tisdag, februari 15, 2011

Hetskampanjen mot SD valrörelsen, hjälp eller stjälp?


I Journalisten.se står det att Pontus Mattsson gjort en intervju med Aktuellt i Politiken om medias behandling av SD under valrörelsen. Mattson ger uttryck för den åsikten att hetskampanjen gick till sådan överdrift att den skapade sympati för SD. Så här står det i Journalisten.


Pontus Mattsson, författare till boken "Sverigedemokraterna in på bara skinnet" säger till Allt i Politiken att medierna lyfte fram hemska saker om Sverigedemokraterna som de inte skulle göra med andra partier. Bilden av att SD mobbas har stärkt stödet för partiet, menar han.
Mattsson menar att de kampanjer som Aftonbladet och Expressen drivit mot Sverigdemokraterna kan ha gett motsatt effekt.


Att media och speciellt Aftonbladet och Expressen gick över alla gränser, och behandlade SD på ett sätt som skulle vara fullständigt otänkbart med något annat parti, står utom allt tvivel. Lika klart är att de som redan fått tillräckligt med kunskap, som regelbundet läst olika bloggar och satt sig in i den politiskt korrekta diskursen, sympatiserade ännu mer med SD p.g.a. hetskampanjen. 


Man kan lite förenklat säga att de som röstade på SD, trots mediekampanjen, förmodligen stärktes i sina sympatier för partiet under valrörelsen. Det fanns dock en grupp nyvunna sympatisörer som inte satt sig in i den politiskt korrekta diskursen och medias roll i nutidens politik. Denna grupp hade ändå sett lite för mycket av verkligheten för att ändå sympatisera med SD och börjat tveka om mångkulturen som Edens förgård. Denna grupp skrämdes förmodligen iväg från SD av den exempellösa mediekampanjen i valrörelsens slutskede. När vi i dag läser opinionssiffrorna så kan vi konstatera att denna grupp vänt tillbaka till SD.     


Låt oss vara ärliga, människan är ett oerhört lättpåverkat socialt flockdjur, inte helt olik vargar i en vargflock. Vi minns Millgrams lydnadsexperiment där personer var kapabla att ge medmänniskor dödliga elstötar bara en auktoritet gav order om det. Självklart ger en mediekampanj som den mot SD i valrörelsen negativ effekt, påstår någon något annat så är det ren lögn. Om människor i gemen kan stå emot en kraftig mediekampanj (vilken uppfattas komma från auktoritärt håll) så hade Millgrams experiment inte fungerat, vilket det bevisligen gjorde. 


Man skall se SD:s inträde i riksdagen trots mediernas kampanj, inte p.g.a. densamma. Vid ett sådant betraktelsesätt så visar det ännu mer hur trötta människor är på den förda immigration och integrationspolitiken.

Länk Journalisten.se 

Länk Wiki Millgram   

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det så och jag tycker precis som du uttryckte om Peter F att detta skall en dag återgäldas dessa snusktidskrifter. De skall inte komma undan bara för att en viss tid förflyter. Afton*s chefredaktör som är en av de snuskigare i röran, lever inte som han skriver.
Allemand