lördag, juli 19, 2008

En bra ledare

För en gångs skull har jag inget att invända mot en ledare i DN. Det är frågan om den omtalade FRA-lagen som dryftas igen. Ledaren frågar sig varför vissa liberala riksdagsmän skall ändra sig och rösta ned denna lag som de redan en gång röstade för. Vissa krav kan man faktiskt ställa på riksdagsmän, de är avlönade och frågan om denna lag har varit uppe på tapeten en ganska lång tid, varför röstade de inte "rätt" första gången? I ledaren står det så här om regeringens politik.

Ena månaden förkunnar den att vår säkerhet bara hotas av klimatförändringen och att vi därför kan nedrusta det traditionella försvaret. De som påminner om Sveriges geografiska läge och Rysslands nya styrka avfärdas nedlåtande som vilseledda av gammal rysskräck. Nästa månad motiveras FRA:s avlyssning med just behovet att följa den osäkra och hotfulla utvecklingen i Ryssland.

Jag har faktiskt också reagerat på denna paradox från regeringen. Nu har jag som enskild privatperson svårt att bedöma hotet från diverse enskilda länder. Jag tror dock att det största hotet mot vår nation vare sig kommer från klimatförändringarna eller Ryssland, utan det största hotet mot vårt samhälle är tokiga beslut och en vansinnig politik på vissa områden från vår regering.

Länk DN

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Robsten!
På måndag 21 juli startar min tecknade serie om FRA-lagen och det svenska övervakningssamhället. Följ den gärna på www.samircomics.com