torsdag, april 05, 2007

Amnesty lägger sig i flyktingpolitiken

Amnesty har ju lagt sig i flyktingpolitiken förr, nu gör de detta igen. Jag hade en gammal lärare i gymnasiet som rekommenderade oss elever att gå med i Amnesty, denna organisation kämpade för alla politiska fångar oavsett vilken regering som protesterna drabbade. Jag funderade på att verkligen gå med, jag gjorde nu inte detta, det var så mycket annat man ville lägga pengarna på som ung. Så här efteråt kan jag gratulera mig själv till att jag inte gick med, jag anser att det är fullständigt vansinnigt att Amnesty lägger sig i och kritiserar Sveriges flyktingpolitik, detta trots att Sverige är det land som tar emot flest flyktingar från Irak.

I dagens EKO skriver Madeleine Seidlitz,

- De kurddominerade norra områdena i Irak är i jämförelse med södra och mellersta Irak lugnare. Men de senaste veckorna har bilbomber orsakat dödsoffer på flera håll även där och området är långt ifrån ofarligt. Läget är väldigt instabilt och dessutom är det inte heller vid en isolerad genomgång ett säkert område att skicka människor till.

Så Amnesty tycker att en enstaka bilbomb räcker för att vi skall ta emot flyktingar från ett område? Hur många andra områden i världen skulle då också kunna vara områden vi tar emot flyktingar från? Dessutom har myndigheterna sagt att irakierna skall få individuell bedömning, de har inte sagt att människor inte får asyl ens från norra Irak.

Jag hade hoppats att den nya alliansregeringen skulle ompröva hela flyktingpolitiken gällande Irak, några sådana signaler har ännu ej kommit. Flyktingströmmen från Irak ökar hela tiden, de flyktingar som kommer flyttar nästan utan undantag till redan hårt belastade områden som håller på att förvandlas till ghetton och etniska enklaver, detta är en politik jag och många andra i detta land inte ställer upp på.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: