onsdag, juni 27, 2007

Årets storm i ett vattenglas


Det här är egentligen inte mitt gebit att kommentera eller bry mig om men jag kan inte låta bli att kommentera artikeln i SvD och den påstådda storm p.g.a. att skådespelaren och mångsysslaren Rosie O´Donnell skall ha klätt ut sin dotter till barnsoldat. Så här står det i SvD,

- Sjukt", "hemskt" och "fruktansvärt" är omdömen som besökare på bloggen Rosie.com har lämnat efter att skådespelerskan lagt ut en film och bilder på fyraåriga dottern Vivienne Rose, utklädd till barnsoldat.

För det första SvD så är det ingen blogg utan en hemsida Rosie har, allt är inte bloggar nuförtiden, det finns fortfarande något så trivialt som alldeles vanliga hemsidor. För det andra så får man uppfattningen att det är dottern själv som klär ut sig i vad hon har lust till. Just detta år har hon tydligen trotsat den så kritiserade könsbarriären och klätt ut sig till något som miljoner pojkar världen över gör varje dag. Jag hade inget annat på mig när jag var barn än patronbälten och plastgevär. För det tredje så verkar det som att om en flicka plötsligt sätter på sig ett patronbälte så har hon klätt ut sig till barnsoldat, när pojkar gör detta hela tiden världen över leker de krig helt enkelt, mycket märkligt må jag säga. För det fjärde och sista så är det inte just detta som feminister skriker om hela tiden, att inte barn skall leka i sina invanda könsroller utan att pojkar skall kunna leka med dockor och flickor skall kunna leka med plastgevär och bilar? Men snälla någon, det är just precis vad lilla Vivienne just gjorde, är ni inte nöjda nu?

Länk SvD

Länk till lilla Vivienne som prinsessa och stolt krigare


ᚴᛁᛘᛋᛚᚢᚾᚴᚦᛁᛦ

Inga kommentarer: