lördag, februari 10, 2007

Märklig artikel i SvD

I en artikel i dagens SvD så nämns ett uppslagsverk som "högerextremt", hela uppslagsverket sägs vara kopierat från Wikipedia. Enligt SvD så har Linköpingspolisen startat en förundersökning om sidan bryter mot PUL, lagen om personuppgifter. Det låter redan som om personerna bakom hemsidan inte kommer att åtalas, polisen har skyndsamt lämnat ärendet till JK, ett klokt beslut, skulle jag också göra som polismästare.

Nåväl, det märkliga, för att återknyta till rubriken, är att SvD inte nämner uppslagsverket vid namn, SvD talar hela tiden om "det högerextrema uppslagsverket", utan att en enda gång nämna uppslagsverkets namn, varför undrar jag? Är de rädda för att en god Socialdemokrat skall snubbla in på hemsidan och som genom ett trollslag omvändas till en högerextrem våldsverkare?

Nåväl, jag har ingen aning om ifall hemsidan är högerextrem eller vad den är, jag har aldrig nyttjat den, men namnet är i alla fall "Metapedia" och jag är så oförskämd så jag lämnar en länk här.

Förövrigt så har även artiklar i Wikipedia som handlar om samhälle och sociologi börjat bli alltmer politiserade (inget som SvD tar upp naturligtvis). Om vi tar en artikel om ordet Oikofobi så märks det mycket klart. Oikofobi betyder rädsla för den egna kulturen, de egna traditionerna och det hemvana. Läser vi i Wikipedia om ordet så finns det tillägget "Användare av termen oikofobi i Sverige använder den gärna om vad de upplever som urspårad mångkulturalism".

Hör det hemma i en objektiv förklaring av ett ord? Kontrollerar vi ordet Xenofobi så finns inga sådana kommentarer alls, där borde det i logikens namn stå
"Användare av termen xenofobi i Sverige använder den gärna om vad de upplever som "främlingsfientligt".

Andra bloggar om: ,