söndag, januari 14, 2007

Bloggar och nätetikett

En blogginnehavare gör i princip som han vill på sin egen blogg, i alla fall enligt svensk lag. Det finns förutom svensk lag att förhålla sig till den s.k. nätetiketten, vissa etiska och moraliska regler som man bör följa för att spelreglerna skall vara rättvisa och demokratiska. Enligt nätetiketten så behöver man inte ha någon kommentarsfunktion om man inte vill, Erixon t.ex. har ingen sådan, bloggen faller i värde men man vill inte ha någon av olika skäl, det är helt OK.

Har man kommentarsfunktion så ger det intryck av att bloggen är öppen för debatt och att olika åsikter kan publiceras där. Däremot är blogginnehavaren skyldig att radera kommentarer som bryter mot svensk lag, det kan t.ex. vara hets mot folkgrupp eller grova personangrepp, det anses helt OK eller t.o.m. bra om blogginnehavaren också raderar kommentarer som klart bryter mot nätetiketten, allt detta är en förkrossande majoritet överrens om, så också jag.

Att radera kommentarer som uppfyller nätetiketten men blir raderade enbart p.g.a. att de är av annan åsikt än blogginnehavaren anses inte som OK. Ofta är det personer som skryter om hur demokratiska de är som gör sig skyldig till de grövsta övertrampen härvidlag. Det finns blogginnehavare som på sin egen blogg talar om hur demokratiskt sinnelag de har för att sedan radera kommentarer som uppfyller all tänkbar nätetikett, det är bara det att kommentarerna är av en annan åsikt än den blogginnehavaren har. Jag förvånas ständigt över att dessa personer inte någon gång reflekterar över deras eget handlande, de filtrerar frisk bland kommentarer som de inte gillar av politiska skäl, samtidigt klappar de sig på bröstet och anser sig vara demokratiska föredömen. Självinsikt verkar inte vara Homo Sapiens främsta egenskap. Av naturen verkar människan inte vara ett demokratiskt djur, det är en egenskap som man med stor möda för träna upp, eller uppfostras till. Bommersvik verkar inte vara den rätta skolan för att träna upp ett äkta demokratiskt sinnelag, många Socialdemokrater visar upp egenskaper som man väntar sig i rena diktaturer, på högerfronten verkar det faktiskt vara lite bättre med det demokratiska sinnelaget.

Jag tänkte här publicera några bloggar som brister enligt de principer om yttrandefrihet, demokrati och nätetikett som vi har i detta land och västvärlden.

Först ut är Politikerbloggen med den sparkade Expressenjournalisten Niklas Svensson, han raderar i princip allt av rena bekvämlighetsskäl, han fiskar förmodligen efter nyheter bland kommentarerna och raderar därför allt annat, jag tror inte han har politiska skäl för att radera något, men det är bara en gissning.

Sedan kommer ett praktexempel, Christina Meltin Westerlund går fram som en slåttermaskin bland kommentarerna, finner hon att du inte är hängiven Socialdemokrat och tillber det rätta partiprogrammet så åker du ut med huvudet före, skoningslöst. Meltin kallar sig dessutom för "demokrat", ett skämt som åtminstone får mig att skratta så tårarna rinner. Jag tycker i.o.f.s. inte att denna blogg är så mycket att bry sig om, Meltin är förmodligen inte riktigt frisk i huvudet.

Jag anklagde tydligen felaktigt Slätt för att radera kommentarer. Han var dessvärre bortrest ett par dagar, om kommentarer skall modereras så dröjer det ju till blogginnehavaren kommer hem och kan godkänna kommentarerna, jag ber än en gång om ursäkt Slätt.

3 kommentarer:

Redaktör Slätt sa...

Robsten: Jag raderar aldrig kommentarer, men däremot har jag modererad kommentatorsfunktion och under helgen var jag inte inloggad och det är därför som din kommentar inte publicerades förrän för fem minuter sedan.

Om du öppnar ett kommentatorsfönster hos mig så ser du att det står också där.

Nu kan vi dra igång diskussionen hos mig om den mer intressanta diskussionen, som föranledde ditt första inlägg hos mig.

Den dagen du på riktigt kallar mig en skam för Bajen så blir jag arg, nu vet jag att det var ett missförstånd.

Robsten sa...

Då får jag be om ursäkt och ändra min artikel.

Redaktör Slätt sa...

Inga som helst problem Robsten. Många som reagerar som du, men anledningen till att jag har moderation av kommentarerna är med hänvisning till lagöverträdelser i form av hets mot folkgrupp och olaga hot som gjorts tidigar. Hot som riktats mot andra bloggare, inte mot mig och det kändes inte helt ok så det är därför.

Som yttrandefrihetsfanatiker tycker jag det är trist att behöva ha moderation av kommentarer men det var omöjligt ett tag. Någon gång framöver kanske jag släpper på det igen och ser om det går utan moderation.