tisdag, juni 06, 2006

Justitiekanslern i blåsväder

En namninsamling har startats och fått in över 3000 namn från flera länder efter att JK beslutat att inte granska Stockholms moské, där kassetter har sålts med diskutabelt innehåll.

Bandet som sålts innehåller en religiös s.k. hadith. En hadith är en tusenårig skrift över profeten Muhammeds liv och uttalanden. I det aktuella bandet hörs saker som,

Judarna skall gömma sig bakom stenar och träd som skall säga: Åh, muslim, det är en jude bakom mig. Kom och döda honom.

Motivationen som JK lämnar är att bandet handlar om mellanösternkonflikten, de bakom namninsamlingen hävdar att då skulle det vara tillåtet att säga vad som helst med hänvisning till någon konflikt. JK å sin sida hävdar att han bara tolkar lagen, det är enligt honom, tillåtet att använda upprörande slagord om konflikter i andra delar av värden. I nästa andetag förtydligar dock JK Göran Lambertz sig själv,

- Man kan, som exempel, inte gå ut på stan med ett plakat med texten "Döda alla judar i Palestina", det är klart åtalbart.

Jag och tydligen de som skrivit under listan undrar nog vad det är för skillnad att gå med nämnda plakat och innehållet i det anmälda bandet. Avsnittet på bandet med stenarna som började prata är väl minst lika grovt, hur tänker JK egentligen?

JK säger också så här,

- Hadithen är ett tusenårigt textstycke som det måste vara tillåtet att analysera. En parallell kan vara att det måste vara tillåtet att diskutera negativa avsnitt i Gamla testamentet i Bibeln om homosexuella, och avsnitt i Nya testamentet om judar. Men även här måste man göra en avvägning och lyssna på tonfall och se till sammanhanget.

Det här är inga lätta frågor, det skall sägas med en gång. Gränsen måste dras någonstans, blir det för snäv hindrar man yttrandefriheten och här religionsfriheten möjligen, blir ramarna för vidlyftiga så närmar vi oss förföljelse av olika grupper i samhället. Varje fall blir ju ett predikat som andra sedan kan hänvisa till, gränserna tänjs alltmer.

Men att jämföra med texter i Gamla testamentet om homosexuella, är det verkligen plausibelt? Jag är dålig på bibeln men stod det verkligen samma saker om homosexuella i bibeln som det står i haditherna om judarna? Dessutom blev det ett väldigt liv när pastor Åke Green tog upp de gamla texterna i bibeln, han pratade, vad jag förstår, inte alls om att stenarna skulle viska till alla rättrogna kristna att, - det står en bög bakom mig, kom hit du kristna och döda honom.

Till slut går det inte ihop för mig att JK, dels hänvisar till mellanösternkonflikten, dels hänvisar han till de gamla tusenåriga haditherna. Det är liksom tusen år mellan dessa ting, vad handlade bandet om, haditherna eller mellanösterkonflikten?

Inga kommentarer: