lördag, juli 29, 2006

MP har dragit igång valrörelsen

Och vilken rivstart MP gör med sin valupptakt. De vill åtgärda homofobin i det svenska samhället, för detta har de tagit fram ett 50-punktsprogram. I programmet har de förslag som att kompetensen inom rättsväsendet i HBT-frågor skall öka, detta för att förbättra bemötandet av HBT-personer inom rättsväsendet. Jag trodde polisen skulle satsa på att öka sin uppklaringsprocent, inte på att putsa sitt bemötande mot diverse grupper. Vad blir nästa steg? Högre kompetens för att kunna bemöta samer på rätt sätt?

Vidare vill MP att det ska finnas ”skyddat boende för människor i samkönade relationer”. Va, Vad menar de! Jag fattar ärligt inte vad de menar, skyddat boende för samkönade personer?

Dessutom vill de ha mer pengar för att HomO skall driva diskrimineringsmål i domstol. Låter vettigt, höj skatten lite till på elen (företag får väl slå igen om de inte har råd) ta dessa pengar och ge till HomO så han kan driva diskrimineringsmål i domstol, Sverige är fantastiskt.

Nu kommer vi till de riktiga godsakerna på deras HBT-program, de vill att ” idrottsföreningar ska vara skyldiga att redovisa hur de bekämpar homofobi och diskriminering för att få bidrag från stad, kommun och landsting”. Nej, det är inget skämt, det står i SvD, jag lovar. Ja, hoppas dårarna hamnar utanför riksdagen, det är ju nästan så man börjar fundera över den parlamentariska demokratin, hur kan sådana dårfinkar hamna i riksdagen?

Nästa punkt, ” Kommuner och landsting ska även kunna säga nej till upphandling av företag som inte har någon hbt-policy”. OK, det har varit väldigt varmt ute de sista veckorna, men dessa förslag är ju fullständigt horribla. Någon gång i min gröna ungdom funderade jag i alla fall på att rösta på MP, jag har alltid varit intresserad av natur och miljö. Nu är möjligheten att rösta på MP obetydligt högre än att rösta på Pol Pot. De kan helt enkelt inte rädda sin riksdagsplats med sådana här förslag, de måste ha fått solsting allihopa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är fullkomligt sanslöst.Jag tror att de vantrivs som riksdagsparti!!./Bengt

Anonym sa...

Jag tror att det faktiskt rör sig om ett desperat taktikutspel -- miljöpartiet tänker sig att de ska försöka ta "HBT"-röster, bli "HBT"-alternativet, när nu ingen annan längre röstar på dem. Att det däremot är utbota korkat råder det inget tvivel om - statistiska undersökningar brukar nämligen visa att homosexuella röstar höger, och att endast ett fåtal av dem egentligen är inresserade av "gayrörelsen".

Robsten sa...

Och så tappar de genuint miljöintreserade människor, de som partiet från början var till för, obegripligt!