onsdag, juli 12, 2006

Eeze och Marknadsmässiga vinster

Har ibland huvudvärk. Min läkare brukar skriva ut Diklofenak, en förpackning innehåller 30 tabletter a 50 mg. En sådan förpackning kostar 62 kr, vilket ger varje tablett a 50 mg en kostnad på 2 kr 6 öre, 25 mg skulle alltså kosta runt 1 kr.

Såg att läkemedelsbolag gjorde reklam för en ny medicin mot huvudvärk och migrän. Blev lite nyfiken på att testa denna, den heter Eeze. Köpte en förpackning a 6 tabletter för 100 kr. När jag väl köpt asken så läste jag att dessa tabletter innehåller …vad tror ni? Alldeles riktigt, Diklofenak, dessutom innehåller de bara 25 mg. Det gör en styckekostnad per tablett på 16 kr 67 öre. Exakt samma generiska beståndsdel kostar alltså på recept och från ett annat läkemedelsbolag 1 kr/25 mg, snacka om vinstmarginal. Snacka om att jag kände mig blåst.

Har ni huvudvärk eller migrän, köp INTE dessa Eeze, be er läkare skriva ut Diklofenak för en 1/16 av priset för Eeze.

Inga kommentarer: