fredag, mars 25, 2011

Värdegrunden och människosynen


Det har varit en kraftig jordbävning i Haiti, samhället har rasat samman. Även den moraliska normstrukturen har rasat samman efter jordbävningen och plundring förekommer allmänt. T.o.m. döda kroppar plundras, så långt har de strukturer som håller ett samhälle samman sjunkigt ihop. Polisen skjuter på plundrar och får väl därmed anses göra sitt jobb, vad skulle de annars göra? En ung flicka dödas av polisen och blir liggande. Världens alla fotografer flockas kring den döda flickan, likt flugor kring en sockerbit. DN:s fotograf, Paul Hansen knäpper antagligen en lång rad bilder, men skickar hem de bästa till sin redaktion. 


Paul Hansen-DN
På det personliga planet gör bara Hansen sitt jobb, precis som polisen i Port-au-Prince. Nu har dock Hansen vunnit årets bild på denna tragedi. Samtidigt har en annan fotograf, Nathan Weber publicerat en bild på sin blogg som visar hur det egentligen gick till när Hansen tog sitt prisbelönta fotografi. Som en människa med någon slags värdegrund fylls man med avsmak. Jag hade haft större förståelse om Hansen vunnit sitt pris genom att ta en bild av en död svensk flicka, men detta luktar journalistisk kolonialism. 


Nathan Weber
Tänk er att all världens journalister flockades kring offren för den omfattande Göteborgsbranden 1998 och tog smaskiga bilder. Jag tror väldigt många människor i vårt land skulle reagera med avsmak och kanske även raseri. Det är mycket möjligt att människor i gemen skulle blottlägga en del gömda nationella känslor om detta skulle ha inträffat. Vad är då skillnaden när Hansen vinner sin bild av en död flicka i Haiti? Inte nog med naturkatastrofen i sig, efter katastrofen blev Haitis folk förnedrade av västvärldens journalistkår.


Det märkliga är att ingen av de som vanligen pratar om ”människosyn, värdegrund och alla människors lika värde” reagerar. En person som undertecknad, vilken har en dedikerad tveksam människosyn, reagerar däremot med avsmak mot det moraliska övergreppet journalisterna gjort sig skyldiga till. Vårt politiska, mediala och kulturella etablissemang har gett Paul Hansen ett pris för sin bild. Vi lite mer nationellt sinnade personer, reagerar med avsmak på det journalistiska övergreppet som skett mot Haitis folk, mot deras självkänsla och stolthet. 


Jag lider med Haitis folk och fördömer det journalistiska övergreppet som gjorts när ivriga fotografer tappat sin moraliska kompass. Det är frågan om att förnedra ett helt folk. Jag efterlyser en mer solid värdegrund och en annan människosyn hos vår mediala och kulturella elit.    


26 kommentarer:

mullis sa...

det är beklämmande men inte särskilt överraskande att se dom likt hyenor flockas för en "bra" bild

Anonym sa...

Otroligt bra analys!

Anonym sa...

DN är en märklig blaska, man slår sig för bröstet när dess hyenaliknande fotograf presterar något så vädervärdigt som detta.

En normal människa hade väl som första tanke att lägga någonting över den stackars flickan. Nejdå, hyenorna på DN fotar först och går sedan därifrån utan att göra något.

Tack din den som hade "guts" att ta bilden på hyenorna.
Allemand

ɱØяñιηg$ʇðя ©™ sa...

Robis, oroa dig inte. Sådana som oss har förmodligen bättre människosyn och mer empati än alla dessa godhets-fariséer. Att dom stämplat oss som "onda" har ingen betydelse i det långa loppet. Förr eller senare måste även dom betala räkningen.

z999 sa...

Off topic - Jag tycker att SD ska sälja sin omtalade reklamfilm som dokumentär.
http://www.dn.se/sthlm/aldre-far-allt-mindre-hemtjanst

MS sa...

Vidrigt är bara förnamnet. Stackars lilla tjej. Förnedrad även i döden. J-vla gamar. Det vore som en viss skillnad som du skriver om det hade varit en ögonblicksbild tagen för att illustrera laglösheten och tragedierna i jordbävningens spår.

Att så många inom media har förlorat sin moraliska kompass är en av orsakerna att islam tillåts breda ut sig. Hade vi haft den kvar hade islam inte haft något att hämta här i västvärlden. Då hade media gjort sitt jobb genom att avslöja islamisternas agenda och de förödande konsekvenser det får för de länder som förgiftas.

Robsten sa...

Det var bra respons på denna artikel må jag säga. Vi måste väl också påka att DN inte är ensamma om detta hyenaliknande beteende, det är snarare ett västerländsk fenomen. Till fenomenen bör tilläggas att man gärna demonstrerar sin fina människosyn genom att propagera för massinvandring. Ibland spricker dock fasaden och logiken, som här.

mats c sa...

Här berättar Nathan Weber, som tog denna bild lite mer:

http://www.kamerabild.se/nyheter/ovrigt/historien-bakom-bilden-av-fabienne-1.420646.html

eller här på engelska:
http://prisonphotography.wordpress.com/2010/03/18/photographing-fabienne-part-nine-interview-with-nathan-weber/


- Det var den mest känslomässiga situation jag någonsin varit i. Ett tag kände jag att vi alla borde dra oss tillbaka och sluta fotografera. Jag tyckte att vi var klara och att det var dags att ta sig tillbaka till hotellet för att sända bilderna. Hittills hade ingen ung människa dödats i samband med plundringarna och jag förstod att det skulle bli en viktig nyhetsstory, men jag är glad att jag väntade för att se vad som skulle hända.

På frågan om hur andra fotografer betedde sig på platsen svarar Nathan Weber att allt gick mycket professionellt till.

- Vi arbetade alla tillsammans för att dokumentera situationen och gjorde vårt bästa för att inte tillföra eller ta bort något från situationen. Jag tycker att vi arbetade efter de pressetiska reglerna.

Nathan Weber diskuterade inte situationen med de andra fotograferna, men tillbaka i USA mådde han mycket dåligt när han tänkte på flickans öde.

- Jag tror att bilderna av Fabiennes död visar vad som kan hända i ett samhälle som befinner sig i totalt kaos. Om inte annat kanske våra bilder av vad som hände Fabienne kan visa att hennes kamp för överlevnad inte var förgäves.


Här är också Paul Hansen´s berättelse:
http://www.dn.se/kultur-noje/paul-hansen-tog-bilden-av-fabienne


För någon månad sedan lyssnade jag på SR P4 Malmöhus om en fotograf som var frilans på heltid inom nyhetsjournalistik.

Han berättade att han ofta kom ut på plats innan räddningspersonalen hade gjort sitt och ofta fick se svårt skadade och även döda, även om han inte fotograferade dessa.

Detta är många nyhetsfotografers vardag och till syvende och sist är det tidningarna som köper bilderna.

Robsten sa...

jag skrev ett jättelångt svar här, som bara försvann. SKIT! Nu orkar jag inte skriva om det.

Robsten sa...

Jag förstår Webers synpunkter, och de skall också beaktas. Men tre saker är väldigt fel i alla fall.
Bilden med journalisterna, priset och att ingen av oss kan tänka oss samma scenario vid göteborgsbranden. jag skrev utförligt varför och i vilka perspektiv, men det svaret bara försvann. Phhuu... nu är jag VÄLDIGT irriterad.

Johan sa...

Jag förstår inte... svenskar får enl. dig fotografera döda svenskar, engelsmän får enl. dig fotografera döda engelsmän, haitier får fotografera döda haitier, armenier får fotografera döda armenier osv.

Däremot får en svensk inte fotografera en död armenier - och en armenier får inte fotografera en död svensk. Nehej... varför då?? Varför "förnedrar" enl. dig en armenier det svenska folket (!), om vederbörande skulle fotografera en avliden svensk?

Varför får enl. dig utrikespolitisk rapportering inte ha bilder (på avlidna) tagna av icke-inhemska fotografer?? Varför är det ett "moraliskt haveri" att fotografera någon avliden person, som inte har samma etnicitet som fotografen har? Obegripligt.. Kan du vara hygglig och förklara.

lasse sa...

@Johan, det handlar nog inte så mycket om etnicitet utan mer om hur vi behandlar döda.
Här var ett koppel gamar som i lugn och ro fotograferade en död ung människa i syfte att tjäna pengar på bilderna.
Jag hoppas att någon till slut sade att det får räcka och nu skall vi täcka över henne så att hon till slut får lite värdighet.
Fast jag tvivlar.

Robsten sa...

Jag gjorde det men hela svaret föll ju bort. Du missuppfattade fullkomligt det jag skrev dessutom. Det har ju inte ett dugg med fotografernas etnicitet att göra eller offrens.

Kan du själv tänka dig samma scenario vid göteborgsbranden? Att offren ligger på golvet i lokalen. Fotografer står i klungor och fotograferar offren. En av bilderna vinner årets pris som bästa fotografi. kan du tänka dig det scenariot? Om inte, förklara varför.

mats c sa...

Jag kom helt plötsligt att tänka på psykiatrikern David Eberhard och vad han säger om vår rädsla för döden i väst allmänhet och i Sverige i synnerhet. På sätt och vis är det faktiskt kolonialism att tredje världen ska förse oss med denna typ av bilder som ska kittla det förbjudna.

(Synd om föregående text, Robsten)

Johan sa...

@ Lasse

I den intervju Nathan Weber publicerar på sin blogg, så ställs frågan: How long was it until her family and father arrived to carry away Fabienne’s corpse?

Nathan Weber : "It wasn’t very long maybe 20 minutes at the most before word spread to Fabienne’s family and her father arrived on scene."

Johan sa...

@ Robsten

Du skrev: "Jag hade haft större förståelse om Hansen vunnit sitt pris genom att ta en bild av en död svensk flicka, men detta luktar journalistisk kolonialism."

Nu skriver du: "Det har ju inte ett dugg med fotografernas etnicitet att göra eller offrens. "

Du skulle ha haft större förståelse, om en svensk fotograf hade tagit en bild av en död svensk flicka - men "Det har ju inte ett dugg med fotografernas etnicitet att göra eller offrens".

?????

Det blir bara obegripligare och obegripligare...

------

"Kan du själv tänka dig samma scenario vid göteborgsbranden? Att offren ligger på golvet i lokalen..."

Bilden från Haiti visar plundring i efterförloppet av jordbävningen. (På bilden ser man, att den döda unga kvinnan liksom de två männen i bakgrunden är nedlastade.)

Om det hade skett någon plundring i samband med (eller av offren vid göteborgsbranden), så kan jag mycket väl föreställa mig att det skulle ha fotograferats - i synnerhet om någon hade blivit skjuten till döds.

-----

Är det främst döda, som enl dig inte bör fotograferas? Hur ser du på bilder från andra världskriget eller från andra krig?

Robsten sa...

Jag skrev ett uttömmande svar, som föll bort. jag har inte lust att skriva allt igen, sorry.

Hur kan man missförstå detta så fullkomligt som du gör? Det måste helt enkelt vara med flit. jag menar att journalister åker till utvecklingsländer som drabbas av katastrof, och tar bilder de aldrig skulle göra i sina egna hemländer, de skulle anses alltför stötande. Bakom detta måste det ligga någon slags journalistkolonialism.

Du förnekar detta, ok. Då har vi helt olika världsbild. Jag är över 50, jag följer media maniskt. Jag har aldrig sett att fotografer beter sig som på Haiti när någon dött i Sverige, i Europa (forna Jugoslavien undantaget) eller knappt i Västeuropa. Påstår du motsatsen så bevisa det då. Vi har massakern i Stupni Do, knappt en bild kom ut. Hur många priser kunde ha vinnit där? Hela Europas journalistkår kunde enkelt skyffla hem årets bilder där, ja århundradets bilder. Kvinnor och barn låg huller om buller massakrerade med de tillhyggen som fanns för handen. Men icke. Hade samma sak hänt på Haiti så hade det tydligen blivit årets bild av det också. Hur svårt kan detta vara att förstå? Och vrid inte till allt nu och kom med påståenden jag inte ens varit i närheten av.

Vi vänder på perspektivet i stället, tror det kan vara nyttigt ibland.

Du anser att bilden på det unga liket och journalisterna är helt ok? Du får ingen dålig smak i munnen?

Du anser att det är helt ok att fotografen får pris för sin bild, även sedan du sett Webers bild?

Du anser att en bild på en ihjälskjuten tonåring i vårt land som publicerades och där fotograferna stod i klunga på samma sätt skulle vara helt ok?

Svara nu på dessa tre enkla frågor, och kom inte med något annat resonemang. Plundring förekommer ju inte i vårt land, så vi tar Göteborgskravallerna i stället, om du nu inte vill ta göteborgsbranden som exempel.

Johan sa...

..jag menar att journalister åker till utvecklingsländer som drabbas av katastrof, och tar bilder de aldrig skulle göra i sina egna hemländer, de skulle anses alltför stötande

http://bibledemystified.files.wordpress.com/2010/11/concentration-camp-victims.jpg

-----

Du anser att bilden på det unga liket och journalisterna är helt ok? Du får ingen dålig smak i munnen?

Jag är inte så road av bilder på lik över huvud taget. Men - till skillnad mot dig - så upprörs jag inte alls av, att bildjournalister gör samma värdering av vad som utgör en slagkraftig bild.

Du anser att det är helt ok att fotografen får pris för sin bild, även sedan du sett Webers bild?

Jag upprörs - till skillnad mot dig - som sagt, inte alls av, att bildjournalister gör samma värdering av vad som utgör en slagkraftig bild.

Du anser att en bild på en ihjälskjuten tonåring i vårt land som publicerades och där fotograferna stod i klunga på samma sätt skulle vara helt ok?

Om Hannes Westberg hade skjutits till döds under kravallerna i Göteborg, så skulle jag inte ha blivit indignerad (eller förvånad) om 1. en bild publicerats och 2. det visat sig att flera fotografer valt att fotografera, att han skjutits till döds och 3. flera fotografer valt att fotografera hans döda kropp från samma kameravinkel, vilket resulterat i en klunga av fotografer.

Där du verkar tillskriva bildjournalister en slags dubiös hyenamentalitet, så ser jag främst en klunga yrkesmän i arbete.

lasse sa...

@Johan, du har flera poänger men du glömmer att bilden av den presumtivt döde Westberg aldrig hade publicerats i Sverige. Hans anhöriga hade säkert reagerat starkt mot att hans lik fotograferats av tio journalister som sedan gjort anspråk på Årets Bild.
Däremot anses det mer accepterat att flockas kring en död okänd flicka och fotografera hennes lik.
Hon är ju inte en av oss och därför känns det mer legitimt, eller hur?

Johan sa...

@ Lasse

Om det enbart handlat om, att "flockas kring en död okänd flicka och fotografera hennes lik", då hon "inte [är] en av oss", så borde väl bilder av t.ex. döda japanska flickor också publiceras.

------

Nathan Weber säger: "Until this point there hadn’t been a youth death involved in looting and I knew that I would be an important news story." (min fetstil)

Det är en ung flickas död i samband med plundringen som utgör storyn ("an important news story").

Robsten sa...

"Det är en ung flickas död i samband med plundringen som utgör storyn ("an important news story")."

Detta är ju inte sant, och det vet du. eftersom det i princip inte förekommer plundring i vårt land så kommer du undan med påståendet. jag tror dock att detta är rent bullshit!

Johan sa...

@ Robsten

Nathan Weber säger: "Until this point there hadn’t been a youth death involved in looting and I knew that I would be an important news story."

Jag köper Nathan Webers påstående. Det verkar som en rimlig nyhetsvärdering.

Du hävdar emellertid, att jag "vet" (!) att Nathan Weber inte talar sanning.

Hur vet DU, att Nathan Weber inte talar sanning??

mats c sa...

@Johan,

Så som jag tolkar vad Robsten menar är eftersom det EXAKTA fallet med dödsskjutning och plundring ej förekommer i sverige så kan enbart detta fall ej användas i en diskussion om dubbla moraliska måttstockar ... om man nu ska vrida och vända på varje detalj sent en fredagskväll

Nils sa...

Nånting säger mig att Johan är en vänsterradikal som tycker att Hannes Westberg gjorde helt ok ifrån sig när han kastade gatsten på Polisen. Rätt eller fel Johan?

Pawel Flato sa...

Visst råder det en dubbelmoral i synen på hur man kan skildra människor.
Att fotograferna försöker skildra hemskheterna kan dock inte bara betraktas som "gamigt". All journalistik är i någon grad ett slags parasiterande på, som i detta fallet, andras olycka.
Inga "gamar" - inga skildring.

"It ain't what you do, it's the way that you do it."

På åtminstone 3 avgörande sätt skiljer sig de 2 bilderna åt ur den aspekten:

1. Estetik.
Pauls bild är mycket mer utstuderad än Nathans "rakt på"-bild.
Den hårt drivna estetiken i Pauls bild
gör att bilden känns mer abstrakt, mindre verklig.
Den följer den rådande estetiska mall som gäller för denna typ av bildjournalistik.
Nathans bild känns okonstlad och därmed mer äkta.

2. Avstånd.
I Pauls bild finns en närhet till den döda flickan som känns påträngande. Måste man gå så nära för att vi ska förstå tragiken i situationen?
Själv föredrar jag avståndet mellan oss och flickan i Nathans bild. Den är inte påträngande, men visar med all önskad tydlighet tragiken i situationen.

3.Identifiering.
I Pauls bild kan man se ansiktet. Är det nödvändigt för att budskapet ska fram? Tveksamt.

Jag vill inte svartmåla Paul, som är en driven och skicklig fotograf. Hans bild är en typisk bild av den sort som vinner bildjournalistiska tävlingar.
Vad jag önskar är att fler bildjournalister hade Nathans mer självkritiska och reflekterande hållning.


För visst finns här ett hyckleri, som Robsten påpekar.
Ett exempel:
Jag satt själv i juryn för Årets Bild det året då en bild på en döende Anna Lindh vann.
En stor debatt uppstod om det lämpliga i att publicera den typen av bilder.

Anna Lindh-bilderna ansågs av många, bl.a dåvarande chefredaktören på DN, som påträngande, utan respekt för den personliga integriteten. Däremot hade man inga problem med att publicera bilder av just den typ vi diskuterar här - döda på andra sidan jordklotet.
En "närhetsprincip" åberopades: risken att någon känner igen den döde minskar med ökat avstånd.

Så visst råder oilka normer för var bilden är tagen. Även svenskar möter ond bråd död ibland, men när såg vi senast en bild på det?


//Pawel Flato, fotograf och f.d ordf. i Pressfotografernas Klubb.

Robsten sa...

Tack Flato, och därmed är denna debatt slut för min del. Jag övergår gärna till att debattera skolan ett tag om någon känner sig sugen. fast jag skall bort i eftermiddag, så det blir väl i morgon i så fall.