torsdag, december 29, 2011

Massmedias mångfaldsmånglare - gästskribent Mats Dagerlind

Jag hörde på TV-nyheterna precis att kungafamiljen är ytterst kritisk till mediaklimatet i vårt land, speciellt som det utvecklats på senare tid. Kungafamiljen är en i raden som riktar allvarlig kritik mot vår tendentiösa media. Ja, inför det senaste riksdagsvalet så sjönk vår media till aldrig tidigare bottenrekord. Det var på så låg nivå så hade samma nivå uppnåtts i Ryssland så skulle vi alla med rätta riktat sådan kritik att hela det demokratiska systemet skulle ifrågasättas. I vårt eget land så ser vi inte bristerna, vi är demokratins krona vilka brister som än läggs i dagen. All kritik bara rinner av våra mediemoguler, det ses som naturligt med "lite kritik" då och då. 


Det finns två sidor av vårt medieklimat. Innan jag steg upp i dag låg jag och tänkte på om det inte var vår media som fick den då dömde Joy Rahman fri. det är bortom all fattningsförmåga att någon annan än Rahman skulle kunna gjort sig skyldig till det fullständigt meningslösa mordet på en gammal kvinna. Här kommer i alla fall Dagerlinds artikel om vår media.

Massmedias mångfaldsmånglare

Tidningen Aftonbladet utfärdade inför valet 2010 ett ultimatum till den svenska valmanskåren att antingen gillar du olika eller så solkar vi ned dig som rasist. Den egna redaktionen har dock en sammansättning så etniskt enögd att tidningens mångfaldskampanj närmast framstår som ett dåligt skämt. Ärkekonkurrenten Expressen, som på valdagen prydde förstasidan med en hopknycklad SD-valsedel i rännstenen, är inte mycket bättre på mångfald men nästan lika duktig på hyckleri.

Irina Halling titulerar sig kvalitetsredaktör på Expressen och ansvarar för något som man kallar Kvalitetsbloggen. Dit kan läsare och andra skriva och ställa frågor samt ha synpunkter på vad tidningen gör rätt respektive fel. Den 10 november ville exempelvis frilansjournalisten Clara Guiborg, som en del av en undersökning om den etniska mångfalden på svenska medier, veta om Expressens redaktion återspeglar dagens Sverige när det gäller medarbetarnas etniska bakgrund.

Halling inser varthän det barkar om hon börjar trassla in sig i bortförklaringar och ursäkter om varför det egna mångfaldsrekryteringsarbetet står i så pinsam kontrast till den idé tidningen säljer. Taktiken måste stället bli att underkänna frågeställningens legitimitet. I mästrande tonläge informeras Guiborg därför om att Expressen självfallet inte frågar efter var journalisten eller dennes föräldrar är födda när man gör anställningsintervjuer - det är på journalistiska meriter och talang man tittar. Och nog borde Guiborg förstå att en tidingsredaktion har viktigare saker för sig än att kartlägga medarbetarnas etniska bakgrund och jämföra sig med nationella mångfaldsgenomsnitt.

Expressen "arbetar på ett annat sätt" förklarar Halling. Det enda konkreta exempel hon kan redovisa är emellertid att man skickade reportern Kassem Hamadé med arabisk bakgrund för att bevaka den så kallade arabiska våren och kriget i Libyen. Det viktiga är dock enligt Halling inte vad man gör utan vad man säger (?!), och tidningens publicistiska idé är att man i sin journalistik ska motverka främlingsfientlighet och fördomsfullhet. Detta är Expressens sätt att arbeta för mångfald sammanfattar Halling.

Att inte vara fientlig och fördomsfull är alltså något som tidningen ska predika, inte tillämpa. Arbetet för ökad mångfald innefattar således inte den egna redaktionen. Inget av detta tycks heller gälla förhållningssättet till Sveriges riksdag. Vi minns alla bilden på tidningens förstasida på valdagen med en hopknycklad smutsig SD-valsedel invid rännstenens kloak. Mer fientligt, fördomsfullt och intolerant än så kunde Expressen knappast ha reagerat på utsikten om ökad mångfald i riksdagen.

Karakteristiskt för medievärldens mångfaldshycklare är att de alltid ser grandet i den andres öga men aldrig bjälken i sitt eget. Man ställer inga krav på sig själv men talar i högt tonläge med ord som främlingsfientlighet, intolerans och okunnighet om de svenskar som inte förstår att uppskatta det nya och främmande som strömmar in över landets gränser. Man kallar det strukturell rasism när företagen precis som man själv prioriterar kompetens och anser att arbetsgivare har en orimlig kravprofil för de nysvenskar man rekryterar när den innefattar sådant som att de bör kunna tänka sig ta av ansiktsslöjan under arbetstid och hälsa på kunder och kollegor genom att ta i hand.

Vi minns också Aftonbladets chefredaktör Jan Helins förtrytelse över att få sin trovärdighet som olikagillare ifrågasatt bara för att han med sin chefslön köpt sig fri från det mångkulturella experimentet och bosatt sig i ett vykortsmässigt folkhemssvenskt villaområde strax utanför Stockholms tullar. På en ledande kvällstidnings redaktion skulle förstås ingen utom städpersonalen komma på tanken att flytta till något av de områden eller leva med de nykulturella attribut som tidningen i sina texter och kampanjer anbefaller svensken på gatan att finna berikande, allra minst chefredaktören. Man förstår att Helin fann det orättvist att just han blev utpekad.

Det är naturligt att en kvällstidning vill rekrytera utifrån meriter i stället för mångfaldsmål, liksom att dess chefredaktör vill slippa bo granne med gängkriminalitet och muslimsk extremism i en trappuppgång där endast arabiska talas. Andra företag och svenskar har naturligtvis samma önskemål beträffande sin rekrytering respektive sitt boende. Om inte multikulturalismens egna chefsideologer är redo att omfamna konsekvenserna av sin egen ideologi och ta personligt ansvar för integrationen, hur kan de då begära att andra ska göra det?

En fråga som behöver ställas och besvaras är samtidigt varför den som privatekonomiskt köper sig fri från mångkulturen skulle vara mindre klandervärd än den som vill befria sig genom politiskt engagemang. Ska ett monokulturellt svenskt leverne vara förbehållet den som kan betala för det eller bör det vara en valmöjlighet för alla svenskar? Är något av alternativen förenligt med integration av etthundratusen flyktingar och anhöriga varje år? Om inte, bör i så fall invandringen minska till en nivå där integration är möjlig eller är det dags för ett paradigmskifte där vi ser ett hårt etniskt segregerat Sverige som en naturlig konsekvens av fri rörlighet och globalisering?

Chefredaktörerna Helin och Mattson på Aftonbladet respektive Expressen unnar sig ett liv de missunnar andra. De har också till sitt förfogande två av landets mest genomträngande mediemegafoner som de missbrukar för att skuldbelägga den enda politiska rörelse som ställer dessa ödesfrågor om Sveriges framtid. Nyligen tog man också initiativ till den kommentarsfältens kulturrevolution och utrensning av oliktänkande som nu sveper fram över det svenska medielandskapet.

Parallellt med detta gör man sitt bästa för att konsolidera sitt nyhets- och åsiktsmonopol genom att misstänkliggöra och förringa bloggosfär, medborgarjournalistik och sådana samizdatjournalistiska initiativ som Politiskt Inkorrekt och Avpixlat. Det är IT-samhällets landvinningar som möjliggjort sådana alternativa informations- och åsiktsbärare, men att de attraherar allt större läsarskaror beror på något helt annat - att massmedias mångfaldsmånglare som Helin och Mattson inte gör sitt jobb.

Mats Dagerlind
 

38 kommentarer:

Anonym sa...

Mats skriver bra och med vass penna.
Här har han komprimerat sin artikel till en läsbar nivå, d.v.s jag orkar läsa allt.

Jag föreslår Mats som chefredaktör och skribent för en SD-tidning som må komma snarare än snarast.
Allemand

Robsten sa...

Detta med korta artiklar är ett ständigt problem. Alla skribenter som fattar vad det handlar om försöker hela tiden få ned längden på artiklarna. Har en ideologisk artikel på gång. Den tror jag är på 2,5 A4. De ideologiskt intresserade läser den, de som inte är det får låta bli helt enkelt, eller läsa så långt de orkar.

Robsten sa...

Ju mer man planerar en artikel, ju kortare kan man få den. Tyvärr gör tidsbrist att många artiklar blir för långa.

Anonym sa...

Tyvärr är nog den grå massan inklusive mig själv inte så ideologiskt inriktade att vi orkar läsa 2,5 A4. ;-)

Gör som Stig(trams-E)Larsson, skriv tre böcker istället för en.
Allemand

Robsten sa...

Jo, jag antar det. ,Man får väl välja vad man orkar läsa. Men ändå lite synd för att får man väl kläm på ideologisk problematik så blir det riktigt intressant.

Jo jag lyssnade på ett minnesprogram om Lena Nyman, som ju var en mycket bra skådis. Tror det var Börja Ahlstedt som sade så här om Nyman:

"Hon rökte som ingen annan, hon drack som en karl, hon var en föregångare på så många områden."

Ha, ha, ha. Jo, en sann föregångare. Men en duktig skådis var hon.

Robsten sa...

Jo, väldigt OT, men kul kuriosa. Ahlstedt berättade att när de spelade Jeppe på berget, så var de i princip lika alkoholiserade som rollfiguren Jeppe. De lottade ut en flaska vin till publiken, som var så fiffigt upplagt att den alltid tillföll skådespelarna. Påminner om Keve Hjelm (som var en gudabenådad skådis) att när han spelade in Kvarteret Korpen så söp han ner sig mer än någon rollfigur i filmen ens var i närheten av. Dessa skådisar, de går verkligen in i sina roller.

Charlie Sheen spelar i princip sig själv i 2/5 män. Det måste kanske vara så för att det skall bli riktigt bra. Ja det var lite utsvävande reflexioner.

Nisse sa...

Helt klart borde SD satsa på närvaro på Internet, och det på en nivå som ligger en bra bit över den som t.ex AP riktar in sig på. AP behövs förmodligen också. Sajten är säkert viktig för de frekventa besökarna och kommentatorerna, men den kommer aldrig kunna bli ett forum för ett mer kvalificerat tanke- och åsiktsutbyte. Tvärtom bekräftar den i stort sett varje nidbild som man kan tänka sig om hur den typiske SD-anhängaren uttrycker sig och vilka frågor den anser är angelägna.

Anonym sa...

@Nisse, vilken nidbild, din eller min? AP behövs ur fler synpunkter bl.a genom att de publicerar sådant som ingen annan publicerar. Om man nu händelsevis anser sig för fin för AP kan man säkert häcka någon annanstans.

Att du anser dig för fin för oss andra tölpar har jag förstått länge, men kom ihåg att vi föddes på samma sätt och vi dör på samma sätt.

Dessemellan kan vi fylla vår säck annorlunda, men begå inte det misstaget att du tror att du är förmer än någon annan och underskatta inte de som skriver på AP.
Allemand

Nisse sa...

@Allemand...

Du har både rätt och fel. Om jag anser mig för fin eller inte spelar egentligen ingen roll, men det rätt så tillvida att jag personligen tycker att AP är ett tillhåll för en rasistiskt och ignorant pöbel, och det stänker ofrånkomligt över på det redaktionella material som ändå är relevant. Om jag trodde att AP var den enda bilden som existerade av SD:s gräsrötter skulle det aldrig falla mig in att lägga min röst på partiet.

Nu vet jag att det finns andra sidor av SD än den som visas på AP, men hur många vet det? Hur många tror du tilltalas av det tonfall och nivå på diskussion som råder där? Inte många fler än de som redan hittat dit.

Att inte ha ett forum där inte varje kommentarstråd innehåller exakt samma kommentarer med oändliga litanior om ondskefulla muslimer, landsförrädiska moderater och Sveriges snara undergång som civiliserat land är begränsande både för partiets ideologiska utveckling och potentiella väljarstöd.

Och mycket riktigt ligger opinionssiffrorna där de ligger: runt 5-6 procent. Vill man komma vidare därifrån så gäller det att kunna attrahera nya grupper av väljare, och det åstadkommer inte sajter som AP. Tvärtom.

Swedish Dissident sa...

Det finns en mångfasseterad bloggosfär men det kan gärna få spreta åt fler håll. Det finns flera bra SD-anknutna bloggar som Robsten, Dagerlind (eller snarare hans bidrag på AP) och Jan Milld, samt det identitära/nya högern-inspirerade Motpol. En mer intelltektuell SD-nättidning kanske också vore kanske något. Personligen ser jag även att en konservativ och liberatariansk tankesmedja skapas med ett flertal vettiga akademiker som t.ex. Tino Sanandaji, Tanja Berkvist och Jan-Olof Bengtsson.

Anonym sa...

@Nisse, jag skrev tidigare och jag hoppas att det blir sanning under 2012 att SD skaffar sig en tidning med Mats Degerlind som chefredaktör.

Där finns det en möjlighet för SD att nå den grå massan som inkluderar mig själv, tro inte annat.

Det måste till, för AP räcker inte på långa vägar och SD måste nå mycket längre än så. Du har rätt i det faktum att når inte SD ut då är vi fast i 5-7%.

Thoralf drar alltid till med miljonkostnader när jag nämner detta. Dock tror jag inte att COOP och ICA skulle ha råd att skicka ut reklam varje vecka om det vore dessa kostnader.
Allemand

Robsten sa...

"Helt klart borde SD satsa på närvaro på Internet, och det på en nivå som ligger en bra bit över den som t.ex AP riktar in sig på. "

Absolut!

"AP behövs förmodligen också. Sajten är säkert viktig för de frekventa besökarna och kommentatorerna, men den kommer aldrig kunna bli ett forum för ett mer kvalificerat tanke- och åsiktsutbyte."

Förmodligen inte nej. Ett mer analyserande inslag skulle förvirra läsarna, måhända.

"Att du anser dig för fin för oss andra tölpar har jag förstått länge, men kom ihåg att vi föddes på samma sätt och vi dör på samma sätt."

Såja, såja, precis läst boken "Sverigedemokraterna" av Stieg Larsson och Mikael Ekman. Jag kan chocka er med att de betraktar oss alla som tölpar, rasister och kryptonazister. Inget att förvånas över, men fan vad de LJUGER! Alltså man börjar rodna, hur kan vuxna människor ljuga sida upp och sida ner? Ofattbart!

Robsten sa...

"Och mycket riktigt ligger opinionssiffrorna där de ligger: runt 5-6 procent. Vill man komma vidare därifrån så gäller det att kunna attrahera nya grupper av väljare, och det åstadkommer inte sajter som AP. Tvärtom."

Ja enbart AP kan inte ta oss vidare, det tror jag inte heller. Däremot tror jag också att den behövs, men kunde de inte sålla lite hårdare bland kommentarerna? Det är väl snarare kommentarerna som går över gränsen, egentligen inte artiklarna. Även om djupare analyser kanske inte duggar så där jättetätt. Saknar Gustav Jansson han höll stilen rätt bra i alla fall.

Nisse sa...

I alla fall lite on-topic så har SCB i dagarna kommit med en intressant rapport kallad "Åttapartivalet 2010" med diverse analyser om vilka respektive partiers väljare är, vilka frågor de tycker är viktiga, potentiella partibytare, väljarströmmar mm. T.ex kan man se saker som att SD:s väljare har skakig framtidstro (kanske ingen överraskning) att SD i första hand tappade till M (möjligen en större överraskning, åtminstone för mig). Den innehåller mycket matnyttigt för varje partistrateg. Rapporten kan laddas ner via länken nedan:

Åttapartivalet 2010 - SCB

Robsten sa...

Stort tack Nisse, jag sätter väldigt stort värde på länken, högintressant läsning.

Utlandssvensk sa...

@Swedish Dissident

"Personligen ser jag även att en konservativ och liberatariansk tankesmedja skapas med ett flertal vettiga akademiker som t.ex. Tino Sanandaji, Tanja Berkvist och Jan-Olof Bengtsson."

Ja, det vore något, det!

En mycket produktiv och etablerad person som skulle kunna leda en sådan är Sven R. Larson, nationalekonom verksam på just en sådan tankesmedja i USA. Han drev länge bloggen Hayekinstitutet på svenska där jag skrev en hel del. Tyvärr har han släppt den och fokuserar nu mest på amerikansk debatt, men han skriver ibland på Cavatus blogg, t.ex:

http://cavatus.wordpress.com/2011/06/16/immigration-on-steroids/

Dessutom gick han ut tydligt med att han röstade på SD 2010, trots att han inte riktigt gillar den något vänsterorienterade folkhemsromantiken.

Nisse sa...

@Utlandssvensk...

Det stämmer att S R Larson är en intressant figur, men jag tror inte SD är moget för en libertariansk (=nyliberal, om man så vill) falang. Åtminstone inte ännu. Larson skrev förresten på Newsmill apropå det socialkonservativa spåret:

Socialkonservatismen förmörkar SD:s invandringspolitik

Ett par citat för dem som inte orkar läsa Larsons text:

Med sin nya socialkonservatism ställer Sverigedemokraterna ett etniskt kollektiv, det svenska folket, i den politiska förgrunden. Detta innebär att SD:s invandringspolitik får en ny, principiell grund, nämligen att försvara detta etniska kollektiv. Därmed distanserar sig SD från den pragmatiskt baserade invandringspolitik som t.ex. Dansk Folkeparti står för. Detta är en oroande förändring av SD:s politik.

och:

Det sista Sverige behöver är ännu ett kollektivistiskt parti. Tyvärr ser det inte bättre ut än att detta nu har blivit verklighet.

Att jag skriver under på det är väl ingen sensation för dem som orkar läsa mina kommentarer här, men jag tror inte t.ex SD:s partiledning, majoriteten av fotfolket eller för den delen Robsten riktigt gör det.

Robsten sa...

Nej SD står inte för nyliberalism. Enligt nyliberala principer så skulle man ju i princip ha fri invandring, pressade löner samt nedmonterade sociala välfärdssystem. Även om en viss, ganska stor grupp immigranter då frivilligt skulle välja ett annat, mindre nyliberalt land att immigrera till, samt att en annan mer initiativrik grupp i stället skulle immigrera, så är detta inte en politik jag står för.

Enligt det sunda förnuftet, och en oerhört lång rad andra orsaker, vill inte jag att t.ex. 20 miljoner ytterst arbetssamma laglydiga kineser skall immigrera till vårt land, även om det skulle innebära en standardhöjning. Allt mäts nämligen inte i pengar, och det är här som den verkliga svagheten med nyliberalismen visar sin svaghet. Bor jag i sthlm vill jag kunna röra mig i de gröna kilarna, jag vill inte att de skal ersättas av skyskrapor som skall innehålla flitiga "producenter" som ju immigranterna ses som enligt nyliberala principer.

Jag vill rör mig inne i stan utan att hela tiden ha tjugo armbågar i magen och ansiktet samt höra tjattrande kinesiska i mina öron. Jag vill att vårt land fortfarande är glesbefolkat, jag är en typisk depressiv typ som gillar mörka stora skogar, som t.o.m. får innehålla varg. jag gillar tystnad och ensamhet, jag gillar att känna mina grannar och jag gillar att kunna prata med dem på svenska. Jag vill att Sverige förblir Sverige, gärna att det utvecklas i lagom takt åt det människorna i detta land själva VILL. Jag gillar att åka ut på landet och umgås med de snöskoteråkande hembrännande snustuggande stockholmshatande tjyvjägande idioter som befolkar våra glesbebyggda områden. Jag tycker de är en del av vårt svenska samhälle. Det skulle vara toppen om dessa individer ville jobba 8 timmar om dagen, likt de 08.or som befolkar Fjollträsk, men jag vill i alla fall inte byta ut dem arbetsmyror från kina.

Jag både hatar och älskar många speciella saker i vårt land, både vad gäller kynne, sätt och den förbannade politiska korrektheten som jag fanimig spyr på, men...man får ta det onda med det goda. Nix, jag blir aldrig nyliberal och jag föredrar stela svenskar framför alla sorters bävrar och nybyggare.

Etnisk kollektiv? Jag vill att svenska folket skall få bestämma vår framtida utveckling, hur samhället skall se ut. Själv vill jag att vår speciella kultur, vårt nordiska tungsinne, våra seder och traditioner lever vidare. Det har fungerat förbannat bra hitintills, varför vill alla flytta hit?m Jo för att VI har något som andra INTE har.

utlandssvensk sa...

@Nisse,

Jag ligger själv ganska nära Larson, fast han kanske är lite mer renodlad libertarian, och beskriver mig som värdekonservativ marknadsliberal. Bland de större partierna i Europa som tycker ungefär samma som jag återfinner man t.ex PVV (Wilders) och SVP (i Schweiz).

Nu ligger SD i Sverige en del till vänster om dessa rörelser men till stor del ser jag detta som närmast ofrånkommligt. Om man i huvudsak har en stark uppfattning i en fråga och dessutom vill maximera väljarunderlaget blir man nästan tvungen att lägga sig i mitten vad gäller övriga frågor och eftersom mittpunkten i Sverige ligger till vänster om nästan alla andra länder blir det helt enkelt så.

Men en tankesmedja behöver inte vara helt kopplad till ett visst parti......

Robsten sa...

Sanadaji har väl skrivit på Axess? Det är, vad jag förstår, en konservativ...tja kanske inte tankesmedja. Gått lite inflation i detta med tankesmedjor. Jag kan inte se att alla dessa "tankesmedjor" fört själva politiken framåt med så många revolutionerande tankar. Titta på (S), de har verkligen tankesmedjor, i alla fall en, men saknar tankar i alla fall. Har jag rätt eller fel?

Utlandssvensk sa...

@Robsten,

Det här med att nyliberaler (libertianer) vill ha fri invandring stämmer inte riktigt. Visst, om man endast läser vad de svenskar som kallar sig libertianer kan man lätt få det intrycket och inom den mer teoretiska debatten bland libertarianer har det för all del förkommit folk som har argumenterat för fri immigration men sanningen är att bland de seriösa och respekerade akademikerna i främst USA som är förgrundsfigurer är det en väldigt öppen fråga.

Flera av de tongivande debattörerna, t.ex Murray Rothbard, har haft den intellektuella ärligheten att byta åsikt när de har sett de praktiska effekterna:

". I began to rethink my views on immigration when, as the Soviet Union collapsed, it became clear that ethnic Russians had been encouraged to flood into Estonia and Latvia in order to destroy the cultures and languages of these peoples. Previously, it had been easy to dismiss as unrealistic Jean Raspail's anti-immigration novel The Camp of the Saints, in which virtually the entire population of India decides to move, in small boats, into France, and the French, infected by liberal ideology, cannot summon the will to prevent economic and cultural national destruction. As cultural and welfare-state problems have intensified, it became impossible to dismiss Raspail's concerns any longer."

http://www.panarchy.org/rothbard/nation.html

Nisse sa...

@Utlandssvensk och Robsten...

Nyliberalism och fri invandring åsido, så finns det fortfarande en skiljelinje mellan dem som kritiserar invandringspolitiken på nationalistiska grunder, och de som gör det av högst pragmatiska skäl som att en generell välfärd inte är förenlig med den höga invandring som Sverige har. Nationalismen är en del av SD:s själ (vilket jag faktiskt tror t.ex S R Larson missar, men jag kan ha fel...) och partiet kan inte existera den förutan. Likväl kanske det skulle vara idé att bredda en del åt det liberala hållet för att göra det intressantare för de mer liberalt sinnade.

utlandssvensk sa...

@Robsten,
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket eller lite en SD vänlig tankesmedja skulle innebära i termer av uppmärksamhet, röster, osv. Men jag personligen skulle tycka det var kul med lite mer seriös debatt på immigrationsområdet.

Robsten sa...

"Flera av de tongivande debattörerna, t.ex Murray Rothbard, har haft den intellektuella ärligheten att byta åsikt när de har sett de praktiska effekterna:"

Ja, men de är alltför få, verkar det som. Dessutom har det ju inte slagit igenom i vårt land.

Nja, vi har redan de stora liberala reformerna implementerade i vårt samhälle. Däremot behöver vi någon slags arbetslinje, inte en bidragslinje, som sossarna förföll till på slutet här. Men själv är jag mer konservativ än liberal.

Robsten sa...

"@Robsten,
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket eller lite en SD vänlig tankesmedja skulle innebära i termer av uppmärksamhet, röster, osv. Men jag personligen skulle tycka det var kul med lite mer seriös debatt på immigrationsområdet."

Ja DET kan man verkligen inte protestera emot ;-)

utlandssvensk sa...

"Men själv är jag mer konservativ än liberal."

Tja, ute i stora världen samexisterar konservativa ofta med marknadsliberal inom samma parti. Republikanerna i USA och Tories i England kanske är med kända men samma kan i princip sägas om de partier jag nämde tidigare, dvs. SVP och PVV.

Robsten sa...

"Nyliberalism och fri invandring åsido, så finns det fortfarande en skiljelinje mellan dem som kritiserar invandringspolitiken på nationalistiska grunder, och de som gör det av högst pragmatiska skäl som att en generell välfärd inte är förenlig med den höga invandring som Sverige har"

Ja självklart. Men gränsen är suddig och består av många nyanser. Knappt någon kritiserar immigrationspolitiken enbart på nationalistiska grunder. Dessa individer lägger ju märke till de pragmatiska effekterna också.

"Nationalismen är en del av SD:s själ "

Nja...vars. Det finns en kärna av nationalister, det är sant. Jag själv bekänner mig förresten till samma nationalism som är normalt i länder som Norge, Finland, Frankrike och andra länder, men som ses med misstänksamhet här, av outgrundliga orsaker. Kan hålla med om att nationalismen i USA ibland går lite väl långt, men konstigt nog så kritiserar de som är så misstänksamma mot svensk nationalism, aldrig den mycket starkare och nästan överdrivna nationalismen i USA.

"och partiet kan inte existera den förutan"

Ahh...komplex fråga, tror nog att den skulle göra det. Men nu är vi ute på djupt vatten.

"Likväl kanske det skulle vara idé att bredda en del åt det liberala hållet för att göra det intressantare för de mer liberalt sinnade."

Nja, finns det någon liberal idé som gör landet bättre och gör det bättre för folket, så visst. Men vi är rätt liberala redan nu i vårt land.

Robsten sa...

"Tja, ute i stora världen samexisterar konservativa ofta med marknadsliberal inom samma parti. Republikanerna i USA och Tories i England kanske är med kända men samma kan i princip sägas om de partier jag nämde tidigare, dvs. SVP och PVV. "

Det stämmer faktiskt. Och vi har en del liberaler i SD redan nu.

Utlandssvensk sa...

"Ja, men de är alltför få, verkar det som. Dessutom har det ju inte slagit igenom i vårt land."

Det är på gränsen till meningslöst att försöka utvärdera stora ideologiska strömmar på basen av hur dessa uttrycks i Sverige. Som vi alla vet är det närmast axiomatiskt att alla etablerade partier här argumenterar för stor immigration, oavsett vilken ideologi de säger sig företräda.

T.ex skulle jag vilja hävda att Moderaterna är ett parti som endast kan existera i Sverige. Deras blandning av lätt ekonomisk högerpolitik, viss betoning på lag och ordning samt maniskt försvar för alla typer av immigration skulle helt enkelt betraktas som absurd i alla andra västländer.

Robsten sa...

Ja, tror jag också. Går och lägger mig nu, men det har varit en förbannat rolig och intressant diskussion.

Utlandssvensk sa...

"Jag själv bekänner mig förresten till samma nationalism som är normalt i länder som Norge, Finland, Frankrike och andra länder, men som ses med misstänksamhet här, av outgrundliga orsaker. Kan hålla med om att nationalismen i USA ibland går lite väl långt, men konstigt nog så kritiserar de som är så misstänksamma mot svensk nationalism, aldrig den mycket starkare och nästan överdrivna nationalismen i USA."

Jag har bott i Finland samt haft mycket med amerikaner att göra och enligt min uppfattning är nationalismen klart starkare i Finland än i USA.

För övrigt anses nog de flesta västländer som extremt nationalistiska om man mäter med en svensk måttstock. Undantaget är möjligen Belgien, där det finns en tydlig opinion för att avskaffa landet. Detta torde vara den enda typen av accepterad nationalism i Sverige....

Nisse sa...

@Robsten...

Sverige iberalt? Mja, inte som jag ser det. Möjligen socialliberalt, vilket är något annat. Visst finns det liberala öar, som viss social- och familjepolitik, men i övrigt tycker jag nog att Sverige är ganska så gediget socialiserat: arbetsmarknad, bostadsmarknad, sjukvård, socialförsäkringar, infrastruktur, skattetryck - mycket litet liberalt tänkande här.

För att återknyta till S R Larson och hans insomnade blogg: ett av de mest spännande förslagen som kom upp där var idén om att privatisera flyktingmottagningen och förbjuda staten att finansiera den med en enda krona. Sug på den! Och tänk gärna minst ett varv extra innan idén avfärdas som (ny-) liberalt flum.

z999 sa...

@Nisse:
"Visst finns det liberala öar, som viss social- och familjepolitik, men i övrigt tycker jag nog att Sverige är ganska så gediget socialiserat: arbetsmarknad, bostadsmarknad, sjukvård, socialförsäkringar, infrastruktur, skattetryck - mycket litet liberalt tänkande här."

Enligt mig så har man även frångått många kapitalistiska principer som syftar till att berika hela samhället och inte bara vissa personer, trots den borgerliga alliansen.


"För att återknyta till S R Larson och hans insomnade blogg: ett av de mest spännande förslagen som kom upp där var idén om att privatisera flyktingmottagningen och förbjuda staten att finansiera den med en enda krona. Sug på den! Och tänk gärna minst ett varv extra innan idén avfärdas som (ny-) liberalt flum."

Min invändning är att vissa branscher inte lönar sig och därför inte kan bedrivas privat på ett riktigt sätt.

Robsten sa...

"och förbjuda staten att finansiera den med en enda krona."

I dagsläget skulle väl det innebär ingen invandring alls. Men tänk om det uppkommer ett sätt för annan finansiering initialt. När personerna väl fått uppehållstillstånd eller någon form av papper, då börjar problemen, också för staten.

Swedish Dissident sa...

Intressant diskussion. Min poäng är ju att, i debattavseende, så är faktiskt mångfald berikande. Vänstern i olika schatteringar, liksom liberalism och socialliberalism, är redan existerande och utbrett i båda dagstidningar, kvällstidningar, bloggar med mera, och därför behövs det än mer motpoler än vad som existerar i dag.

En sådan motpol är just en (paleo-)libertarianisk tankesmedja som flera av oss är inne på, som är politiskt inkorrekt och ekonomiskt pragmatisk.

Robsten sa...

Här har konsevatismen en klar fördel framför både liberalismen och socialdemokratin, den är solklart mer pragmatisk och odogmatisk framför de övriga ideologierna. Det som fungerar det fungerar.

Anonym sa...

Det bästa jag läst på länge! Gott Nytt för oss!

Robsten sa...

Tack, men du borde nog nämna det på Dagerlinds blogg, jag är osäker på om han läser kommentarerna här. Gott nytt år!