onsdag, januari 04, 2006

Märkligt datorproblem-loggfiler

Ibland, ungefär 2 gåner per månad, så har min dator plötsligt börjat jobba på högtryck, all processorkraft har gått åt samt allt minne. Inte funderat så mycket över det, scannat datorn efter virus, kollat inställningarna i "Ramidle" som jag ändrat lite och så. Windows är ju som det är, tyvärr, så man överregaerar inte direkt om man vet att burken är virusfri. Plötsligt nu när jag är ledig kollade jag processer och lite annat när samma fenomen uppträdde igen. Upptäckte till min förvåning att det var Dr.Watson som orsakade problemet. Hmm...kollade lite inställningar och så, till slut kollade jag logfilen. Gissa hur stor den var? Ha! den var på 3 gig, alltså 3 GIG! Varje gång datorn skulle öppna filen så gick den naturligtvis på högtryck, det är inte lätt att öppna en sådan fil. Jag ändrade instälningar i "Systeminformation", verktyg" samt "DrWatson" och bockade av "lägg till befintlig loggfil". Tror nog problemet löste sig. Dessutom bytte jag ut loggfilen mot en egentillverkad på 70 byte. Vips hade jag tre gig extra på C partitionen. Kan nog vara ide att kolla igenom logfilerna ibland. Finns ett verktyg från G-lock som heter "Tempcleaner", förr var det gratis, hoppas det fortfarande är det annars får man köra med den gamla hederliga sökfunktionen, tror det går nästan lika bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Virusfritt? Definiera. Men först, läs filen "eula.txt" på din HD, fundera sen på definitionen..

Robsten sa...

Yes! Jag har läst eula.txt, flera stycken. So what? Jag har licenser i de fall eulafilerna tog upp detta (en tre fyra stycken). Min dator är förnärvarande virusfri. Skulle vara bra om du förklarade dig lite bättre här.