fredag, april 06, 2007

Har den politiska korrektheten även drabbat kristendomen?

Ja det menar i alla fall Bitte Assarmo. Jag är nog böjd att hålla med henne, Assarmo tar upp exempel som att politiker nedvärderar kristendomen genom plumpa uttalanden samtidigt som de hyllar andra religioner och förespråkar religiös mångfald. Känns mönstret igen?

Assarmo skriver,

- Samma enögdhet ser vi i frågan om de homosexuellas rättigheter. Man anklagar kyrkorna för att kränka människor på grund av deras sexuella läggning, men har någon ens föreslagit att homosexuella ska få vigas i landets moskéer, tempel eller synagogor?

Här sätter Assarmo fingret på varbölden, i längden är det inte hållbart att ställa helt andra krav på kristendomen än på andra religioner. Det rör sig naturligtvis om politisk korrekthet samt en nypa oikofobi, vi skall omfamna allt utifrån som nytt och spännande samtidigt som vi kritiserar det inhemska. Även kristendomen har fått sina törnar av detta, det är dock fler rörelser än den kristna som lider av den rådande politiska korrektheten i vårt land, kristendomen är dessutom inte värst drabbad.

Vidare skriver Assarmo,

- Den moderna hetsjakten på kristna handlar delvis om en snedvriden form av politisk korrekthet. På samma sätt som man, för att visa sin öppenhet gentemot andra kulturer, känner sig tvingad att ständigt använda begreppet osvensk som något uteslutande positivt känner man också ett behov av att förringa kristendomen till förmån för andra religioner.

Här har Assarmo helt rätt, dessutom börjar hon snudda vid andra områden än kristendomen. Egentligen skulle vi allesammans bomba den sportjournalist som använder ordet "osvensk" med E-post, det skulle sannolikt ha effekt till slut.

Vidare skriver Assarmo,

- Det handlar också om rädsla. Den politiker är inte född som vågar ta i sin mun att exempelvis muslimer har en bakåtsträvande syn på abortfrågan. Då kan ju Stockholms tunnelbana sprängas i luften och med den ett par tre tusen civila.

Nä, men Assarmo vågar skriva det i SvD, tack för det. Jag sitter här och undrar om DN skulle ha tagit in denna artikel, jag tror faktiskt inte det. I en fråga hade Persson rätt i den omtalade dokumentären som sändes härförleden, hans kritik mot DN och Henrik Brors.

Till slut tar Assarmo upp förföljelsen av kristna runt om i världen, en förföljelse som svensk media och svenska politiker har valt att inte säga något om. I vårt land råder en stämning av att ingen grupp får diskrimineras, ingen minoritet skall behandlas illa. Det har gått så långt att minsta kritik tydligen kan göra att en yrkespolitiker sätter karriären på spel, inte konstigt att politikerna ens kommer med berättigad kritik när det så behövs. Nu är det så att vi alla "need a nigger", det är således nya grupper som det plötsligt blir legalt att skälla på. Varje fredag och lördag krossar ouppfostrade tonåringar glasflaskor så vi andra får vada i glasskärvor på gångvägarna där både barn och hundar promenerar, men ingen vågar ta upp detta problem, det är av någon orsak politiskt känsligt. Men om en hundägare som fått kryssa sig fram mellan glaset glömmer att ta upp en klutt som hunden avyttrat står det insändare efter insändare i lokaltidningen. Muslimska predikanter gör hätska utfall mot judar, reaktionen från det politiska etablissemanget och JK är tystnad, en besvärad tystnad, fastän man i andra sammanhang gärna går ut och ger sig själv publicitet. Om någon däremot är kritisk till den förda flyktingpolitiken så ställer sig samma politiker gärna framför TV-kamerorna och använder ord som "rasist". Vi kan konstatera att där den politiska korrektheten går in, där går vettet och sunda förnuftet ut, detta oavsett vad det gäller för område.

Andra bloggar om: ,

Länk SvD

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det er skelnen mellem at noget er i Guds verden og noget i kejserens der definerer kristendommen for nogle. Derfor er det absurd at tale om samme krav til religioner.
Peter Buch

Anonym sa...

"Man anklagar kyrkorna för att kränka människor på grund av deras sexuella läggning, men har någon ens föreslagit att homosexuella ska få vigas i landets moskéer, tempel eller synagogor?"

du missar poängen, hur rationellt är det att man måste försvara en idiot med att det finns större idioter?

Robsten sa...

Det är ett mycket dåligt försvar att det finns ännu större idioter än man själv är, naturligtvis. Jag sympatiserar också måttligt med skribenten, kristna i Sverige har det inte speciellt svårt, trots allt. Men poängen som jag vill lyfta fram är att politikerna väljer att kritisera den "den mindre idioten" i detta sammanhang, emedan de inte vågar kritisera "den större idioten". För detta finns enligt mig inget försvar.

itsweden sa...

Anonymous:
"du missar poängen, hur rationellt är det att man måste försvara en idiot med att det finns större idioter?"

Min syn på religionen (och den har stöd i bibeln på flera ställen) är att den måste vara en privatsak och ska inte bre ut sig över samhället som en obehaglig våt filt för alla andra.

Jag anser att det är helt orimligt att andra ska behöva anpassa sig till religiösa människor. Arbetsgivare som inte vill anställa folk som är så religiöst extrema att de måste ha slöjor eller turbaner på sig ska ha rätt att vägra att anställa enbart av den anledningen om så önskas. Vidare så ska föräldrar som skär sönder underliven på sina barn, både pojkar och flickor, omedelbart förlora vårdnaden. Om barn använder extrema religiösa symboler så ska sociala myndigheter kopplas in och kontrollera familjen på samma sätt som man annars gör när man befarar att barn far illa.

Robsten sa...

Varför inte skriva kontrakt med alla asylsökande. Ja du får söka asyl här men du måste först skriva ett kontrakt, ingen könsstympning, lära sig språket o.s.v. Bryter du kontraktet så säger du upp rätten för asyl, tack och adjö.
Ja man måste sannolikt ha samma kontrakt för alla, var än de kommer ifrån annars skriker diskrimineringsmaffian i högan sky, det vet vi redan nu, förresten de skulle skrika över förslaget i alla fall.

Anonym sa...

Hej Robsten! Tänkte bara tacka dig för en intressant och givande blogg. Själv har jag aldrig, och då menar jag aldrig, tidigare intresserat mig för bloggnings-fenomenet. Inte ens i de fall vänner till mig försökt skapa intresse för sina bloggar har jag orkat med att läsa mer än något enstaka inlägg. Här hittade jag dock en blogg som åkte in i min mapp med favoriter, och som jag följdaktligen tittar till sisådär varannan dag. Din spetsfundighet, insikt, retorik och vettiga argument faller mig väl i smaken. Tyvärr så tror jag att din (och det andra fåtal som för den) kamp mot politisk korrekthet är dömd att misslyckas, allt det som du tar upp är sådant som bara blir värre och värre, och ingen ansvarig vill eller vågar se (eller snarare erkänna) att den politiska korrektheten ligger som ett stort bromsande block för den politiska, sociala och samhälleliga utveckligen i Sverige idag. Den politiska korrektheten i sig är inte problemet, men det är hindret som gör att vi inte kan ta tag i och diskutera olika lösningar på existerande problem.
Än en gång, tack för en bra blogg! Jag kommer fortsätta att läsa och droppa kommentarer då och då!

Robsten sa...

Tack Andreas, det värmde. Men jag vet inte i sanningens namn om allt bara blir värre och värre, ibland får jag för mig att vindarna börjat vända. En annan faktor är också bloggarna och internet, det går att det totala åsiktsmonopolet från medias sida faktiskt bryts. Tyvärr läses de flesta bloggar av andra bloggare bara, men monopolet har ju ändå brutits.

Robsten sa...

Jag prövar ett tag att stänga av funktionen med att skriva in mystiska bokstäver. Jag är duktigt irriterad på denna eviga gissningstävling vad som är J eller L. Blir det mycket spam måste jag tyvärr köra igång den igen.