkningsbilaga när budgeten skulle släppas. Han hade lekt med lite olika typsnitt på försättsbladet (jag vet hur han kan sitta och mixtra planlöst mellan varven). När han sedan fick besked om att bilagan skulle släppas rättade han den i all hast, sent på natten. Sedan skickade han iväg den utan att tänka sig för, med det fatala typsnittet på försättsbladet. Det är alltså den sanna historien om Sverigedemokraternas "nazistiska typsnitt". 
Bild från Capo & Design
Jag publicerar denna historia för att den är ganska typisk hur media (och här dessutom P1) kan förvränga saker och ge hela partiet skulden för ett mänskligt misstag en sen stressig natt av en enskild medlem. Hur kan man förresten associera ett typsnitt till nazism? Vilket typsnitt har kommunismen? Jag skulle förresten kunna lägga in en massa tolkningar själv av Cap & Design efter att ha surfat runt på deras hemsida ett litet tag.     

Länk Cap & Design

Länk P1

Länk hela historien Joakim Larssons blogg

18 kommentarer:

Sissi sa...

Och vad ska vi då tro om den norska tidningen Aftenposten:

www.aftenposten.no

Det går säkert att hitta fler exempel...

Robsten sa...

Ja jäklar, där var ännu ett nazistiskt typsnitt.

Mats sa...

http://www.faktoider.nu/nazi-typografi.html

"Den s.k. gotiska skriften som används för tysk skrift är inte alls tysk. I själva verket utgörs den s.k. gotiska skriften av judiska bokstäver [Schwabacher Judenlettern]. [Förkortat avsnitt: Det var judar som införde den i Tyskland.] "

Mats sa...

Det var inte nazisterna som införde en gotisk stil, det var populärt i hela Europa innan Hitlers era.
Fast vad spelar sanningen för roll, den biter ju inte på antirasisterna ändå.

P1 är en auktoritet i samhället på ett sätt som SD inte är. Om en auktoritet säger "hoppa!" så frågar inte antirasisten varför, han frågar bara "hur högt?".

Robsten sa...

Men sådant här undergräver ju deras auktoritet. HerreTor, de anlitar en utflippad surdegshipster för att "tolka" ett typsnitt! Som blev ivägskickad av misstag. Här går det för långt och alla med IQ över 70 borde genast inse detta.

Mats sa...

Fast dom behöver ju aldrig stå till svars för korkade eller extrema uttalanden, det är faktiskt bara SD som har ambitioner att ta ansvar när det gäller sånt.

Det kan slå väldigt olyckligt när pk-folket ska peka ut nazister till höger och vänster. Som när expo pekade ut ungdomar i Sollentuna som nazister när de ville gå i sorgetåget för James Whaite (hur stavas det namnet?). Många av dom tog illa vid sig av det på grund av sammanhanget och var chockade att det fanns så hjärtlösa människor.

Vad är egentligen skillnaden på kända pk-fanatiker och anonyma alias på nätet när de pekar ut nazister? Är det inte lika illa underbyggt när Lisa Bjurvald pekar ut nazister som när anonymous gör det?

Robsten sa...

fast i slutänden förlorar de på allt detta, sanna mina ord. det går inte hur länge som helst.

Mats sa...

Ja det gör dom definitivt.

Om nu ett typsnitt ska vara riktigt nazistiskt så ska det vara glasklart och expressionistiskt och knappast gotiskt på något sätt. Info 14 (oberoende nationalsocialister) lyckades skapa ett sånt intryck på sin forna sida när de ett tag hade ett typsnitt som kändes rakknivsvasst och sedan anatomiskt perfekta statyer. Det ska liksom uttrycka utåtriktad styrka och handlingskraft.

Mats sa...

Kollade lite på partiledardebatten igen och jag börjar få lite mer förståelse för varför de andra partierna tidigare valt att inte debattera med SD. Det är faktiskt en positiv egenskap att inte kasta sig in i något där man helt saknar förmåga att föra sig. Och det gäller inte bara när invandringen diskuteras.

Mats sa...

Läser på DN's sida om aborter.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/inte-lage-att-skoja-till-det

SD har ju inställningen att man ska väga in att läkarvetenskapen gått framåt och att man numera kan rädda livet på barn som föds väldigt tidigt. Typ att det är väldigt stor skillnad numera på att använda preventivmedel och på att sätta ut oönskat födda i skogen till vargarna.

Men jag anser att SD måste visa en större förståelse för antirasisternas synsätt, alternativet är att köra huvudet i väggen i varenda debatt och bara prata förbi varandra.

I antirasisternas ögon så är inte någon en människa innan auktoriteten Staten har gett henne ett personnummer. Det är alltså därifrån som vi alla är lika värda och innan dess är människan mindre värd än ett paket köttfärs på ICA. Det är därför som SD talar för döva öron när de pratar om att "hjälpa flyktingar på plats", det handlar ju om människor som inte fått något personummer av Staten.

I debatten om illegala flyktingar så hävdar antirasister att det inte finns några illegala människor. Och det är ju väldigt sant ur deras synvinkel, det handlar ju om folk som inte registrerats av Staten, en sorts icke-människor. Tills dom söker sjukvård och blir registrerade av staten som patienter i en vårdplan.

Anonym sa...

Hej, snygg sajt du har=)

Jag heter Ermin Rajic och jag vill bjuda in dig till vårt marknadsförings program gratis-trafik.se

Kika gärna och se om det kan vara något för dig.

Har du frågor skicka bara ett email till support@gratis-trafik.se eller direkt till mig på ermin@gratis-trafik.se

Ha en fortsatt bra dag och lycka till!

Hälsningar Ermin
gratis trafik

Nilsv sa...

Så vet man det. Frankfurter Allgemeine Zeitung är en naziblaska.

Finns det ingen svenska tidningar, som använder "nazitypsnitt"?

Mats sa...

"Finns det ingen svenska tidningar, som använder "nazitypsnitt"? "

Vet ej, men sveriges främsta nationalsocialistiska parti (SvP) använder inte "nazitypsnitt".

Jag har hängt på P1's paranoja och sitter just nu och spelar Åkessons sommartal baklänges för att försöka hitta dolda budskap (löjligt? Tänk på att den gensomsnittlige antirasisten skulle ta det på allvar om det stod i aftonbladet).

Mats sa...

Nobelstiftelsen var positiva till rasbiologi på den tiden som rasbiologi var politiskt korrekt, och då talar jag om rasbiologi som syftar på att bevisa den vita rasens rätt att härska över andra raser och inte det som dagens nationalsocialister pratar om.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frithiof_Lennmalm

Citerar från wikipedia:
"Åren 1917-23 var Lennmalm (som även var medlem i Svenska sällskapet för rashygien) rektor för Karolinska institutet. Under tiden som rektor föreslog Lennmalm år 1918 att Nobelstiftelsen skulle finansiera ett rasbiologiskt institut. Nobelkommittén för medicin röstade enhälligt ja, men året därpå föll frågan med endast en rösts marginal (9 mot 8) i Karolinska Institutets lärarkollegium. Istället framfördes då förslag om ett statligt institut, och 1921 bildades Statens institut för rasbiologi i Uppsala."

Det står inte på wikipedia men det utbröt storbråk mellan nobelstiftelsen och karolinska institutet efteråt eftersom karolinska institutet röstade emot rasbiologi som egen fakultet (obs! dom var inte negativa till rasbiologi dom heller). Men det blev en delseger för nobelstiftelsen eftersom rasbiologiska institutet öppnades.

Om nu Jimmie Åkesson prompt ska vara med på något i december så tycker jag att det är bättre att han väljer salemmanifestationen, det känns mindre kontroversiellt och mindre nazi-anstruket.

Mats sa...

Läste SvD's artikel igår om SD's uppgång (och om blogg-ägaren). På första sidan skriver SvD att det är en putsad fasad som SD visar upp. Då kunde man ju kanske ha skrivit vad det är som är dolt istället för löjliga antydningar. Det är inte 80-tal längre, det går inte att påstå vad som helst av media utan risk att bli ifrågasatta. Fast SvD's genomsnittlige läsare kanske inte kräver några förklaringar utan vill bara bli tillsagd vad han ska tro?

Mats sa...

Nobelpristagaren James Watson har varit med och utformat nobelstiftelsens riktlinjer för vilka kriterier som ska gälla för att få nobelpriset. Han är dock mer känd för sina uttalanden att svarta är mindre intelligenta än vita.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nobelpristagare-svarta-mindre-smarta-an-vita_507723.svd

Anton sa...

Old English beteckanar vanligtvis ett gotiskt typsnitt i stilen Textur. De klassiska nordeuropeiska typsnitten var Frakturer. Båda härstammar från Karl den Stores "Carolingian minuscule" som standardiserade den då spretiga minuskelskriften.

Det typiska kännetecknet för text i frakturstil är det "långa s:et" som påminner om ett gement 'f' när det används i början eller mitten av ett ord. En annan viktig skillnad är att det gemena a:et är stående i Texturan medan det är kursivt i Frakturan (d.v.s. i Frakturan saknas den lilla haken ovanför glyfen 'a').

I Tyskland användes varianten Schwabacher parallellt med den typiska frakturstilen (Schwabacher kännetecknas framför allt av den karaktäristiska formen på det versala H:et som påminner om ett versalt S).

Genom 1941 års "Normalschrifterlass" deklarerade nazisterna att frakturstilen var introducerad av judarna som tagit kontroll över media och tryckpressar. Framför allt Schwabacher pekades ut som ett "judiskt typsnitt". Istället utsågs Antiquan som den officiella klassen av typsnitt.

Den striktare Antiqua kan ses som en blandning av Capitalis Monumentalis (en romersk uncialskrift som användes vid stenhuggning) och Carolingian minuscule för de gemena glyferna. Det kan nämnas att Paul Renner skapade sin Renner Antiqua några år efter att han designat sin banbrytande och bauhausinspirerade Futura. Båda designades dock under nazistisk styre.

Så man skulle kunna säga att den geometriskt linjära designerfavoriten Futura är ett betydligt mer nazistiskt typsnitt än frakturstilen som brukats i Tyskland sedan 1500-talet.

Men å andra sidan - vad vet jag om typsnitt?

Robsten sa...

Ja du vet mer än undertecknad i vilket fall ;-)