söndag, mars 25, 2007

Ultima Thule jubilerar

Jepp, de har 25 års jubileum faktiskt. Jag vet inte vilken politik UT företräder eller säger sig propagera för men en del riktigt bra låtar har de gjort eller tolkat från andra artister. Vi som inte riktigt känner i maggropen att vi kan fira EU:s 50 år med den där riktiga glädjeyran kan trösta oss med andra jubilarer, man får som bekant inte roligare än vad man gör sig. Jag lyssnade i går igenom den musiken av UT jag hade hemma för att kunna rekommendera en tolkning och en egen låt från dem här på bloggen. Jag fastnade för UT:s tolkning av Eva Dahlgrens "Ung och stolt", den är grym. Jag kunde inte låta bli att lyssna igenom låten ett tjugotal gånger, texten förbryllade mig. Det hade den inte gjort om jag visste att den skrivits av UT, men jag vet ju att den skrivits av Dahlgren. Vad menade Dahlgren när hon skrev texten egentligen? Jag vet inte vilken version som är bäst, Dahlgrens eller UT:s, däremot antar jag att UT lägger in en annan aspekt i texten än vad Dahlgren gör. Dessutom är UT:s version råare och rockigare än vad Dahlgrens är.

Den andra låten som jag vill uppmärksamma av Ultima Thule är "Knekt och Karolin", denna låt har en bra och genomarbetad text samt en medryckande melodi med ett rockigt tempo. Jag tycker denna låt höjer sig en smula över deras övriga egna produktion.

Funderade på att lägga ut de två låtarna här på bloggen för nedladdning, men antagligen så bryter man väl mot ett antal lagar om man gör så. Jag vill till sist varna för att googla fram texten till "Ung och stolt", när jag gjorde det så fick jag "smuts i datorn", alltså något spyware eller annat malware. Jag har tagit bort det men det är onödigt att någon annan råkar ut för det. Jag lägger i stället ut texten här:

uvensis et magnificus
miles sum fidem
mihi habens
vitam persequor

jag är marken under dina skor
jag är dammet och smutsen ängar om våren
jag är upproret där friheten bor
jag är syret ni andas
jag är ljuset ni drömmer
allt lever i mej

ung och stolt jag är en krigare
med en tro på mej går livet vidare

arvet från en annan tid
i mina ådror flyter synden
men jag tar inte mitt liv
som ett straff som en tunnel
till evigheten
vad är den utan mej

ung och stolt jag är en krigare
med en tro på mej går livet vidare

aldrig ett erkännande
förrän blicken är grumlig
och tanken har stelnat
om jag lägger mej ner för att dö
och hämnas med livet
det enda du givit mej
skyll inte på mej
du är en del av mej

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: