måndag, augusti 16, 2010

Nyspråk om integrationen


Två folkpartistiska riksdagsledamöter går återigen ut och propagerar för språktest för dem som vill bli svenska medborgare. Det är som alla vet ett gammalt förslag som 2002 gav massvis med röster till FP. Det frapperande är att FP nu suttit vid regeringsmakten i 4 år och inte ens nämnt detta krav på svenska språkkunskaper under mandatperioden. Nu närmar vi oss ett val och då är det självklart dags att damma av den gamla valvinnaren. De folkpartistiska ledamöterna är inte helt ovetande om situationen (hur skulle de kunna vara det?) och vänder sig formellt till sina allianspartier med detta vallöfte. 


I övrigt florerar nyspråk och omskrivningar flitigt i denna artikel publicerad på SvD-opinion. Vi skall försöka översätta en del till vanlig rikssvenska samt göra några korta kommentarer. Så här står det i artikeln.


Att inte kunna göra sig förstådd i det samhälle man bor i är som att vara instängd i ett språkligt fängelse.  


Att inte lära sig huvudspråket i det land man bor i gör naturligtvis att man alltid kommer att vara utanför samhället och förmodligen aldrig få ett vettigt jobb. Vidare i artikeln.


Utan att kunna språket är det omöjligt att följa med i samhällsdebatten. Man lever ett liv på ytan och blir aldrig riktigt en del av samhället. Särskilt gäller det många av de kvinnor som kommer från avlägsna länder med starka patriarkala traditioner. I Sverige blir många invandrarkvinnor arbetslösa, lever i ojämställda förhållanden och de rör sig sällan i sfärer utanför hemmet. De blir helt enkelt isolerade.


Utan att kunna språket så kan muslimska män bättre hålla koll på sina fruar och döttrar, sönerna struntar man i märkligt nog. Man lever i etniska enklaver som arbetslös och klarar sig på bidrag från samhället, om man inte tillhör en förmögen grupp som fortfarande har hus och stora tillgångar kvar i hemlandet, detta fast man fått asyl i Sverige. Detta gäller främst om man kommer från avlägsna trakter där islam är stark och i jämförelse med dessa människor framstår medlemmar från Livets Ord som sekulariserade och toleranta. I Sverige är det inte meningen att dessa kvinnor skall få komma ut i samhället, de riskerar ju då att träffa svenska män som understundom med stort välbehag äter griskött, och klappar orena hundar. Vidare i artikeln.


Undersökningar tyder på att hyggliga kunskaper i landets språk ökar chansen att få jobb med upp till 24 procent. De med goda kunskaper i svenska får oftare anställning än de som har lägst kunskaper.  


Vetenskapliga undersökningar tyder på att 2+2=4. Vidare i artikeln.


Inför valet 2002 tog FP, bland många andra förslag för en bättre integration, upp idén om att återinföra språktest för svenskt medborgarskap.


Inför valet 2002 fick vi massvis med röster för detta förslag. Nu har vi suttit i regeringsställning i 4 år utan att lyft ett finger för detta språktest. Problemet blir nu hur vi återigen kan lyfte detta förslag på ett trovärdigt sätt utan att det framstår som det simplaste röstfiske. Naturligtvis kan vi inte låta partiledaren Björklund föra fram detta förslag, det vore att riskera alltför mycket, speciellt som vi inte ämnar införa reformen i nästa mandatperiod heller. Till slut tar vi med och översätter detta stycke. 


De flesta som lyckas ta sig till Sverige är starka personer som vill ge en bättre framtid till sig och sina barn än vad som fanns i det land de lämnade bakom sig. De har ofta rest under mödosamma förhållanden för att komma hit. Den inneboende kraften är fantastisk. Vi måste se till att ta till- vara den kraften. Att ställa krav är att bry sig. Vi bryr oss, därför lyfter vi ännu en gång upp frågan om språktest för medborgarskap.


De flesta som lyckas ta sig till Sverige är förmögna och kreativa personer som vill skapa sig en bättre framtid för sig själva och sina barn, inget fel i det men de är inte berättigade till asyl eller uppehållstillstånd om lagarna skulle följas som det var tänkt. Det är ofta korrumperade bananrepubliker de lämnar bakom sig. Dessa människor har betalat dyra pengar till människosmugglare, så det är inte drägg som lyckas ta sig hit utan relativt driftiga människor. Den inneboende finurligheten är fantastisk. Vi måste se till att ta tillvara denna finurlighet och kreativitet. Vi bryr oss om valresultatet och vi vill ha en massa röster i det kommande valet, därför lyfter vi ännu en gång upp frågan om språktest  för medborgarskap(fast det kan tyckas väldigt magstarkt, lite för många människor vet att vi inte tänker genomföra det)


Tja, jag är ingen tolk men med lite vilja och arbete går det. Jag gjorde denna översättning helt gratis åt de folkpartistiska ledamöterna. Jag hoppas de uppskattar det och sänder mig en vänlig tanke. 

Länk SvD

25 kommentarer:

Anonym sa...

Skall villigt erkänna att jag gick på Leijonborgs grej förra gången.
Allemand

Robsten sa...

Jag gick på den förrfötrra gången, förra gången var jag paff att deförsökte igen. Nu är det patetiskt.

Jonny sa...

Ja, nog rör det sig om "driftiga människor" alltid! "Dumsluga" är de också... Till skillnad från vissa andra som bättre kan beskrivas som "dumsnälla". Suck!

"En 25-årig Uppsalabo har gripits i Tyskland, misstänkt för att ha varit på väg till Irak för att sälja bilar han inte äger. 25-åringen ingår i en Uppsalabaserad släkt som lurat flera bilfirmor i Uppsala.
...
37-åringen, som dömdes till ett års fängelse för bilbedrägerierna, påstod sig vara svårt rörelsehindrad och hade fått ut 270000 kronor i sjukpenning med hjälp av intyg från sex läkare. Men en övervakningskamera från häktet visade att 37-åringen rörde sig obehindrat och han hade dessutom kört ner stulna bilar till Irak dit han ska ha gjort åtta resor. När detta avslöjades stod Försäkringskassan i begrepp att bevilja mannen personliga assistenter vilket skulle kostat miljonbelopp."
http://www.unt.se/uppsala/uppsalabo-gripen-i-bilstoldliga-1012247-default.aspx

Robsten sa...

Ärligt talat, om hela omfattningen av bedrägerier kom fram så skulle det bli en jätteskandal somm skulle skaka om både regering och riksdag i grunden. Jag har hört hårresande uppgifter, ingen vågar gå ut med det bara.

Unknown sa...

Härligt och engagerat skrivet!

Jag har också gått på myten så sent som 2006 med Moderaterna, trodde de menade allvar med arbetslinjen:-)

Där fick man tji.. Jag har alltid gått på ngt man skulle kunna kalla för helt outtalat! Jag har själv associerat det faktum att Moderater alltid hävdat arbetslinje, det personliga ansvaret samt har traditionellt varit för ett starkt försvar såväl internt som externt.

Det har jag då tolkat som att även innebära ett rättsäkert asylsystem, raka rör mot brottslingar och värnande om den svenska kulturen (association försvar)

Framförallt har jag nog lurat mig själv! Handling väger tyngre än ord!


Såväl Moderaterna genom Billström såsom Folkpartiet genom Björklund vill nu fiska i den där lervällingen de normalt föraktar:-)

Jag tror deras inte deras Wobbler funkar längre.

Folkpartist sa...

Rasister! Bara för att det finns ett mindre antal rötägg bland afrikanerna så betyder det inte att ALLA negrer är kannibaler! Att invandrarna inte har jobb beror på att VI inte släpper in dom i samhället. Det är VI som måste integrera dom! Lära dom ett språk och att äta med kniv och gaffel. Slöjorna ska INTE bort! Det behövs mer tyg och inte mindre! Afrikanska kvinnor måste lära sig att ha en tröja på överkroppen! Men sånt här förstår väl inte ni rasister!

MS sa...

@Ceasar

"Jag har själv associerat det faktum att Moderater alltid hävdat arbetslinje, det personliga ansvaret samt har traditionellt varit för ett starkt försvar såväl internt som externt.

Det har jag då tolkat som att även innebära ett rättsäkert asylsystem, raka rör mot brottslingar och värnande om den svenska kulturen (association försvar)"

Då är vi två som tolkat det så men nu råder som bekant nya tider. Reinfeldt vill bli den nya Erlander och sommartalar på röda Södermalm. Han går dock en farlig balansgång. Mittenväljarna är mer otrogna och om han dessutom skrämmer bort oss kärnväljare som är mer konservativa så kan väljarkåren snabbt decimeras. Jag tycker dessutom att F R ger Sahlinskan allt för stor makt då han inte vågar sommartala i Vaxholm i rädsla för att ge henne extra ammunition. Är man trygg i sig själv och sin politik så vågar man stå för sina rötter och sina väljare även om några nu råkar vara solbrända och rika seglare. Deras röster är lika mycket värda som "humanistika" baktiktanter som åker till Gambia för lite samvaro med dom unga lokala förmågorna.

MS sa...

Är det dags för Z's antirasist-vecka nu igen? :-)

MS sa...

Är det dags för Z's antirasist-vecka nu igen? :-)

Robsten sa...

"Rasister! "

Vaba? Vad har detta med raser att göra? Har du läst artikeln? Eller kommentarerna?

Robsten sa...

"Bara för att det finns ett mindre antal rötägg bland afrikanerna så betyder det inte att ALLA negrer är kannibaler!"

Va, ha, ha, det måste vara Z som driver med oss, lägg av nu Z, du är avslöjad ;-)

Robsten sa...

Jag läste kommentaren igen, detta är INGEN antirasist, inte ens de är så efterblivna, det är förmodligen Z som driver gyckel här, ha, ha. Nice try Z.

Robsten sa...

"Afrikanska kvinnor måste lära sig att ha en tröja på överkroppen! Men sånt här förstår väl inte ni rasister!"


Muhahaha, om ändå Björklund ville gå ut med detta!

z999 sa...

@Robsten:
"Va, ha, ha, det måste vara Z som driver med oss, lägg av nu Z, du är avslöjad ;-)"

:-)
OK. Ni kände igen handstilen va? Men faktum är att jag inte tycker det är så långt ifrån inlägg från riktiga antirasister som snackar om hur vi måste ta hand om invandrarna ungefär som när folk talar om att köpa hund.

Robsten sa...

Jo en detalj, helt uteslutet från en anti, ordet "neger" skulle de aldrig använda. Utan det ordet skulle det blivit pirrigt, man skulle anat ugglor i alla fall, men det skulle inte varit solklart

Robsten sa...

Förresten Z, jag har försökt spåra dig (på skoj, jag har sådana tidsfördriv), men gått bet. Ingen vet vem du är, kanske också känns lite vemodigt?

MS sa...

@Z

Din lilla spjuver ;-)

När jag läste det första gången så trodde jag att det var ett troll som hittat hit men sedan förstod jag att det var Herr Z som var i farten. Bl a som Robis säger så skulle en "humanist" aldrig skriva neger eller dra in kannibaler. Vederbörande skulle istället tjata om deras "överlägnsa" kulturer och våran i deras underlägsna.

Bra försök! Nästa gång får du igång oss :-)

PS. Robsten föll i fällan hi hi

Anonym sa...

Ett tappert försök till tolkning men jag tror du övertolkar. FP har drivit kravet den senaste mandatperioden men, precis som du säger, så har den politiska korrektheten vunnit slaget. Den som yttrar krav/invandring/integration i samma andemening blir direkt stämplad. Tyvärr är det få etablerade partier i regeringsställning som vågar ta den risken... Men FP stretar på och för det tycker jag att de förtjänar respekt.

Robsten sa...

Jag förstår din synpunkt anonym,men någon gång måste man också visa resultat. Westerberg hotade att spräcka regeringen om han inte fick igenom sina sjuka krav, det blir väl att göra likadant om man menar allvar. Dessutom har ju SD avlastat FP från rollen som det stygga partiet, dessutom är språkkrav legio i alla civiliserade länder, dessutom kan inte spåkkrav anses orimligt ens för antirasister, de kan inte argumentera mot detta på något sätt.

Robsten sa...

Fan vi har inte hört ett ord om något språktest på fyra år nu, inga krav, inga uttalande, ingenting. Nu drar det ihop sig till val, NU kommer det igen. jag tog upp frågan med Mattias Sundin på hans blogg, varpå han fick ett raseriutbrott.

z999 sa...

@Robsten:
"Förresten Z, jag har försökt spåra dig (på skoj, jag har sådana tidsfördriv), men gått bet. Ingen vet vem du är, kanske också känns lite vemodigt?"

Jag tror en del vet utan att veta om det kanske. Så länge ingen vet så kan jag uttrycka mig lite friare. Om jag skulle företräda SD officellt så skulle jag få tänka mig för lite mer.

z999 sa...

Man ska inte underskatta folkpartiets krav på språktest. När jag sökte mitt nuvarande jobb så räckte det med att vifta med betygen från nian och peka på betyget i svenska. Arbetsgivaren tittade storögt beundrande på att jag, som boende i Sverige, kunde tala och skriva på svenska och jobbet var givet och ett slut på all utanförskap.

Ett lögndetektortest på folkpartistiska politiker vore kanske mer givande för samhället?

z999 sa...

Idag (tisdag) går dokumentären(?) "Dom kallar oss rasister" där "reportern" Lena Sundström angriper sverigedemokraternas väljare eftersom partiet inte går att kritisera.

Robsten sa...

Missade det, var trött och hade stämt träff med kudden. Men Lena Sundström är ju ett skämt, inte ens antirasisterna hyllar henne speciellt mycket.

Anonym sa...

Bättring av integrationen? :

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sabuni-kortad-ledighet-och-lag-lon-1.1154837