söndag, juni 25, 2006

Sverige ute ur fotbolls-VM

Det gick som, i alla fall jag väntat mig, Sverige förlorade mot Tyskland. Sveriges försvar såg inte riktigt bra ut, tyskarna tråcklade sig igenom när de väl anföll på lite bredare front i första halvlek, i andra halvlek anföll de inte lika seriöst, verkade mest vara attacker för att få igång Ballack. Denna Ballack fick chans på chans, han brände bra många chanser genom att skjuta över målet. Siffrorna kunde ha sett annorlunda ut, men i alla scenarion jag kan tänka mig så hade tyskarna slagit Sverige med ett par mål, minst. Tyskarna var bättre än Sverige som lag, de hade bättre individuella spelare på nästan varje position. Tysklands svaghet ligger i deras backlinje som inte alls ser lika starkt ut som de övriga delarna av lagmaskineriet.

Under matchen reagerade jag på att kommentatorn hela tiden påpekade att två av tysklands spelare kom från Polen, nämligen Klose och Podolski. Till saken hör att de båda vuxit upp i Tyskland, än alla andra lag då? I Sveriges lag har vi en del nyckelspelare vars efternamn inte heller klingar så äktsvenskt, det hela luktar lite dålig förlorare enligt mig i alla fall. Dessutom så snackade kommentatorn (och en massa andra kommentatorer och förståsigpåare) om det tyska lagmaskineriet, laget beskrivs som ett maskineri, allt emedan Brasiliens lag beskrivs som ett under av kreativitet och finurlighet, i Brasilien spelar de riktiga lirarna, de som gör fotbollen till en skön konst, emedan det tyska laget beskrivs i försåtligt negativa termer.

Det är naturligtvis en smaksak vilket stil man gillar, men det finns en oseriös underton i hela resonemanget. Brasilien har förresten i detta VM fått en oförskämt lätt resa jämfört med de lag som spelar i den övre halvan (eller hur man ser på spel-schemat). Att ta sig till final i Brasiliens halva ter sig mycket enklare än i den andra halvan. Så jag kommer väl få höra lovorden om Brasiliens lag i fortsättningen också, att Brasilien skulle förlora mot Ghana tror jag absolut inte på, det är dom faktiskt alldeles för bra till.

Bästa svenska spelare tycker jag har varit Fredrik Ljungberg under detta VM, storstjärnorna får väl nästan underbetyg i övrigt.

Inga kommentarer: