onsdag, augusti 08, 2012

Vilks provokation var mindre än Ohlsons Ecce Homo

DN:s ledarredaktion kritiserar i en ledare konstnären Lars Vilks för hans deltagande i nätverket "Stop islamization of nations" konferens som avhålls i New York i september. Enligt DN är det ett högerextremt nätverk, vilket vi som aldrig hört talas om nämnda nätverk inte har en aning om. DN har ju t.ex. kallat Sverigedemokraterna för många märkliga epitet, som inte haft med verkligenheten att göra. Trovärdigheten är därmed förbrukad, även om DN denna gång råkar ha rätt i sin bedömning. Oavsett Vilks deltagande i nämnda konferens, där vi inte tar ställning alls, så märks tydliga vinklingar i ledarredaktionen text i övrigt.

Förutom rena självklarheter i DN:s artikel som att yttrandefriheten är värd att försvara och att det råder gränsdragningsproblem när denna frihet övergår i trakasserier, så sätter inte redaktionen in reaktionerna mot Vilks i ett större perspektiv. Så här står det i artikeln.


Efter att hans teckning ”Profeten Mohammed som rondellhund” fick spridning 2007 har Vilks levt under konstant mordhot, utsatts för mordbrand, trakasserier och tvingats leva med livvaktsskydd.  

 
Precis, Vilks teckningar som var utförda i form av enkla streckgubbar orsakade en reaktion som skulle ha varit fullständigt osannolik 20 år tidigare. Sveriges regering med Reinfeldt i spetsen såg sig nödsakade att kontakta utländska representanter för att blidka främmande makt, allt detta p.g.a. några streckgubbar nedklottrade på papper. Vi ser här en tendens av servilitet mot främmande avlägsna makter, orsakade enbart av deras raseri mot svensk yttrandefrihet. Rent formellt försvarade dock regeringen den svenska yttrandefriheten. Vidare i artikeln står det.


Lars Vilks rondellhund var, liksom de danska karikatyrteckningarna i Jyllands-Posten på samma tema, en medveten provokation mot islam och idén att religiösa föreställningar skulle stå höjda över kritik eller att det heliga måste respekteras. 


Här har väl sannolikt DN:s redaktion rätt. Även om Vilks teckningar först ställdes ut på ett litet lokalt galleri, väldigt långt från svensk riksmedia, var det i någon mån en provokation mot islam och ett test av yttrandefriheten. Precis på samma sätt som Elisabeth Ohlsons Ecce Homo var en provokation mot kristna människor (dock ej Svenska Kyrkan som applåderade utställningen). Rent spontant kan man tycka att Ohlsons provokation var så mycket grövre än Vilks. Ohlson framställde Jesus som homosexuell i fyrfärgstryck med erektion (låt var halvdan), jämför detta med Vilks streckteckning. Vi kan ju föreställa oss reaktionerna vid omvänt förhållande.
Nattvarden
Det intressanta är inte alla de självklarheter DN:s redaktion tar upp i sin artikel. Det verkligt intressanta är de vitt skilda reaktioner Vilks och Ohlsons utställningar mött (av samma människor). Ohlsons utställning hyllades av vår politiskt korrekta elit, den var ju så avantgardistisk och nyskapande. Att den också provocerade massan av den enklare svenska befolkningen var ett stort och tydligt plus i kanten. Tydligen var inte Vilks lilla utställning lika avantgardistisk eller lika chick. T.o.m. ärkebiskop K.G. Hammar som hyllade och bjöd in Ecce Homo till Uppsala domkyrka, förfasade sig över Vilks kolteckningar. Skillnaderna i reaktioner mellan Vilks och Ohlsons utställningar är så frapperande att man nog tycker redaktionen på DN borde reflektera lite över detta, i yttrandefrihetens namn. Det skall också sägas att Ohlson själv aldrig uttryckt sig negativt om Vilks utställning. Till sist tar vi med denna högintressanta passus i DN:s artikel.


Vilks kritik av islamismen, och dess anspråk på att omforma hela samhället, delas säkerligen av många muslimer. Men både Lars Vilks och Jyllands-Postens islamkritiska teckningar publicerades i sekulära länder där muslimer är i stark minoritet och islamister i stark minoritet bland muslimerna. Redan från början restes därför frågetecken om Vilks i själva verket varit ute efter att provocera gruppen muslimer – snarare än den extrema islamistiska ideologin     

  
Att DN anser att islamismen gör anspråk på att omforma hela samhället, något vi nog läser för första gången. Samtidigt menar redaktionen att majoriteten av muslimer är kritiska mot detta. De skall alltså stå på Vilks sida i denna intressekonflikt. Dock vet vi ju inget om proportionerna mellan islamister och vanliga muslimer. Som icke muslim har vi väldigt lite information om just sådana saker. Att muslimerna är i minoritet har inte med saken att göra. Yttrandefriheten gäller oavsett och kan inte begränsas till att gälla angrepp enbart på majoritetsbefolkningen. Dessutom kan Vilks ha haft som utgångspunkt ett framflyttande av positionerna från denna minoritet, det råder t.o.m. hög sannolikhet just för detta. Vilken grupp Vilks avsåg att provocera är i det närmaste en akademisk fråga. Om Vilks just avsåg att provocera gruppen muslimer så hade Ohlson för avsikt att provocera gruppen kristna. Att Ohlson inte avsåg att provocera den kristna nomenklaturan och Svenska Kyrkan står utom allt tvivel. De har ju närmast fanatiskt försvarat Ohlsons utställning och dessutom bjudit in henne till domkyrkan i Uppsala.

Länk DN

20 kommentarer:

markus sa...

Att som DN se Vilks rondellhund som provokation mot en minoritet är alldeles för enkelt. För det första glömmer man gärna att det i denna minoritet faktiskt sker ett förtryck mot unga människor, kvinnor och homosexuella. De har det nog inte så lätt ens i Sverige. Rondellhunden (som ju är en väldigt mild form av kritik) kan ses som en kritik av och drift med makten, i det här fallet profeten som legitimerar förtryck och intolerans. Att på det sättet stå på de svagas sida och provocera makten är vad konstvärlden normalt uppfattar sig göra.
Vilks projekt (=för det andra) kritiserar även den uppfattningen. Det är en uppgörelse inom konstvärlden och en kritik mot påståendet att konstvärlden provocerar makten, och idén om konstens överskridande av tabun, tänjande av yttrandefrihetens gränser, slag mot religionen osv. Vips, genom en simpel blyerstsskiss, slog Vilks hål på den myten, för det visade sig att när det kommer till kritan ställer sig konst- och kulturvärlden oroväckande ofta på maktens sida och rentav krävde nån slags hädelseförbud. Ett tabu inom konstvärlden hade därmed uppenbarats och överskridits, ingen dålig insats med tanke på hur lite resurser (men mycket mod) som krävdes. (Däremot kan konstvärlden varje år på biennaler vräka ur sig samma tröttsamma kritik mot kapitalismen, Bush, USA/Israel, "främlingsfientlighet" osv osv. Helt ofarligt, så länge inte en viss död patriark petas på...

Robsten sa...

Ja, jag håller med i mycket av det du skriver, men jag orkar inte bokstavera alla självklarheter. Sedan kanske Vilks jyckar inte var direkta rondellhundar. De kom väl senare?

markus sa...

Undrar om det ens varit uttalat att det rör sig om en viss profet. Men det tolkades snabbt så. Hur man än ser det är Vilks en av få konstnärer idag som verkligen lyckas provocera (vänster)etablissemanget. De är inte vana vid det.

matssvensson4 sa...

@Robsten:
"...men jag orkar inte bokstavera alla självklarheter. "

Och det kan man ju förstå. Men antirasisterna har ju numera kompromissat bort yttrandefriheten till förmån för islam så det finns inga självklarheter längre tyvärr.

matssvensson4 sa...

Om man lägger samman vissa saker, som antirasisternas inställning till mötestörning, vägran att ta debatter när det uppenbarligen finns en stor opinion i en viss fråga, inställningen till att det är ok att folk avskedas från jobb eller utesluts ur fackföreningar, så står inte antirasismen i Sverige för några demokratiska ideal. Och det blir lätt så när människor blir för uppblåsta av en egen inbillad godhet.

Anonym sa...

Jag log när jag föreställde mig muhammed istället för Jesus i ecce homo.. Vansinnet som nog hade brakat lös hade inte vetat några gränser, inte långt ifrån att väpnad konflikt nog utbrytit..=) Vifår hoppas någon gör slag i saken!

Anonym sa...

ELISABETH OHLSON-WALLIN GÖR NUMERA ALTARTAVLOR

Huruvida Ohlson-Wallins Ecce Homo-utställning i Uppsala domkyrka var provocerande eller ej, råder något delade meningar om. I varje fall i svenska kyrkans värld fortsätter hennes konstnärliga bidrag att tas emot med öppna armar.

Nyligen har hon skänkt en altartavla med hbt-motiv till Skara domkyrka:

http://www.qx.se/Xtra/liv/20871/hbtaltartavla-skankt-till-skara-domkyrka

/ Info

Mats sa...

Motsättningen mellan kristendom och islam kommer att späs på rejält tydligen
http://www.cbn.com/cbnnews/world/2012/August/UK-Islamist-Leader-Islam-Will-Dominate-America/

Islam against crusaders är ett namn som inte är avsett att överbrygga motsättningar precis.

Fast jag skulle vilja att islam i Sverige startade ett parti för att klargöra var skiljelinjerna går någonstans.

Mats sa...

Lyssnar på Åkessons sommartal 2012. Helt suveränt!
http://www.youtube.com/watch?v=XIl8xlGB6PU

Skalman sa...

Stop Islamization of Nations kan knappast ens med mycket illvilja legitimt kallas högerextremt. Po-Israel, pro-demokrati, pro-yttrandefrihet, pro-likhet inför lagen, pro-jämlikhet mellan könen, pro- vilken nästan frihet som helst etc. Knappast fundamentet för en högerextrem organisation...

Men visst. Anti-islam, anti-censur, anti-förtryck osv. I svensk skitmedia med alla överlöpare så är det förstås att stå i förbund med Hin Håle själv och allt vad som möjligen kan vara värre.

Faktum kvarssår. Precis som du skriver så är Ecce Homo en betydligt grövre provokation rent konstnärligt och bildmässigt och borde om något orsakat protester då det i mitt tycke är att betrakta som vad som milt talat knappast borde publiceras i en kyrka pga både innehåll och estetik.

matssvensson4 sa...

Stockholms stad har blockat din blogg Robsten. Nazism och kommunism är däremot tillåtna sidor.

Robsten sa...

Ha, ha, patetiskt, om det stämmer.

Anonym sa...

Hej Robsten!

OT, men läste nyss två av varandra oberoende artiklar som båda i viss mån påpekar att problem med integration/invandring/etc inte skulle existera om bara partier som SD slutade prata om det!

Citat:
"

Från: www.dn.se/debatt/hogern-vill-riva-sonder-den-nordiska-modellen

Citat: "

Från: www.dn.se/ledare/signerat/integration-Inget-enkelt-samband

Anonym sa...

Citaten kom inte med?? Nå, du kan läsa artiklarna själv :-)

Robsten sa...

Har läst de båda två, den första är inget att bry sig om, ungdomar som polemiserar mot alliansen. Den andra funderar jag på om den är värd en replik. Kan kolla lite...

Anonym sa...


SD politikers upprepande tydligörande av partiets ståndpunkt är en större provokation mot demokratin är något annat o svensk politik.


http://nyheter24.se/nyheter/politik/722563-sd-politikern-vansterns-blod-ska-flyta

Robsten sa...

Nu är detta inte partriets politik, vilket du vet mycket väl. Inte mer SD:s politik än den där vänsterpartisten från Norrland som skulle skjuta Reinfeldt..är vänsterpartiets politik.

Johan sa...

Även om jag i stora drag håller med dig tycker jag ändå att det finns en skillnad. Ecco Homo är på något sätt en intern provokation. Även om Sverige är sekulariserat och människorna det berör inte längre vill kännas vid att det finns svenskar så är det förstås svenskar från ett i grunden kristet samhälle. Om det hade varit en muslim som gjort Ecco Homo hade liknelsen var mer lik.

Beträffande Ecco Homo är det sorgliga kyrkans förhållning till det. Nu är väl de flesta i ledningen snarare sekulära ideologer och frågan är om någon av dem tror på gud eller jesus men det är ändå skillnad på att vända andra kinden till och att bjuda in sin angripare och sätta dem på hedersplats.

Robsten sa...

Jo, du kan ha en poäng här Johan, även om jag spontant först reagerade emot det du sade om Ecce homo.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.