tisdag, juli 25, 2006

Debattnivån är hetare än någonsin, men tyvärr också lägre än någonsin

Har surfat runt på olika bloggar och läst om mellanösternkonflikten. Kommentarerna är fyllda av känslor och klara ställningstagande, nåja, det är faktiskt det som är demokrati och yttrandefrihet. Jag undrar om vi är lite ovana med demokrati, debattnivån är ju lägre än vad som jag trodde var möjligt. Denna nivå är EXAKT lika låg från både höger och vänsterhåll. Man associerar friskt till nazism, fascism eller ger meningsmotståndaren gärna en färg som t.ex. brun. Dessutom är associationerna av det otillåtna slaget från t.o.m. ”yrkesdebattörer”, kritiserar man israels invasion så innebär det inte att man tagit ställning för Hizbollah, kritiserar man Hizbollah så innebär inte det att man stödjer israels agerande när de bombar bostadsområden, skall detta vara så svårt att förstå?

Christopher Lasch, den amerikanska sociologen som forskat om den demokratiska utvecklingen i västvärlden, menar att demokrati förutsätter en politisk debatt i samhället, annars kan verklig demokrati inte fungera. Jag håller med honom, jag tror dessutom att denna politiska diskussion har funnit sitt forum i bloggarna och dess kommentarer, var annars kan en politisk diskussion förekomma i Sverige i dag av dem som inte är yrkespolitiker? Jag hoppas därför verkligen att folk inte stänger av sina kommentarsfunktioner på sina bloggar. Däremot så vore det bra om debattnivån höjs på dessa bloggar. Jag har tidigare skrivit om vissa riktlinjer som man med fördel kan hålla sig till vid en diskussion. Jag vill dessutom rekommendera deltagare i debatten att inte använda ord som ”nazist”, ”fascist” eller någon färgkombination över huvudtaget. Om nu någon är fascist i en diskussion så borde det vara lätt för en kvicktänkt debattör att besegra denna fascist i en saklig debatt.

Förövrigt se Argumentationsfel



Inga kommentarer: