måndag, juni 26, 2006

Sommarbetraktelser




Varje sommar när jag har semester tar jag en del cykelturer. För det mesta blir det i området södra Stockholm och Södertörn. Så i dag måndag 26e cyklade jag en härlig tur från Stuvsta till Farsta genom Ågestaleden, från Farsta genom Sköndal, Dalen upp genom Hammarby till Söder för att till sista ta tåget hem från Södra station. Det som slår mig är hur oerhört vacker Stockholm med omgivningar är. Det är grönskande ängar, magnifik skog, sjöar som lyser med sitt intensiva blåa ljus mellan träden. Vi kan på denna tur t.o.m. se åkrar och traktorer, en del hästar och kor syns på avstånd. Man blir alldeles betagen av allt det vackra vår huvudstad har att bjuda på.

Nu hörs det allt oftare röster, ofta från arkitekter eller representanter från arkitektkontor, att de tycker en huvudstad skall vara mer ”stadslik” mer som ”riktiga” huvudstäder, såsom New York, London och Paris. De vill ha tätare bebyggelse, mindre strövområden samt gärna lite skyskrapor. Jag säger bestämt NEJ till detta, varför göra en stad sämre? Stockholms främsta fördel är just det jag beskrivit, varför ta bort detta? Jag vill inte bo i en stad som London eller Paris, jag vill bo i en stad som Stockholm är just nu, vill man bo i det som arkitekterna kallar riktiga städer kan man flytta till London, jag vill det inte. Man anar också att dessa arkitekter gärna vill ha en massa jobb också, utöka sina företag, tjäna pengar. Själva skall de väl ha ett Penthouse ovanpå högsta skyskrapan. Alla vi urstockholmare som inte vill veta av dessa perversa visioner måste göra vår röst hörd ordentligt när det drar ihop sig någon gång i framtiden.

En annan sak som slog mig är det påtagliga välstånd som syns överallt. Man ser fina, underhållna villor, stora välskötta hus, rena bostadsområden som är väl underhållna, hyresrätter och bostadsrätter av hög klass som är intill perfektion underhållna, välskötta villaträdgårdar, på uppfarterna står det stadsjeepar eller stora Volvobilar. Vi klagar i det här landet, villaskatten, andra skatter, trängselavgifter och gud vet vad. Sanningen är att under mänsklighetens en miljon år på jorden har inga människor någonsin, någonstans, haft det så bra som just vi, här och nu, tänk på det nästa gång ni börjar veva klagovalsen. Undrar förresten om den politiska korrekthet vi lider av här i landet, inte är någons slags politisk/psykologisk skatt vi får betala för vårt välstånd.

Till sista måste jag rekommendera den färska stekta strömming som serverades på Grillen Olaus Magnus väg i Skärmarbrink, utsökt. Fick en magnumtallrik med flera strömmingar, potatismos, rödlök, remouladsås., allt detta för det facila priset av 52 kronor.



Inga kommentarer: