lördag, december 16, 2006

Sjödin avgångstal

Jag tänkte inte skriva något om Sjödins väntade avgång, tyckte det skulle vara att gotta sig i eländet på något vis. Jag har ju varit kritisk mot Sjödin, eller egentligen inte så mycket Sjödin som person utan på det faktum att Sjödins föll på den politiskt korrekta kultur som SSU är själva sinnebilden för. En person som inte är med i ett politiskt parti, inte stått i maktens taburetter och vräkt ur sig politiskt korrekta floskler om att krogar diskriminerar, att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden, att vi skall genomföra flyktingamnestier, ja den personen skulle rent av vinna min sympati för ett liknande krogbråk. Inte för att jag tycker det var välfunnet det Sjödin förmodligen (ingen vet förutom Sjödin och vakten) sade, men vem som helst kan i ett trängt läge vräka ur sig saker som man normalt inte säger, eller ens tycker. Saken är den att Sjödin faktiskt varit ordförande i en av de organisationer som varit med om att odla den politiska korrekthet som hon sedan själv föll på.

Jag måste ändå kommentera lite av det hon säger i hennes avgångsartikel i DN denna dag. Sjödin skriver,

Jag tror inte heller på att man kan göra karriär i politiken.

Va!! Det var den grövsta lögn jag hört på mycket länge, det är just inom den politiska sfären i något av de sju riksdagspartierna man kan göra just karriär, det var sannolikt av omsorg om just denna karriär det tog så lång tid för Sjödin att avgå, hon säger i samma artikel att hon inte trivs i rampljuset, att hon aldrig ville bli ordförande (svårt att tro det också faktiskt när hon med sådan energi klamrat sig fast vid ordförandeposten) varför då inte avgå tidigare? Alla politiska bedömare anser att hon borde ha avgått tidigare för att inte skada SSU och faktiskt också moderpartiet. Sjödin avgick först när trycket blev övermäktigt och det nästan skulle ha blivit löjligt att sitta kvar. Är det inom någon sektor det verkligen går att göra karriär så är det inom den politiska sektorn, att bli yrkespolitiker är med Anders Isakssons ord som att bli adlad förr i tiden.

Vidare säger Sjödin,

I högerns England vaknade jag politiskt. Jag träffade ungdomar som tvingades dra ut sina tänder för att de inte hade råd att laga dem.

I Socialdemokraternas Sverige tvingas inga ungdomar göra samma sak, de har gratis tandvård. Däremot tvingas lite äldre människor göra exakt samma sak, vakna Sjödin.

Vidare,

Har du utländsk bakgrund utestängs du från arbetsmarknaden. Är du kvinna får du lägre lön, mindre makt och inflytande och du riskerar att bli sönderslagen av din man. Saknar du pengar men ändå måste köpa vinterkläder till barnen som andra föräldrar fastnar du i skuldfällan. Är du psykiskt sjuk eller råkar ut för en livskris kan du ramla mellan stolarna och hamna på gatan i hemlöshet.

Kvalificerat skitsnack, har du utländsk bakgrund med bristande språkkunskaper och utbildning är det klart att du får svårt att få jobb, svenska akademiker som inte kan luta sig mot SSU:s kontaktnät har också svårt att få ett kneg. Så alla kvinnor riskerar att bli sönderslagna av sina män? Lysande analys Sjödin, du kanske skall börja på Uppsala universitet och plugga genusvetenskap, där hittar du många likasinnade. Det är förövrigt Socialdemokraternas Sverige Sjödin beskriver.

Vidare,

För att socialdemokraterna ska få människors förtroende måste partiet orka befinna sig mitt i det helvete som de allra mest utsatta i vårt samhälle lever i.

Du hade blivit en bra yrkespolitiker Sjödin, lögnerna ramlar så lätt ur munnen på dig. Dagens Socialdemokratiska nomenklatura har närmare till villorna i Danderyd än till förorten eller fattiga områden i obygden, det är i princip vad hela mitt politiska engagemang handlar om.

Till slut säger Sjödin,

Jag är tacksam för det förtroende jag fått men av omtanke om SSU lämnar jag i dag mitt uppdrag som SSU:s ordförande. Jag lovar att finnas där för er SSU-kamrater om ni någon gång behöver mig.

På vanlig svenska betyder det att hon vill komma tillbaka och fortsätta sin politiska karriär när denna trista historia börjar sjunka undan.

Inga kommentarer: