söndag, april 23, 2006

Claes Borgström gör bort sig igen

Borgström ger sig inte, trots den förödande kritik han utsattes för förra gången han gick ut med det minst sagt, kontroversiella förslaget att bojkotta fotbolls-VM. Han är ute igen på DN-debatt och försvarar sin tidigare så kritiserade ståndpunkt. Jag förstår att han känner sig påhoppad, nedsablad, förlöjligad, detroniserad, mobbad, han förtjänar det.

Vi är med i en organisation som heter EU, detta organ är till just för sådana frågor som trafficing och människohandel. Vi betalar in 26 miljarder för att EU skall ta hand om dessa internationella frågor. Varför, VARFÖR ger sig Borgström på just fotbolls-VM? Är han rädd att bli kritiserad i vissa politiska kretsar om han skulle ge sig på EU?

Borgström skriver, -” Men oviljan att diskutera sakfrågan, handeln med kvinnor och barn, gör mig betryckt. I stället blir reaktionerna på mitt förslag vrede, förlöjliganden och personliga påhopp. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att ifrågasättandet av människohandeln upplevs som hotfullt av många män. Det ifrågasätter kärnan i den manliga identiteten: män ska vara överordnade kvinnor och ha rätt till kvinnors kroppar.
Vad är det han skriver egentligen Borgström? Läs det en gång till ” Jag kan inte tolka det på annat sätt än att ifrågasättandet av människohandeln upplevs som hotfullt av många män.” Här trampar Borgström rejält i klaveret. Alla jag känner, män som kvinnor, tycker att människohandeln är vidrig, den har dock inget att göra med fotbolls-VM, kan inte Borgström få in det i sin trånga skalle?
Han tolkar det så att den starka reaktion som kommit på hans förra utspel är ett stöd för människohandeln, han vägrar att fatta att i princip alla är emot denna människohandel men tycker fotbolls-VM inte är rätt arena för protester mot detta.

Vidare skriver Borgström, -” Modern mansforskning lyfter fram överordningens betydelse för den manliga identiteten. Att ifrågasätta den är att rikta ett hot direkt mot den kärna i varje man som säger att han är man just för att han inte är kvinna. Detta utgör, menar jag, det huvudsakliga problem vi har att lösa för att uppnå verklig jämställdhet. De hätska reaktionerna på min uppmaning till en bojkott av fotbolls-VM bekräftar detta.”

Ha, ha, ”modern mansforskning”, låt mig gissa, det är den genusforskning som bedrivs på Uppsala universitet av storheter som Eva Lundgren och Tiina Rosenberg. Skulle reaktionerna mot Borgströms idiotförslag bekräfta mannens överordning av kvinnan? Nä, snälla borgström, det bekräftar två saker, ett: du är politisk korrekt, två: du är en idiot.

Inga kommentarer: