lördag, juli 29, 2006

Replikskifte mellan kommunal tjänsteman och en VD vid upphandling enligt MPs förslag

Marcus Strömberg har skisserat lite på ett replikskifte mellan en kommunal tjänsteman och
en VD för ett litet företag i anläggningsbranchen vid upphandling om MPs förslag på HBT-lag
går igenom. Hur dessa förslag ser ut kan ni titta på i min tidigare artikel nedan.

Tänk dig följande replikskifte alltså.

-- Så långt ser er offert bra ut. Men jag måste få veta hur ni
ställer er till HBT.

-- HBT? Vad är det? Menar du VA-frågor samarbetar vi med andra, men vi
kan förstås ta ansvar som totalentreprenör.

-- Nej, nej... HBT! Alltså, homobitrans.

-- Är det någon ny teknik i min bransch <>?

-- Nej! Homosexuellas rättigheter!

-- Va? ...

-- Ja, har ni homosexuella i företaget?

-- Öh?

-- Vet du inte om du har anställda med homosexuella böjelser?

-- Mina anställda jobbar bra, så du behöver inte vara orolig för att
vi drar över tidsplanen!

-- Nejnejnej! Har du eller har du inte HBT:are anställda?

-- Om vi har bögar som jobbar hos oss?

-- Ja, just det ja. Fast det heter homosexuella.

-- Ingen aning. Varför skulle jag bry mig om det?

-- Har ni ingen HBT-plan?

-- Va? Var inte min offert ett tillräckligt beslutsunderlag? I så fall
kan jag skicka över en ny, om du bara säger vad som saknas.

-- En HBT-plan.

-- Men har det något med jobbet att göra?

-- Nej.

-- Då behövs den väl inte?

-- Jaha. Då är ni ute ur anbudstävlan.

-- Men, men... Vad är fel? Kan ni tala om det för mig?



Är det så vi vill ha det?

Inga kommentarer: