fredag, september 15, 2006

Bloggare som filtrerar obekväma kommentarer

En klar tendens kan märkas, oavsett vad man har för politiska preferenser. Bloggare till vänster filtrerar, censurerar oftare än andra bloggare. Den demokratiska andan verkar brista mer hos Socialdemokrater, framför allt, men även hos V, än hos andra politiska riktningar. Jag håller sällan med liberaler, men de filtrerar i princip aldrig mina kommentarer. De kunde nog undervisa lite mer om demokrati, yttrandefrihet och åsiktsfrihet på Bommersvik.

Senast så blev jag filtrerad hos Christina Meltin Westerlund. Jag läste noga kommentarsreglerna, sedan påpekade jag att hon själv bröt mot reglerna när hon kallade sina politiska motståndare för ”varbölder” och lite annat i denna artikel om SD. Jag höll även en kort lektion i demokrati för henne. Jag blev mycket riktigt filtrerad. Slutsats, socialdemokratisk demokrati är att man får tycka och uttala sig enligt vad man tycker, bara man tycker som dem. Detta måste betecknas som en helt ny, modern form av demokrati.

3 kommentarer:

Robsten sa...

Ja, jag är faktiskt lite paff att hon filtrerade kommentar som uppfyllde all tänkbar nätetikett utan vidare, helt skoningslöst.

Robsten sa...

Nä, det har du rätt i, bloggarna har ingen sådan skyldighet. Sedan är det så att Meltin skriver sin blogg från en officiell S-server, vilket gör att frågan kanske kommer i ett litet annat perspektiv. Jag å min sida har ju sedan all rätt att bli upprörd över den censur jag blir utsatt för, även om bloggaren i fråga inte bryter mot några formella regler. Vapnet man har mot detta okynnescensurerande ärn ju att hänga ut dessa för att därigenom minska deras trovärdighet. Då gäller det ju naturligtvis att de kommentarer man fått censurerade inte brytit mot nätetiketten.

Robsten sa...

Har du en adress till bloggen?
jag står och delar ut valsedlar, det är tråkigt, tråkigt, jag har huvudvärk och sömnbrist men ser fram emot en väldigt spännande valkväll, fy fan vad spännande.