måndag, juli 31, 2006

Unga liberaler

Har under sista tiden lurkat runt lite på olika bloggar, det har varit lugnt på jobbet och jag har understundom kunnat stjäla mig en stund att bara läsa lite bloggar jag aldrig annars kunnat läsa. Förvånansvärt många unga liberaler har populära bloggar som man tydligen hamnar på. Många av vänsterbloggarna är så förutsägbara att man bara inte orkar läsa dem, vad sossarna och V står för vet alla redan, det står annars i deras partiprogram, inget som behövs bloggas om. Det som slår mig när jag läser de unga liberalerna är hur nästan pojkdrömsaktigt orealistiska de är. De flesta av dessa liberaler vill avskaffa den allmänna värnplikten och ersätta den med en yrkesarmé. Själv är jag för en värnpliktsarmé, tycker det passar bäst till en demokratisk stat, den skall försvaras av alla medborgare med alla tillbuds stående medel. Att alla medborgare skall stå och titta på när den egna staten hotas eller invaderas finner jag stötande. Nu kan jag förstå att en yrkesarmé har sina poänger. Jag har dock ej sett en enda analys vad en sådan yrkesarmé skulle kosta, jag har inte sett en enda beräkning på hur mycket försvarskraft man får per krona jämfört med en värnpliktsarmé. Är det inte vettigt att först beräkna sådant innan man propagerar för ett sådant avgörande byte av försvarssystem? Vidare vill, i alla fall en del, av de unga liberalerna att vår yrkesarmé skall åka världen över för att hjälpa USA att avskaffa diktaturer. När man läser detta av bloggare som Spookhead (en liberal som länkas av bl.a. Svansbo som kandiderar till riksdagen) undrar man hur verklighetsnära dessa unga liberaler är egentligen. Vi klarade inte av en tsunami utan att få ett nationellt trauma och kräva diverse avgångar av regeringsmedlemmar, ett krig är en tsunami om dagen alla dagar på året, kistor kommer att anlända till Arlanda i en jämn ström och inte bara under en kort period som under tsunamin. Dessa unga brushuvuden har nog inte förstått det riktigt, vi har haft fred lite för länge för det. De unga liberalerna kanske inte fick leka krig när de var barn för deras feministiska mammor, vad vet jag. En sak är för mig glasklar antingen vi har yrkesarmé eller ej, Sveriges försvar skall i första hand försvara Sverige mot diverse hot, inte åka jorden runt på diverse äventyr. I andra hand skall vi åka på fredsbevarande uppdrag, då skall vi verkligen ingripa mot övergrepp på civilbefolkningen och inte stå att titta på när civilbefolkningen blir slaktad, som under kriget i det forna Jugoslavien. Denna period är en skam för Europa och för FN. Vidare skall vi aldrig delta i militära aktioner mot länder på andra sidan jorden bara för att dessa är diktaturer, inte så länge dessa lämnar oss i fred. Jag var för en intervention i Afghanistan, talibanregimen tillät/uppmuntrade terroristorganisationer att verka från landet, organisationer som sedan agerade i västvärlden. Jag var emot interventionen i Irak, detta förhållande kunde nämligen inte sägas om Irak. Vi får hoppas att de unga liberalerna växer upp, samt låter sina barn leka färdigt med sina knallpulverpistoler.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns inga mer blodtörstiga människor än de som inte behöver slåss själva för sin sak. Gammalt ordspråk på dåvarande OHS.