torsdag, december 21, 2006

Nyhetskommentarer

Finns en del korta kommentarer till flera nyheter jag vill göra. Jag kommenterar allt i en artikel. Förts ut är den braskande nyheten att fetma orsakas av en tarmbakterie, denna nyhet är inte längre en nyhet i USA, där har artiklarna om detta varit uppe ett tag. Låt mig säga så här, massvis med ståuppare i USA har kastat sig över denna rapport med dräglande munnar, jag förstår dem. De flesta feta människor jag känner äter mycket mat ofta och rör sig alldeles för lite, vräker man i sig chips och Cola, samt inte tar ett steg i onödan är det klart som fan att man blir smällfet med tiden. Så bra att allt beror på en lömsk bakterie, då kan alla smällfeta fortsätta sitt destruktiva leverne och börja med medicin mot bakterien i stället, hurra!

Vägsträckan som jag tidigare skrev om är omtalad i DN och andra massmedier, pappan till den dotter som avled har tydligen lagt förslag på trafikljus i korsningen där flickan blev påkörd. En märklig sak är att alla är medvetna om att många kör alldeles för fort på vägsträckan, ingen verkar dra den slutsatsen att dessa bilister faktiskt bryter mot lagen och att det borde åtgärdas, jag kan helt enkelt inte förstå att vi eroderat vårt samhälliga samvete så till den milda grad att vi accepterar systematiskt klockrent lagbrott på detta vis, dessutom har det förödande konsekvenser. Jag kan för mitt liv inte förstå detta.

Kina ändrar sina regler angående adoption, det kommer att bli svårare att adoptera barn från Kina. Bl.a. kommer ensamstående inte att få adoptera från Kina, nära hälften av dem som adopteras i Sverige kommer från Kina. Medierna i Sverige verkar vara mycket kritiska till dessa regeländringar, de menar, verkar det som, att diktaturregimen i Kina medvetet sätter käppar i hjulen för svenskar som ser det som sin rättighet att adoptera barn från Kina. Myndigheterna i Kina säger själva att regeländringarna beror på det ökande välståndet i landet och att behoven därigenom minskat. Ingen verkar tycka att detta är det minsta positivt, det enda som medierna reagerar på är att marknaden för att skaffa adopterade barn minskar genom illvilliga beslut av en illasinnad regering.

Jag skrev tidigare om att jag tyckte Lambertz JK var en tomte som borde avsättas. I kommentarerna på min blogg och på andra ställen menade några att jag svamlade och att jag var i princip ensam om att tycka så. Jag var först, men inte ensam om att betrakta Lambertz som ovederhäftig, i SvD anser Bodström att Lambertz inte håller mottet, i DN har tidigare flera jurister sagt samma sak, bl.a. Diesen professor i straffrätt, han säger ju nästan exakt samma sak som jag skrev, kan vi få en kommentar Leyla?

Inga kommentarer: