torsdag, december 23, 2010

Gott Midvinterblot!!

Ja, gott midvinterblot, eller jul som man också säger. Ordet jul är omtvistat, vissa forskare säger att det kommer sig av året som ett hjul, andra forskare motsäger detta, men kommer inte med en egen förklaring, så vi får väl hålla oss till "årshjulet". Julblotet var den största av våra högtider, och är väl det fortfarande. Det var högtiden då man offrade för en kommande god skörd och högtidlighöll även Jolner och vissa andra gudar. Någon efterlyste "Annika from Sweden", tyvärr har någon märklig människa anmält denna film för Yoy tube, så man måste vara inloggad för att se denna harmlösa men fina film. Jag lägger dock ut den i alla fall, samt en bild av tavlan "Midvinterblot". Som sagt, GOTT MIDVINTERBLOT alla!!!




PS. Lena Sundström twittrar "Ngn som vet om Öresundsbron är öppen som vanligt...". Varför skall hon över den bron? Skall hon hälsa på "världens lyckligaste folk frivilligt?


16 kommentarer:

z999 sa...

Tackar. Här hemma firade vi midvinterblotet i tisdags (dagjämningen).

Robsten sa...

Som sig bör, som sig bör, vi är alla påverkade av en massa nymodigheter och influenser som kommer utifrån.

Anonym sa...

Det är bra, hoppas hon stannar på södra sidan om bron och aldrig mer visar sig i detta land. Väldigt få skulle sakna henne.
Feliz Navidad.
Allemand

Robsten sa...

Jag skäms för att säga det, men när jag barn trodde jag att Feliz Navidad var ett namn på en person. Jag började så småningom hata denne person, eftersom man fick höra sången in absurdum på radio och på andra ställen. Till slut fick jag spykänslor när jag hörde sången, vilket fortfarande uppträder när jag hör sången. Så här står det i Wiki om sången:

Sångens text anses vara mycket enkel eftersom den hela tiden upprepas.

Som vanligt spikar Wiki essensen av det hela.

Robsten sa...

Sjöng inte Stevie Wonder in sången också, eller var det en annan slagdänga han sjöng in, som kördes in absurdum i etern?

Robsten sa...

Nä det var "I Just Called To Say I Love You" som han sjön in, och som sedan kördes ut i etern tills man vomerade, så fort man hörde de första tonerna. No automn brrreeeeéeezzzeee...hur långt kan man smeta ut ett ord utan att man kvävs?

Nåja, två låtar jag ALDRIG vill höra någonsin mer.

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Lena Sundström ska nog wallraffa hos dom främlingsfientliga danskarna så snart kommer det nog något smaskigt reportage om hur dom danska mussarna känner sig strukturellt diskriminerade p g a danskarnas förkärlek att firaden kristna/hedniska högtiden jul. Fläskesteg har dom också fräckheten att äta.

Tobbe S sa...

Jajamensan!!
I tisdags togs jättehalmgrisen Särimer fram och ställdes på gräsmattan tillsammans med en mycket stor marshall. En tradition som jag började med för tio år sedan. Det var då Hammar retade upp mig så, till den milda grad, att jag gick ur Statskyrkan och anslöt mig till de gamla hederliga och pålitliga gudarna. Se det bor en Balder, Frej och Tor inom mig och de är väl så visa och pålitliga som någon av GT's eller NT's förebilder.

z999 sa...

Jag tillhör den del av asatron som kom att kallas för ariosofi när nazisterna tog den till sig under Hitlers styre. Anledningen till det var att den grenen av asatron gick att sammanlänka med nazisternas "blodet och jorden" (bara att ändra lite i sammanhanget). I tidig "ariosofi" så hittade man tecken på att Karl XII:e hade tagit till sig asaläran och inspirerades till att förkroppsliga Tor i sin kamp mot jättarna/ondskan som då representerades av ryssarna. Ultima Thule använder ett uttryck från den forskning (nåja...inte så lätt att forska med så små medel) som naturreligiösa asatroende skapade, "En skägglös Dundergud".

All heder åt Ultima Thule förresten som inte missbrukat den gamla asatron genom att lägga till de senare ariosofernas uttryck och idéer som syftade till att länka ihop rasbiologiska idéer med asatron, utan behållt det gamla. I Ultima Thules värld är solhjulet en hedervärd symbol och inte en symbol för att universums hela betydelse kretsar kring den vita rasens fortsatta existens.

Robsten sa...

Jepp, tillika är texten till "En skägglös dundergud" en dikt av Esaias Tegnér. Tegnér blev med tiden en kyrkans man och biskop. Tror Expo glömt bort att meddela svenska folket att vad de kallar "vit makt-musik" egentligen är gamla texter och dikter av t.ex.Tegnér. Enligt Expos logik tillhör alltså även biskopen Tegnér vit makt-rörelsen, smaka på den ni.

Robsten sa...

Här är texten till Expos vit-makt-musik, skriven av Tegnér alltså

http://hem.passagen.se/minata/bild_22_dec.html

Robsten sa...

Här är texten till Expos vit-makt-musik, skriven av Tegnér alltså

http://hem.passagen.se/minata/bild_22_dec.html

z999 sa...

Annika from Sweden blev etniskt provokativ på sin tid (förr i världen, 2007) och fick den här kommentaren:
"Du skämmer ut hela våran nation med din keffa röst du är snygg men bara i den klassen där man drar på dig ett par gånger, kanske t.o.m. hänger med dig i nästan en vecka sen dumpar dig för man plötsligt inser att din personalitet är råkorkad, ignorant och ‘shallow’. Sedan att man bara raggade upp dig för att du var snygg.

Och du gör det inte bättre genom att lägga upp en video på youtube för att få lite småkåta acnebombade tyskars uppmärksamhet. Känns det bra? Borde det inte göra, du är en skam för hela männskligheten och oss svenskar som inte bor i Sverige. Fattar du inte att du hela ditt liv kommer behöva massa smicker och uppmärksamhet? Vad hade du tänkt att göra när du blir 40 då brösten börjar hänga och rynkorna börjar komma? Styra lite plastikoperationer?"

Personen som skrev det bor i Sverige. Jag tror han syftar på att hans föräldrar inte har sitt ursprung i Sverige, eller nåt.

MS sa...

God Jul Robsten och alla läsare. Ingen nämnd ingen glömd.

Jag har ett liknande linne på mig som fröken Annika just nu och rundningen är densamma. Vilket sammanträffande :-)

Robsten sa...

@Z
Låter nog mer som en vänsterpartist.

@MS
We are waiting for a picture ;-)

MS sa...

@Robis

Vem vet vad Tomtemor kommer med ikväll. Jag vet att hon gillar hårda paket ;-)