måndag, januari 29, 2007

Förkylning och media

Tänkte skriva en artikel om media i allmänhet och DN visavi SvD in synnerhet. Har dock dragit på mig en kraftig förkylning med tillhörande led och muskelvärk, känner inte att jag orkar. Vill i alla fall peka på hur DN respektive SvD rapporterar från den första proffsgalan i Sverige på 37 år. Det är i sanning underhållande att jämföra de två drakarna, SvD förhåller sig väl någorlunda neutral och gör ett normalt sportreportage utan för mycket egna vinklingar. DN däremot är ju så klart mot proffsboxning, de är ju som bekant Westerbergliberala ut i fingerspetsarna. Inget fel i det, alla tidningar får väl ha sin politiska profil, det är bara det att de låter sin politiska profil komma till uttryck i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Man skulle ha kunnat tro att DN:s reportage var ett inlägg i debatten och inget sportreportage. Så här skriver DN:s Jakob Lundberg,

- Managern, och galans matchfixare, Wally Munteanu stod nedanför ringhörnan och skrek. Oftare och oftare, starkare och starkare i takt med att träffarna mot tyskens huvud blev allt tätare:
- Jaa! Jaa! En till, en till! Fortsätt, fortsätt!

Publiken jublade, visslade och tjöt efter mer.
Den skarpögde åskådaren fick se blod.
Från Kandemirs näsa skvätte det ut över ringrepen. Blodstänken landade på den isländske poängdomarens kavajslag som blänkande droppar, utan att han märkte något.

Ja DN, boxning är inget för Westerbergliberaler, ni bör väl därför inte beskåda sådana tillställningar heller. Jag lider lika mycket av en opera som ni fisliberaler lider av att se boxning, blodvite eller inte. Jag skulle lida mer av att se Svansjön än vad Westerbergliberalerna lider av att se några blodstänk, som man dessutom får vara skarpögd för att se. Jag skulle dock aldrig få för mig att införa något förbud för andra att skåda Svansjön, det få herrarna på DN: redaktion göra så ofta de vill för mig. Att genom ett sportreportage ge uttryck för sin politiska motvilja mot en form av idrott är ohederligt, det vore hederligare att herrarna på DN:s ledarredaktion gick ut med sin åsikt i t.ex. en ledare.

2 kommentarer:

magnus sa...

Hej Robert!

Detta har inget med posten att göra, utan är "bara" - ja, jag har tjatat tidigare tror jag - tips hur du kan få mer än 100 fler läsare i veckan.

Jag har ett förslag. Registrera din blogg på nyligen.se samt lägg en taggar till bloggar.se sist i dina bloggposter.

Pingar du (som där registrerad bloggare) på nyligen.se så kommer du att få säkert 50 extra träffar i veckan, och lägger du till taggar för bloggar.se så kommer du att fp ytterligare minst 100 extra träffar.

Så här ser t ex taggen i slutet av posten ut, som man bara skriver in sist:

Andra bloggar om: ,

Du kan ju manuellt byta ord och lägga till länkar, men kolla på

http://bloggar.se/hur/

efter länken som heter

"etiketter på bloggar.se"

Klicka på den och skriv med små bokstäver ämnena i din post med kommatecken mellan varje ämne samt klicka OK och kopiera den rad (kod) som blir resultatet i rutans textfält. Klistra sen in det sist i din bloggpost, posta bloggposten och pinga nyligen.se. Klart!

100-150 nya besökare på bloggen! Kanske, ungefär.

Robsten sa...

OK. Jag skall kolla detta, absolut. Blir det några problem hör jag av mig;-)