fredag, februari 06, 2009

Jag är också kränkt, likaså poliserna

En person, Behrang Miri, uttalar sig i SvD och säger att han är kränkt till tidningen angående de uttalanden de två poliserna gjorde under en uttryckning i slutet av förra året i Rosengård. Jag och många andra känner oss kränkta hela tiden av hur en del ungdomar beter sig mot polisen och rent allmänt. Kasta sten mot poliser och brandmän som försöker göra sitt jobb var tidigare ett fullständigt okänt begrepp i vårt land. Nu förknippas sådana saker hela tiden med Rosengård och har också börja förekomma i stadsdelar i Stockholm. Det är kränkande mot hela Sveriges folk, förutom våra politiker som blir kränkta av helt andra orsaker.

Jag blir kränkt av att kallas "främlingsfientlig" så fort jag yppar kritik mot vår "flyktingpolitik", jag blir kränkt av att kallas samma sak när jag kritiserar integrationspolitiken. Jag blir kränkt av att jag fråntagits min demokratiska rätt att säga vad jag tänker och tycker utan att bli stigmatiserad. Vidare säger denne Miri så här i artikeln.

Polisens rasistiska uttalanden, menar han, är ett uttryck för en allmänt utbredd rasism i samhället.

Eller är det så att både poliser och andra människor börjar bli jävligt trötta på att ungdomar från vissa stadsdelar kan bete sig hur de vill och endast bli klappade på huvudet av våra politiker? Jag skulle vilja säga att det finns en utbredd misstro mot våra politikers sätt att sköta sina jobb i dessa frågor. Är det någon enda politiker eller journalist som ställt sig frågan vad mordbränder och stenkastning mot poliser och brandmän är ett uttryck för då? Vidare står det så här i tidningen.

Många som Behrang Miri talat med under dagen har sagt att uttalandena inte är särskilt chockerande, det tycker han är skrämmande och hänvisar till att normaliseringen av sådant visar att det är någonting som inte stämmer med landets demokrati.

Att det inte är något som stämmer med landets demokrati kan jag skriva under till fullo på. Men att två poliser fäller olämpliga uttalanden kan väl inte ha med landets demokrati att göra? Däremot vill förmodligen en majoritet av svenska folket inte att vi skall bygga upp alienerade betongghetton, en förmodad majoritet är strakt kritisk till både flykting och integrationspolitiken, DET har med demokrati att göra.

Till sist står det så här i artikeln.

Berhang Miri tycker att det är viktigt att polisen ber om ursäkt, det tror han är enda sättet att försonas.

Ber om ursäkt till vem? Till honom som startade upplopp, mordbränder och kastade sten på poliser? Aldrig i livet! Jag tycker det är ungdomarna i Rosengård som skall be om ursäkt för deras beteende. Jag skulle dock aldrig kräva det, det är löjligt egentligen. Jag är säker på att det kommer en tid när våra yrkespolitiker får be svenska folket om ursäkt för en huvudlös flykting och integrationspolitik. De får även be om ursäkt för hur de behandlat människor med en annan åsikt än dem själva.

Länk SvD

9 kommentarer:

Anonym sa...

Poliserna och stenkastarna kommer försonas och de kommer i en stor vacker grupp-kram omfamna varandra och be om ursäkt för sina beteenden. Sen så kommer det hela att avslutas med att poliser och alla rosengårds-bor dansar runt hand i hand och sjunger We shall overcome...

Sen vaknade jag.

Anonym sa...

Behrang skriver i sin Svd-artikel:

"–Schablonbilderna måste krossas."

Japp.
Berhang Miri bör börja med sig själv! Hans framfart i media följer dessa huvudlinjer:

- Staten/polisen/svenskarna (de riktiga som ju egentligen inte finns!?)/myndigheterna/näringslivet etc etc, KAN behandlas som ett kollektiv då det gäller sådant Befhang inte gillar.

- Invandrarna KAN INTE behandlas som ett kollektiv då det gäller att söka orsaken till Sveriges förfall och då man vill kritisera invandringen.

- Invandrarna KAN behandlas som ett kollektiv när det gäller att framhålla det positiva med det mångkulturella samhället och invandringen.

Sammanfattning:

Berhang Miri gör sig själv till förespråkare för ett kollektiv han både förnekar och påstår finns. Han använder samma logik då det gäller att finna mönster och då det gäller frågor om kollektivt ansvar på andra, som han starkt kritiserar då det vänds mot de grupper han påstår sig värna om.

Behrang Miris argumentationslinje är idiotisk, inkonsekvent och skadlig och han får alltid stå oemotsagd av PK-media.

Anonym sa...

Jag måste säga att det var mycket glädjande att upptäcka att även poliser tydligen har samma uppfattning som "vanliga" Svensson.

D.v.s att vi fått åt helvete för mycket oönskade individer i Sverige.

World traveller sa...

Polisen maaste be draeggen fran AFA och islamistsvinen om ursaekt!!! Man tror ju inte sina oegon/oeron. Hur vore det om alla j-a invandrare och vaensteraktivister som bara staeller till jaevelskap bad hela Sverige om ursaekt istaellet? Slaeng ut fanskapen!

Anonym sa...

Ungarna som kastade sten skrek "Allah akbar". Ska inte muslimer be om ursäkt då?

Om Polisen får be om ursäkt för vad några några poliser sagt borde samma gälla andra grupper.

Vänsterpartiet borde be om ursäkt för vad autonoma vänstern gör.

Palestinier för att judar misshandlats i Sverige.

Osv...

Anonym sa...

Javisst, det är dags att moderater och folkpartister tar ansvar för extremhögerns brott!

Och ber om ursäkt för alla kriminella som är och har varit medlemmar i Sverigedemokraterna!

Anonym sa...

"Kasta sten mot poliser och brandmän som försöker göra sitt jobb var tidigare ett fullständigt okänt begrepp i vårt land. Nu förknippas sådana saker hela tiden med Rosengård och har också börja förekomma i stadsdelar i Stockholm."

Eh, ett tidigare fullständigt okänt begrepp i vårt land? Har du missat huligankravaller under de senaste decennierna? Men du menar, förmodar jag, att stadsdelarna med stnkastning i Stockholm är Hammarby och Råsunda, och att det också förekommer runt Ullevi i Göteborg och i andra städer med fotbollsarenor. Huliganer blir dock inte så uppmärksammade i media längre, eftersom bråk och stenkastning hör till vardagen vid derbyn och andra viktiga matcher.

Men nu kommer du väl och påstår att alla huliganer kommer från "andra kulturer" än den "svenska".

Go'morron på dig!

Robsten sa...

vad menar du jakob, att fotbollshuliganer kastar sten på poliser och brandmän? Inte något jag känner till, och jag har ändå fanatiska fotbollsanhängare i min bekantskapskrets. De slåss mot varandra i huvudsak, fotbollshuliganerna.

Finns gott om svenska huliganer av olika kulörer. De enda huliganer som kastar sten på brandmän när de försöker göra sitt jobb kommer däremot från andra kulturer (möjligtvis att AFA-svinen börjat med denna hobby nu också, och de kommer huvudsakligen från svensk överklass). jag påstår det, och säger du emot säger jag rakt upp o ned att du ljuger. Är du nöjd?

Anonym sa...

Först kränkt vinner!

Platon