måndag, augusti 13, 2007

Isaksson om politikens ideal och praktik


Isaksson är utan tvekan den mest läsvärde krönikören i svensk media, det bevisar han en än gång när han funderar över politikens ideal och den praktiska verklighet som blir slutresultatet av all de ideal som våra kära politiker så gärna upprepar framför TV-kameror.

Isaksson tar upp fartkamerorna som ett utmärkt exempel. Dessa kameror är till för att rädda liv, få bilar att sänka hastigheten på olycksdrabbade vägavsnitt. Men hur ser då praktiken ut? Den ser inte bra ut, fartkamerorna är utplacerade på vägavsnitt där trafikvolymen är stor och risken för fortkörningar är överhängande, men där olycksrisken är liten. På vägar där trafiken är något glesare men där olycksrisken är mycket hög finns det inga fartmätningskameror. På den väg jag varje morgon tar mig till arbetet finns det ingen fartkamera, trots att det måste vara en av Sveriges farligaste vägar. Bilarna kör alldeles för fort, liksom lastbilar, sopbilar och långtradare, sällan ser man en manuell fartkontroll och vägverket har inte behagat sätta upp en kamera, det är skamligt helt enkelt. För ett år sedan blev en ung flicka ihjälkörd på vägsträckan, för ett och ett halvt år sedan körde en bilist ihjäl sig. Allt detta på en kort vägsträcka som mäter 5 km. Orsaken till den märkliga utplaceringen av fartkameror är att staten vill få in så mycket böter som möjligt naturligtvis, den politiska praktiken.

Isaksson tar också upp vår biståndspolitik. Våra politiker är mycket måna om det s.k. en procents målet, det vittnar ju om vår altruism och humanism. Hur dessa pengar sedan används är det inte så noga med, en stor del av pengarna torde gå direkt i fickorna till korrupta politiker och statschefer. Vi stödjer också diktatorer som Mugabe med enorma summor, pengar som på olika sätt stöttar en regim som helst skulle falla.

Länk DN

5 kommentarer:

Marthin sa...

Läser att detta resonemang påminner mycket om det som jag själv brukar föra, på ett ungefär.

Vidare vill jag flika in att vägverket själva kallar dessa för "trafiksäkerhetskameror". Pfft!

http://www.vv.se/templates/page3wide____16018.aspx

Weine Berg sa...

Ja, kamerorna handlar om kontroll och inkomster till staten. Det finns en klar anledning till varför det inte finns fartkameror vid skolor t ex.

garwik sa...

Vore det inte allra smartast om alla höll sig inom hastighetsgränserna.

Eller är det OK att begå ett brott bara för att man tycker en lag/förordning/regel är fel ?

Robsten sa...

Jag har väl själv kört för fort på raka fina vägar, man skall följa lagen, samt använda sitt sunda förnuft. Men att inte sätta upp klameror på de sträckor som verkligen skördar liv och som är smala, överbelastade och farliga är huvudlöst.

Anonym sa...

Det finns ett enkelt sätt att minska antalet olyckor


http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R547Asve.pdf

Här kan man t.ex. läsa

Bland de utlandsfödda i det svenska vägtrafiksystemet uppvisade männen en förhöjd relativ krashinblanding med 50% medan motsvarande siffra för utlandsfödda kvinnor var drygt 10% jämfört med svenskfödda. Om enbart krashinblandade personbilsförare 18 år och äldre relaterade till körkortsinnehavare har utlandsfödda män en fördubblad risk jämfört med svenskfödda män. Utlandsfödda kvinnliga bilförare hade en förhöjd relativ krashinblanding med ca 70%