måndag, december 11, 2006

Reinfeldt uttalar sig om Sverigedemokraterna

I en artikel i DN tar Reinfeldt bladet från munnen och ger sin syn på Sverigedemokraterna. I artikeln frågar journalisten Reinfeldt,

Är statsministern oroad av de främlingsfientliga partiernas stora framgång i till exempel Landskrona?

Varpå statsministern svarar,

Jag är oroad av de samhällsproblem de profiterar på. Bristen på jobb, bristen på förståelse för olikheter. Därför är det så otroligt viktigt att vi tar den här diskussionen, att vi erkänner olikheter, och jobbar med att respektera, och känna tolerans inför varandra.

Så SD profiterar på samhällsproblemen? När man tar upp dessa problem och gör politik av dem, när de andra partierna dessutom vägrat att ta upp dessa problem, då profiterar man på problemen. Vad det är för diskussion Reinfeldt vill ta upp vet vi inte, under de senaste decennierna har riksdagspartierna envist vägrat att ta upp problemen i de omtalade och invandrartäta förorterna, de har ju varit rädda för att rasisterna skall sticka upp sitt fula tryne.

Vidare säger Reinfeldt,

Sådana här partier överlever inte utan myterna om att vara ställda i farstun. Underdogpositionen, där de kan hävda att de är utsatta för en komplott, alla andra går emot oss.

Jag måste säga att jag gått på myten, jag tycker nämligen att SD och för all del en del andra partier utanför riksdagen, är ställda i farstun, de är utsatta för en gemensam strategi från de andra partierna, de andra riksdagspartierna gör faktiskt gemensam sak mot SD. Jag kanske är paranoid och Reinfeldt har rätt, men har inte övertygat mig i alla fall.

Inga kommentarer: