Nu ger sig tidningen DN plötsligt in i mobbningsdebatten, inget välkommet inhopp kan vi konstatera. In en stort uppslagen artikel kritiseras den s.k. Farstametoden för att den bryter mot Stockholms läroplan. Skolborgarrådet uttalar sig i frågan,
- Det är bedrövligt. Skolan äger inte barnen och föräldrarna har rätt att få veta vad som händer med barnen, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (fp).
Det är bara det att Farstametoden är den enda metod som visat sig effektiv. När föräldrar till mobbade barn blir kontaktade så ringer de i många fall till mobbarnas föräldrar och förstör omgående allt effektivt mobbingarbete på skolan. Detta har hänt gång efter gång, massvis med barn blir mobbade i onödan eftersom föräldrar har tagit kontakt med varandra innan skolan har hunnit haft samtal med mobbarna. Det som händer är att föräldrar till dem som anklagas för mobbning tar sina barn i försvar innan ett effektivt samtal har hunnit skett på skolan, det omöjliggör allt verkningsfullt arbete på skolan som sedan får stå med hela ansvaret, och som i dagens DN, får stå med hundhuvudet. Enligt Farstamodellen så blir samtliga föräldrar kontaktade dagen EFTER att samtal skett, alltså en fördröjning på något dygn, det är alltså detta som skolborgarrådet Lotta Edholm tycker är bedrövligt. Det är ytterst olyckligt att människor får bre ut sig i rikets medier utan att ha tillräcklig sakkunskap i de frågor de så villigt uttalar sig om. Vidare på DN,
Barn- och elevombudet Lars Arrhenius tycker också hemlighållandet är fel.
- Enligt lagen måste skolorna förhindra fortsatta kränkningar. Att föräldrarna informeras ser jag som en förutsättning för att det ska lyckas, säger han.
Godnatt jord! Hur idiotiskt får man uttala sig egentligen. Föräldrarna informeras EFTER att samtal med mobbarna skett, vilket skall ske så fort som möjligt. En förutsättning för allt meningsfullt mobbningsarbete är just att föräldrarna INTE informeras innan dessa samtal har skett. DN är en riktig skittidning, varför kan de för en gångs skull inte prata med någon som har lite sakkunskap?
Andra bloggar om: Skola, Samhälle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar